Autoprůmysl přináší do kraje prosperitu, firmám ale nastává těžké období

  7:21
Automobilový průmysl přináší do Královéhradeckého kraje prosperitu a investice, nad budoucností odvětví se však vznáší otazníky. V regionu fungují dvě pobočky automobilky Škoda Auto i další dodavatelské firmy. Jejich dopad na zaměstnanost je značný. Pozitiva střídají obavy, zda nepřichází další krize.
Dělníci na montáži ve Škodě Auto Kvasiny přecházejí od papíru k digitální...

Dělníci na montáži ve Škodě Auto Kvasiny přecházejí od papíru k digitální dokumentaci (23. 4. 2019). | foto: Tomáš Hejtmánek, MF DNES

Firmy z oboru automotive, kterých je v kraji požehnaně, se snaží o modernizaci a optimalizaci výrobních procesů. Také však netrpělivě čekají na další vývoj situace na světových trzích, zejména v Německu.

„Autoprůmysl je zásadní veličina, která bude ovlivňovat situaci v celém kraji. Může potenciálně představovat výrazné riziko. Je jasné, že firmy nebudou úplně ochotné sdělovat výhledy do budoucna ani informace, které o situaci mají. Nicméně vidíme vývoj v Evropě a ve světě i obrovský otazník týkající se elektromobility,“ říká ředitel krajské pobočky Úřadu práce v Hradci Králové Martin Horák.

Podle něj je kondice firem v autoprůmyslu dobrá a v příštím půlroce až roce se nepředpokládají zásadní výkyvy. „Otázkou je, jaké informace jsou automobilky ochotné poskytnout. Navíc je tam tolik různých vlivů, že se situace může poměrně rychle změnit,“ podotkl Horák.

Naději, že příznivý trend bude pokračovat, však rozhodně nesdílí například místopředseda Asociace exportérů a předseda představenstva společnosti Atas elektromotory Náchod Otto Daněk.

Stačí se zeptat na výhled do příštího roku. „Nebude to žádná hitparáda. Byť vláda tvrdí, že žádná krize neexistuje a že dochází jen ke zpomalení růstu, já to tak nevidím. Myslím si, že krize přijde a bude to krize, která přijde z Německa. Za jak dlouho to bude? Řeknu vám dokonce, že už je tady,“ tvrdí šéf úspěšné firmy.

Obavy z odchodu firem na levnější trhy nemá: „To zatím nepředpokládám, vidím jiné problémy. Jednak očekávám, že jakmile si americký prezident Trump vyřídí své záležitosti s Čínou, vrhne se na Evropskou unii, potažmo na autoprůmysl a cla. Druhým výrazně negativním bodem bude příprava přechodu na elektromobilitu. Ta automobilový průmysl velmi ovlivní a přitom nepřinese žádný pozitivní ekologický efekt, spíš naopak.“

To však podle podnikatele Daňka zdaleka není všechno. „Téměř 80 procent zdrojů lithia a výroby baterií je v Číně. Čína tak bude mít velmi významný regulační prostředek a vliv na ceny elektromobilů. Čína také vynechala vývoj motorů na fosilní paliva a už řadu let se zabývá vývojem elektromotorů. Má tak velký náskok proti ostatnímu světu,“ namítá Daněk.

„Nejlevnější elektromobily vyráběné v Česku se cenou pohybují okolo 420 tisíc korun. Za takové peníze jde s nadsázkou o nákupní tašky. Taková auta mají deklarovaný dojezd 380 kilometrů, ale nikdo již nezmiňuje, že se u toho nesmí pouštět klimatizace nebo topit, jet rychleji než 90 kilometrů za hodinu a podobně. Celkově bude elektromobilita horší a mnohem dražší než provoz klasických automobilů,“ varuje Daněk.

Kam se autoprůmysl posune v budoucnu, nikdo neví

Lidé v kraji pracující v automobilovém průmyslu se prý zatím o práci bát nemusejí. Do budoucna bude klíčové, jak se budou firmy situaci přizpůsobovat a jak se jim podaří reagovat na změny, které se dnes jen těžko předpovídají.

„Záleží na tom, jestli se zejména Škodovce, která je pro nás zásadní, podaří udržet v čele pelotonu, pokud jde o vývoj nových technologií. To dnes nikdo nedokáže odhadnout. V každém případě platí, že pokud se firmám v autoprůmyslu povede zachytit vývoj, nárůst nezaměstnanosti by nemusel být výrazný. Naopak, pokud se to nepodaří, případně přijde nějaký propad, který dnes nepřipouštějí, tak se to na nezaměstnanosti projeví velmi výrazně,“ říká ředitel pracovního úřadu Horák.

Naznačuje i řešení budoucích změn: „Ve střednědobé budoucnosti nastane změn hned několik a je otázka jejich kombinace, jaký budou mít efekt. Máme tady průmysl 4.0, tedy nástup nových technologií bez ohledu na konkrétní obory, další věcí je demografický vývoj, stárnutí populace, otázka potřeby pomáhajících profesí. Netroufnu si odhadnout, jak bude trh práce vypadat třeba za pět let. Pokud někdo říká, že to ví, vymýšlí si.“

Obranou bude změna výroby

„O průmyslu 4.0 všichni mluví, ale nikdo o tom pořádně nic neví. Je to dobrá věc, ale týká se hlavně velkých firem, protože představuje obrovské investiční požadavky. Návratnost, zejména pokud se nevyrábějí velké série, je velmi dlouhá, ceny robotů spolu se softwarem jsou drahé. Průmysl 4.0 nás nezachrání. Zachránilo by nás jedině to, kdyby poslanci, ať už v Bruselu, nebo u nás, než přijmou opatření, která mohou být likvidační, začali více komunikovat s odborníky,“ upozorňuje Daněk.

Zamýšlí se nad možnostmi, jak by se měly přizpůsobit novinkám firmy navázané na autoprůmysl: „Jedinou obranu pro ně představuje změna výroby směrem k tomu, co budou potřebovat výrobci elektromobilů. Hroby těch, kteří se nepřizpůsobí, budou vroubit cesty, kudy se bude ubírat průmysl.“

Z automobilek by se lidé mohli vrátit ke svým oborům

Na špatné časy se již připravují velké německé automobilky. Propouštění se dotkne i jejich dodavatelů.

„Je zřejmé, že tato situace dopadne na jednotlivé firmy různě. V souladu s celkovým ekonomickým zpomalením očekáváme u dodavatelů automobilového průmyslu v letošním roce pokles v řádu jednotek procent a obdobně v tom následujícím,“ míní výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Závislost Královéhradeckého kraje na automobilovém průmyslu je spojena zejména se závody Škoda Auto v Kvasinách a ve Vrchlabí. Pokud by těmto významným zaměstnavatelům klesl vlivem nižší poptávky objem výroby, bilanci nezaměstnanosti by to mohlo zle poznamenat.

Na druhou stranu by případné potíže automobilového průmyslu mohly přinést i pozitivní efekty. Lukrativní odvětví totiž láká pracovníky ze zcela jiných oborů. Třeba v Orlických horách proto zejména v zimní sezoně chybějí pracovníci v ubytovacích zařízeních a v cestovním ruchu obecně.

„Pokud by ve výrobě aut došlo k útlumu, mohlo by to jiným zaměstnavatelům paradoxně pomoci a situace by se mohla normalizovat. Zejména na Rychnovsku pracují v autoprůmyslu lidé z odlišných profesí a ti v nich teď samozřejmě chybějí,“ uzavírá Horák.

Automobilka v Kvasinách na jaře 2019 začala digitalizovat výrobu

30. dubna 2019

  • Nejčtenější

Kaderka jako Putin. Kdo se vládci tenisu vzbouřil, poznal tvrdou odplatu

27. března 2024

Premium Tato příhoda je stará už 14 let, ale hodí se připomenout, neboť výmluvně líčí dlouho zaběhlé...

Muž skočil do přehrady zachránit dítě, oba tam uvázli. Vysvobodili je až hasiči

24. března 2024  14:35,  aktualizováno  14:58

Do labské přehrady Les Království na Trutnovsku v neděli dopoledne sjelo dítě na kole. Do vody za...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bez řidičáku a po panáku řídil mustanga, na křižovatce kuriózně boural

26. března 2024  11:18

Oslava padesátin se nevyvedla muži v Hradci Králové. Ten dostal darem zážitkovou jízdu sportovním...

Nejnáročnější úprava křižovatky v Česku začala, v Hradci ji přestaví za provozu

21. března 2024  17:45

Skoro až symbolicky dopravními komplikacemi začala přestavba nejvytíženější křižovatky Mileta v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Silnici u Trutnova zavřela nehoda tří aut, převrácený kamion museli vyprostit

21. března 2024  10:30,  aktualizováno  22.3 15:10

Kamion, dodávka a osobní auto havarovaly ráno na silnici I/37 u Stříteže na Trutnovsku. Řidička...

V Hradci Králové hořel panelový dům, zraněno bylo několik lidí

28. března 2024  19:03,  aktualizováno  19:12

V Hradci Králové ve čtvrtek odpoledne hořel byt v panelovém domě na Benešově třídě na největším...

Kolem Rozkoše vzniká stezka pro cyklisty. Rybáři se bojí, že přijdou o klid

28. března 2024  17:26

U hráze přehrady Rozkoš se staví další úsek cyklostezky na Českou Skalici. Rybáři však mají pocit,...

Kuks slaví výročí a ukáže dřevořezbu sochaře Brauna i restaurování sochy

28. března 2024  7:14

Výročí 340 let od narození sochaře Matyáše Bernarda Brauna a 40 let od otevření lapidária, kde jsou...

Velikonoční lyžování v Krkonoších: střediska nabídnou 12 kilometrů sjezdovek

27. března 2024

V Krkonoších se bude o velikonočních svátcích lyžovat ve Špindlerově Mlýně, Peci pod Sněžkou a na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...