Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

U opravy Benešovy třídy chce Hradec ušetřit na parkovacích místech

  9:40
Radnice v Hradci Králové hledá způsob, jak opraví Benešovu třídu, aniž by musela na své náklady stavět další parkovací místa. Pomohla by změna legislativy i krok, o kterém se mluví již delší dobu, ale k němuž zatím městu schází odvaha: nastavit pravidla rezidenčního parkování.
Chátrající Benešova třída v Hradci Králové (červenec 2019)

Chátrající Benešova třída v Hradci Králové (červenec 2019) | foto: Petr Záleský, MF DNES

Když v říjnu 2014 skončila první a dosud poslední etapa rekonstrukce Benešovy třídy, Hradec Králové se pochlubil, že na bulváru postavil 550 nových parkovacích míst.

Přitom i nová místa na Benešově třídě jsou beznadějně obsazená a chybí tu další stovky míst pro stále větší počet aut.

Nové vedení města sice tvrdí, že dělá maximum pro pokračování oprav, které by mohly vyjít až na miliardu, ale zjistilo, že budování parkovišť stojí zbytečně moc. Uvědomilo si, že by mohlo ušetřit až stovky milionů korun. Tedy kdyby se dokázalo vyhnout přísným českým normám pro patřičný počet parkovacích míst. Řešení jsou však složitá a vyžadují čas.

„Změna legislativy je něco, o čem dlouhodobě uvažuji. Už jsem se zabývala i tím, zda by se dala najít nějaká mezera v zákoně, aby nebyl závazek při každé stavbě zároveň vystavět i vysoký počet parkovacích míst. Mrzí mne také, že Hradec si možná bezdůvodně zvýšil požadavek na jejich počet. V zákoníku je myslím jedno místo na byt, my máme 1,6 místa,“ řekla náměstkyně primátora pro majetek města Věra Pourová (ANO).

Podobný názor má i náměstek pro životní prostředí Martin Hanousek (Změna a Zelení).

„Můj pohled na věc je nejspíš menšinový, ale podle mě je Benešova třída postižená i legislativou, když velká procenta všech nákladů míří do parkovacích míst. Celou rekonstrukci by šlo ohromně zlevnit, ale jsme vázáni na národní legislativu, která je přísná. Kdybychom nebyli takoví blázni do aut, šlo by to udělat mnohem rychleji, reálněji a levněji,“ řekl Hanousek.

Ve dvou parkovacích domech uvažovali o 900 místech

U bulváru, který se rozpadá před očima, mělo město s řešením parkování velké plány. Protože na sídlišti je cenná každá zelená plocha, stovky parkovacích míst mají vzniknout převážně pod povrchem a zároveň v těsném kontaktu s bydlením.

Stavba dvoupodlažního parkovacího domu výškově shodného s úrovní třídy je v plánu u polikliniky, další měl být ve střední části u pobočky pošty i naproti sousední základní škole v Mandysově ulici. Celkem jde o 900 míst.

S hradeckými náměstky - a s tezí o nedokonalém zákonodárství - částečně souhlasí dopravní konzultant Zbyněk Sperat.

„Legislativa je v tomto ohledu zastaralá a potřebovala by aktualizovat. Je to dnes nastavené tak, že i když stavíte rodinný dům, podle normy musíte vybudovat na svém pozemku potřebný počet parkovacích míst podle počtu bytů v domě a jejich rozlohy. A to i když žádné auto nemáte a neplánujete je pořizovat,“ řekl Sperat.

„Otázka však je, jestli je nutné rekonstrukci Benešovy třídy posuzovat jako stejný případ a uplatňovat na ni dnešní normové požadavky,“ dodal.

Stavbu všech parkovacích možností na hradeckém bulváru by téměř s jistotou musel pokrýt rozpočet města. Společnost ISP, která v Hradci Králové spravuje parkovací systém, nedávno v Gayerových kasárnách otevřela dům pro auta s 284 místy.

V roce 2023 chce dokončit i plánovaný dům u polikliniky na Slezském Předměstí a splnit tak koncesní smlouvu, která jí ukládá zřídit tisíc krytých parkovacích míst.

„Vybudovat jeden tisíc parkovacích stání byl minimální počet. Kdyby se však naskytla další příležitost a partneři by se vzájemně vyslyšeli, dalo by se uvažovat například i o Benešově třídě. Koncese to připouští,“ upozornil provozní ředitel ISP Jiří Holubec.

Jedna rodina by měla možnost zaparkovat jedno auto

Problém nejen Benešovy třídy, ale také dalších přetížených lokalit by kromě dalších stovek nových „chlívečků“ pro auta mohlo řešit rezidenční parkování. Jako nutnost tento systém zmínil již minulý primátor Zdeněk Fink (HDK) a zabývá se jím i současné vedení města.

„Budu připravovat nová pravidla. Ano, sice máme povinnost postavit k bytu parkovací místo, ale v praxi to funguje stylem kdo dřív přijde, ten dřív parkuje a ostatní mají problém. Známe i případy, kdy jeden člověk má i tři a více aut,“ řekla Pourová.

„Zkrátka tu máme obrovský přetlak. Nové řešení samozřejmě obyvatele asi bude něco stát, ale chtěla bych jim dát nějakou přiměřenou míru jistoty, že bude mít šanci zaparkovat každý, a nikoli pouze někdo,“ zdůraznila Pourová. Podobný model by aplikovala také u dalších panelových domů.

„Musíme auta vytlačovat z míst, kde nemají co dělat. Dostat je z chodníků a zeleně bude prvořadé, další bude naučit lidi, že mají nárok na jedno parkovací místo,“ řekla náměstkyně, která již o novém systému diskutovala i se zástupci ISP.

„Vyměňujeme si zkušenosti, ale určitě ne ve smyslu rozšíření zpoplatnění naší zóny. Benešova třída není v naší zóně, s městem se však o tom bavíme a je jasné, že Hradec s tím má zájem něco udělat,“ řekl Jiří Holubec.

V zahraničí rezidenti za parkování platí, bonus je pro lidi bez aut

V širokém okolí Benešovy třídy nebo v malšovické ulici Na Kotli je situace horší kvůli vysokoškolským kolejím. Mnoho desítek studentů v pondělí zaparkuje a odjíždí až v pátek.

„Řešení parkování na sídlištích není jednoduché ani krátkodobé. V zahraničí vede úspěšná cesta přes regulaci, a to velmi jednoduše: za možnost parkování auta na veřejném pozemku zaplatíte. Není to nic, co město poskytuje zdarma. Druhé místo pro rodinu je výrazně dražší než to první,“ podotkl Sperat.

Podle něj v zahraničí existují i bonusy pro obyvatele nevlastnící auto, kteří se nároku na parkovací místo vzdají.

„Tito lidé mohou například jezdit MHD zdarma. Některá zahraniční města staví celé čtvrti bydlení bez aut. Ty jsou perfektně obslouženy MHD, vedou tam cyklostezky, obyvatelé mají možnost využívat car-sharing. Ale to vychází z jiné legislativy, ta naše bydlení bez možnosti parkování neumožňuje,“ přiblížil.

Benešova třída na záběrech z července 2019:

6. července 2019

  • Nejčtenější

U Pardubic usmrtil vlak člověka, provoz na hlavní trati byl ráno přerušen

3. května 2024  6:30,  aktualizováno  9:44

Na hlavní koridorové trati u Pardubic brzy ráno vlak srazil a usmrtil člověka. Nehoda omezila...

Kamion naložený novými auty sjel ze silnice do příkopu, náklad vysypal

8. května 2024  17:35

Profesionální hasiči z Jaroměře v úterý v noci vyjížděli k nehodě kamionu plně naloženého novými...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jelen už není největším zvířetem Krkonoš, kolem Žacléře pozorovali losa

6. května 2024  15:08

Los evropský by mohl po desítkách let odsunout z pozice největšího krkonošského savce jelena...

Nehoda cisterny s argonem uzavřela na dvě hodiny D11 na Hradec

6. května 2024  12:03,  aktualizováno  14:33

Nehoda cisterny se zkapalněným argonem uzavřela dopoledne na víc než dvě hodiny dálnici D11 ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní pohled do zámeckého sklepa, komunisté si tam postavili kryt

7. května 2024

Premium Historické sklepení zámku v Rychnově nad Kněžnou mělo posloužit jako úkryt pro komunistické...

Kamion naložený novými auty sjel ze silnice do příkopu, náklad vysypal

8. května 2024  17:35

Profesionální hasiči z Jaroměře v úterý v noci vyjížděli k nehodě kamionu plně naloženého novými...

Kolo jako metafora lidské existence, výstava v Trutnově nemá obdoby

8. května 2024

Jízdní kolo v mnoha podobách je hlavním tématem nové výstavy Jízda v trutnovském centru současného...

Unikátní pohled do zámeckého sklepa, komunisté si tam postavili kryt

7. května 2024

Premium Historické sklepení zámku v Rychnově nad Kněžnou mělo posloužit jako úkryt pro komunistické...

Podnikatel myslel, že investuje. Podvodníci zatím vysáli z jeho účtů 20 milionů

7. května 2024  16:53

O 20 milionů korun přišel kvůli internetovým podvodníkům třiašedesátiletý muž z Hradecka. Podle...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...