Zastávka MHD v Hradci Králové

Zastávka MHD v Hradci Králové | foto: Michal Klíma, MAFRA

MHD je pomalá, kritizují cestující v Hradci. Jinak spokojenost roste

  • 3
Už devět let po sobě si nechává Dopravní podnik v Hradci Králové zpracovat průzkum spokojenosti cestujících. Výsledky jsou rok od roku lepší, ale zároveň odhalují slabá místa. Na ně se chce dopravce zaměřit. Mezi hlavní zápory patří rychlost dopravy, počet spojů i přesnost a spolehlivost.

Jednou z nejdůležitějších informací, které průzkum dopravnímu podniku přinesl, byla nespokojenost se změnami linek. „Letos jsme si potvrdili, že i přes informační kampaň cestující vnímají negativně změny zažitého stavu, které se staly v roce 2013 na linkách 7, 8, 9 a 28,“ říká ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich (více o změnách čtěte zde).

  • Tazatelé oslovili 822 cestujících, kteří hodnotili celkovou spokojenost s MHD, ale i s jejími dílčími službami 
  • 50,73 % cestujících je zcela spokojeno 
  • 43,8 % je spíše spokojeno 
  • 4,38 % je spíše nespokojeno 
  • 1,09 % je zcela nespokojeno 
  • 34 % pasažérů dopravního podniku nemá k dispozici automobil 
  • klady: informace na zastávkách, nabídka elektronického jízdného, ochota řidičů, čistota ve vozidlech 
  • zápory: cestovní rychlost, počet spojů ve všední dny i o víkendu, přesnost a spolehlivost, návaznost spojů

Spokojenost na konci loňského roku vyjádřilo 95 procent cestujících. V roce 2013 spokojených bylo jen 86 procent a v roce 2009 ještě o pět procent méně. Celková spokojenost cestujících s dopravou ve městě sice postupně roste, avšak některé dílčí výsledky jsou horší.

„Tyto poznatky již nyní využíváme při tvorbě nového jízdního řádu, který si klade za cíl lepší rozložení spojů a linek jedoucích ve stejném společném úseku či oblasti,“ říká Kulich.

Klesá zájem o papírové jízdenky

Cestující si oproti roku 2013 začali více všímat počtu víkendových spojů, staly se pro ně důležitější. „Naopak vzhled a čistotu zastávek vnímají oproti dřívějšku jako méně důležitou. Důvodem je možná i to, že jsou na dobré úrovni,“ myslí si ředitel.

„Velmi dobře u cestujících bodovala kritéria jako informace na zastávkách, nabídka elektronického jízdného, ochota řidičů nebo čistota ve vozidlech,“ uvádí mluvčí Vlčková.

Dopravní podnik si zároveň potvrdil, že klesá počet lidí, kteří využívají papírové jízdenky. O jejich zrušení totiž už delší dobu uvažuje, doplňkový prodej chce ponechat pouze u řidiče ve vozidle.

„Ukázalo se také, že zatímco před dvěma lety byli pasažéři s počtem dobíjecích míst městských karet spokojeni, nyní spokojenost v této oblastí klesá, byť se počet automatů nezměnil,“ říká Kulich. Tento trend chce podnik zastavit projektem on-line dobíjení, který je před dokončením.