Boule na dálnici D11 u Dobřenic na Královéhradecku.

Boule na dálnici D11 u Dobřenic na Královéhradecku. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Boule na D11 čekají na posudek z ČVUT, odborníci o něm ale nevědí

  • 9
Už rok skáčou auta po zánovní dálnici D11 u Dobřenic na Královéhradecku. Vozovku tam rozvlnila spodní voda. Opravy ale ještě nezačaly. Ředitelství dálnic tvrdí, že čeká na posudek ČVUT, zda je na vině dodavatel stavby a lze opravu uplatnit jako reklamaci. Jenže odborníci z ČVUT o žádném zkoumání nevědí.

"Rádi bychom se do toho pustili ještě letos. Záleží na studii ČVUT. Až podle ní se připraví projektová dokumentace," řekla k termínu oprav mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková.

Řidiče zatím na problémy upozorňují dopravní značky a doporučená rychlost 80 kilometrů v hodině, kterou ale většina šoférů ignoruje.

"Když do nejhoršího úseku vletíte ve stotřicetikilometrové rychlosti, boule vás vyhodí do vzduchu. Pro adrenalinové nadšence je to dobrá atrakce, ale pro ostatní hra se smrtí," zhodnotil stav vozovky Pavel Pácal, který po čtyři roky staré dálnici jezdí několikrát týdně.

Opravy měly původně začít už vloni na podzim. Pak Ředitelství silnic a dálnic opatrně mluvilo o jaru 2011, letos v lednu zazněl termín první pololetí, ale ve čtvrtek bylo zase všechno jinak.

Posudek prý má být hotov do konce března, přičemž odborníci z ČVUT údajně provádějí průzkum na místě už od podzimu.

O tom bych měl něco vědět, říká profesor přes silnice

Zvláštní však je, že třeba jeden z nejuznávanějších českých odborníků na dopravní stavitelství František Lehovec, který vyučuje na stavební fakultě ČVUT na katedře silničních staveb, o zadané studii nic netuší.

"O tom bych skutečně něco vědět měl, ale je mi líto. Je to pro mě překvapení," podivil se profesor.

Stejně zaskočen byl i děkan dopravní fakulty Miroslav Svítek, jenž prý ŘSD s jinými reklamacemi silnic a dálnic také pomáhal.

"Stanovisko ČVUT by mělo být hotovo do konce března," trvá však na svém mluvčí ŘSD, podle které z analýzy vyplyne také způsob i rozsah oprav a hlavně rozkryje, kde se stala chyba.

"Reklamační řízení se Skanskou vedeme od roku 2009. Po studii bude jasné, zda škodu způsobil dodavatel, anebo jiné nepředvídatelné okolnosti," tvrdí Vápeníková.

Už nyní je jasné, že za nebezpečné boule může spodní voda. Dálnice u Dobřenic totiž vede po dně bývalé rybniční soustavy, voda se prý na několika místech nachází jen půl metru pod povrchem a k vlnění přispívá i pramen o intenzitě 2,5 litru vody za vteřinu.

Opravy si v každém případě vyžádají frézování povrchu až na samotné podloží a uzavírku celého pásu dálnice. Náklady se pak vyšplhají do desítek milionů korun.