Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autobusy na zavolanou rozšiřují pole působnosti, pojedou i do hor

  15:45aktualizováno  15:45
Především méně využívané spoje jezdící do odlehlých částí Orlických hor mají nově nahradit takzvané radiobusy. Ty přijedou vždy, když pasažér předem zavolá. V jízdních řádech je budou označovat oranžová políčka a jezdit budou od poloviny června.
Do některých částí hor bude jezdit autobus na zavolanou. Ilustrační snímek

Do některých částí hor bude jezdit autobus na zavolanou. Ilustrační snímek | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Nové spoje se mají nejdřív vyzkoušet hlavně v Orlických horách. "Kde jsou velká města, třeba kolem Hradce, radiobusy asi zavést nepůjde, protože tam jezdí víc lidí. Uplatnění však najdou tam, kde často nejedou žádní nebo jen jeden či dva cestující," míní královéhradecký krajský radní Josef Ješina.

Kraj veřejnou dopravu dotuje a od zavedení radiobusů očekává úspory. "Náklady rostou a k úsporám nás nutí i hrozba vyšší daně z přidané hodnoty. Zároveň nechceme čerpat víc peněz z krajského rozpočtu," říká Ješina.

Na radiobusy by se měly změnit především večerní spoje, jimiž na hory třeba jen dvakrát v týdnu cestuje víc lidí, ale jež jindy jezdí třeba i úplně prázdné. Ne vždy by také autobus musel vyjíždět na celou trasu, stačilo by jen na určitý úsek.

"Víme třeba, že dost cestujících jede na dvou třetinách trasy a na posledním úseku téměř nikdo. V takovém případě bychom trasu rozdělili. Autobus by pravidelně dojížděl třeba do Bartošovic v Orlických horách a kdyby nebyli další cestující, do Orlického Záhoří už by nejel," vysvětluje ekonomický poradce rychnovské společnosti Audisbus Luděk Bárta.

Radiobusy uspoří několik milionů ročně

Některé obce se ale obávají dalšího omezení dopravní dostupnosti. "Radiobus si dnes u nás zavolají chalupáři nebo lyžaři. To je dobrá věc. Kdyby ale radiobusy měly nahradit běžnou dopravu, nemělo by to smysl. Od té doby, co Oredo změnilo jízdní řády, které jsou v naší oblasti špatně nastavené, už tak autobusy jezdí málo lidí," tvrdí starosta Orlického Záhoří Vojtěch Špinler.

Společnost Oredo nyní musí vytipovat linky, na kterých radiobusy vyzkouší. Kromě Audisbusu se předpokládá i zapojení společnosti Orlobus. Po zavedení systému hoOredo vyhodnotí a v případě, že se autobusy na telefon osvědčí, bude jejich počet zvětšovat.

Podle Bárty by úspora při zavedení radiobusů v celém kraji mohla činit několik milionů korun. Pokud si je cestující neobjednají, dopravci ušetří za zbytečně ujeté kilometry i za plat řidiče, který bude moci skončit dřív a nebude jezdit zbytečně o několik hodin déle.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z výstavy malíře Antonína Hudečka v Galerii města Trutnova
Galerie láká na Hudečkovy české krajiny i bouřlivé italské moře

Obrazy špičkového krajináře Antonína Hudečka jsou k vidění v Galerii města Trutnova. Pro příznivce českého výtvarného umění to bude lahůdka. Galerie vypůjčila...  celý článek

Z návěsu se při nehodě vysypal do pole síran amonný, který se používá jako...
Řidič tahače se vyhýbal srážce s autem a vyklopil do pole návěs hnojiva

Policie hledá viníka dopravní nehody poblíž Nechanic na Královéhradecku. Podle řidiče kamionu ji způsobil šofér osobního auta, jemuž se náklaďák musel vyhnout....  celý článek

Kamion v Červené Hoře na Náchodsku narazil do rekreačního objektu. (16. září...
Hasiči několik hodin vyprošťovali řidiče kamionu, který boural do domu

Vážná dopravní nehoda se stala v noci na sobotu v obci Červená Hora na Náchodsku. Řidič kamionu převážejícího autodíly krátce po půlnoci z neznámých příčin...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.