Výrobní kapacita automobilky v Kvasinách je 800 vozů denně.

Výrobní kapacita automobilky v Kvasinách je 800 vozů denně. | foto: Škoda Auto

Automobilka v Kvasinách se rozrůstá, silnice v okolí nezvládají nápor

  • 15
V kvasinské automobilce Škoda Auto přibudou pracovní místa a rozšíří se výroba kvůli montáži terénního seatu i nových superbů. Obce na Rychnovsku však varují, že už teď mají problémy se silným provozem a přetíženými silnicemi. Žádají proto peníze.

"Samozřejmě aut přibude kvůli automobilce, je to každým rokem horší. Teď je relativní klid na silnici jen mezi sedmou a devátou večer, pak jezdí kamiony celou noc, trochu klidu je někdy k ránu, ale od čtvrté páté ráno to jede znova. Kolem státní silnice už je čtvrtina domů prázdná, kdo může, už se odstěhoval. Tři dny v týdnu máme pod okny kolony, protože auta čekají před kruhovou křižovatkou," zlobí se Roman Faltys, který žije na Masarykově ulici v Častolovicích vedle silnice I/11 na hlavním tahu mezi Hradcem Králové a Vamberkem.

Škoda Kvasiny

Automobilka nyní vyrábí v Kvasinách modely Yeti, Superb a Roomster, její výrobní kapacita je 800 vozů denně.

Továrna Škoda Auto v Kvasinách

"Můžeme potvrdit, že společnost Seat oznámila výrobu nového SUV v závodě Škoda Kvasiny. Zahájíme v něm i výrobu nového modelu značky Škoda. O nástupcích stávajících modelů je však v tuto chvíli předčasné hovořit," říká mluvčí automobilky David Šikula. Podle něj zatím nepadlo rozhodnutí ani ohledně terénního vozu Škody pro Kvasiny.

Rozeslal začátkem června spolu s dalšími stížnost na Ministerstvo dopravy, krajskou hygienickou stanici nebo Ředitelství silnic a dálnic.

Před necelými deseti lety totiž sesbírali petici kvůli neúnosné dopravě, kterou podepsalo na sedm set lidí, jenže od té doby se skoro nic nezměnilo. Když si v ulici nyní zkusili změřit hluk v osm večer, přístroj jim ukázal 90 decibelů. V krajním případě dokonce chtějí zablokovat kruhovou křižovatku.

Častolovická radnice dostává stížnosti i na provoz kolem kostela v Komenského ulici, kudy jezdí kamiony po silnici druhé třídy na Kvasiny. Ta se sice opravovala z minulé vládní pomoci, ale ne celá.

"Silnice je velmi úzká, má i úzké chodníky, a když tudy jde chodec, málem se tře loktem o kamiony. Je to situace velmi nebezpečná, chodci se tam cítí ohroženi. Bohužel je to přístupová cesta k základní škole a chodce nejde odklonit jinudy," popisuje starostka Častolovic Jarmila Novohradská.

Měření imisí ukázalo právě na Komenského ulici zvýšené limity polétavého prachu PM10. Lidem vadí vibrace i hluk, obchodníkům popraskaly výlohy. Radnice se snaží prosadit přeložku silnice druhé třídy, která by vedla dopravu od Kvasin přes Libel a před Častolovicemi by odbočila k Slemenu-Synkovu. Pak by navázala na budoucí obchvat Kostelce nad Orlicí.

"Podali jsme návrh do zásad územního rozvoje Královéhradeckého kraje na tuto přeložku a zároveň je naší snahou zrychlit přípravy obchvatu na silnici první třídy," řekla starostka.

Zastupitelé sousedního Kostelce nad Orlicí však koncem dubna vyslovili nesouhlas se studií na přeložku silnice druhé třídy u Častolovic a chtějí požádat o alternativu v severozápadní části Častolovic.

V Rychnově se tvoří kolony

Další vážnou závadu v dopravě kolem automobilky cítí Rychnovští. U nemocnice se kříží železniční trať do Kvasin s hlavním tahem na Náchod I/14.

Když tudy projíždějí nákladní vlaky do továrny, kolony aut se táhnou skoro do Lipovky i na druhou stranu do města. Silná doprava je znát, když se také střídají směny v Kvasinách.

"Toto úrovňové křížení trati a silnice první třídy je dopravní závada, to musí každý uznat, navíc v okamžiku, kdy se fabrika rozšiřuje a Správa železniční dopravní cesty investuje do vyšší propustnosti tratě, aby tam mohlo jet víc vlaků. Jestliže v Kvasinách přibude třeba tisíc lidí, mělo by se to řešit," žádá starosta Rychnova nad Kněžnou Jan Skořepa.

Podle něj je potřeba, aby se upravily silnice pro kamiony, které vyjíždějí naložené novými auty z Kvasin na Častolovice a dál na Hradec Králové po silnici I/11 i druhým směrem přes Rychnov na R/35 na Moravu.

Obchvat by potřeboval i Domašín na silnici mezi Častolovicemi a Solnicí. Také Solnice, která už postavila část obchvatu z dřívější vládní a krajské pomoci pro rozvoj okolí automobilky, chce dokončit svůj obchvat.

"Dopravní infrastruktura bude pro nás nejdůležitější. Co nejvíc nákladů se také musí dostat na železnici," říká starosta Solnice Ladislav Kubíček.

Sobotka slíbil tři čtvrtě miliardy

Poté, co premiér Bohuslav Sobotka slíbil v dubnu na Rychnovsku 750 milionů korun na modernizaci železniční tratě z Týniště nad Orlicí do Solnice a sešel se se starosty v Kvasinách (více najdete zde), vznikne na Královéhradeckém kraji pracovní skupina.

Zasednou v ní zástupci kraje, ministerstev, měst, obcí i automobilky. Budou mít na starosti rozvoj regionu v okolí rozšiřující se továrny.

"V současné době existuje prvotní seznam stavebních prací, který je ovšem velmi obsáhlý. Výběr projektů, které se uskuteční, bude na pracovní skupině," říká mluvčí kraje Martina Götzová, podle níž se skupina ustanoví zřejmě koncem června. Na stavbách by se měl podílet stát i kraj, ale zatím nejsou jasné žádné podmínky.

Stavby na silnicích však narážejí i na to, že nejsou připravené. V dohledné době se dočkají obchvatu pouze Doudleby s tříkilometrovým úsekem na I/11 odhadem za 221 milionů korun, na nějž stát prodloužil územní rozhodnutí do roku 2016. Obchvat Kostelce a Častolovic však není připraven, i když se o nich jedná už roky.

"Obě stavby jsou ve fázi studie. Nespadají tedy do kategorie, že bychom je mohli zahájit do roku 2020," říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic České republiky Nina Ledvinová.