Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spasí hradecká kasárna Evropská unie? Město tápe už šest let

  16:40aktualizováno  16:40
Hradec Králové si stále neví rady, co provede s danajským darem od armády. Vrbenského kasárna by se mohla proměnit v multifunkční centrum, ale pouze za předpokladu, zda se nápad bude zamlouvat potenciálnímu investorovi, tedy Evropské unii.

Vrbenského kasárna v Hradci Králové | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Ani šest let poté, co Hradec Králové získal od armády Vrbenského kasárna, nemá město tušení, co s ruinou uprostřed města provede. Existují tři možnosti, avšak jen jedna z nich by pro Hradec byla výhodná:

1. Z historického objektu vznikne technologické, vzdělávací a kulturní centrum.

2. Kasárna budou dál chátrat.

3. Radnice se je rozhodne prodat.

Jiné varianty nejsou, a přestože se radnice celkem logicky upnula k první alternativě, vznik centra se ještě skrývá za mnoha otazníky. Tím největším je, zda se nápad zalíbí Evropské unii. Náklady na proměnu kasáren se odhadují na 150 až 200 milionů korun a město si nemůže dovolit dát tak vysokou sumu ze svého.

„Stavba by mohla začít za tři až čtyři roky,“ řekl náměstek primátora Jindřich Vedlich (TOP 09).

„Bez dotací ale kasárna opravit nenecháme,“ upozornil primátor Zdeněk Fink (HDK).

Otázkou, co provést s někdejším vojenským areálem, se nedávno zabývala rada města a bod je rovněž na programu úterního zastupitelstva. Radní z předběžné studie proveditelnosti vybírali z osmi variant.

„Doporučili tu, která dává nejširší možnosti získat evropskou dotaci,“ pokračoval Vedlich, podle kterého by zde mohlo vzniknout například polytechnické vzdělávání pro všechny typy škol a část kasáren by byla k dispozici uměleckým školám. Hlavní díl by však měl patřit Technologickému centru, které už několik let úspěšně pomáhá začínajícím podnikatelům na letišti.

„Beru to jako velmi zajímavou výzvu. My už máme naše kapacity plné a do budoucna se musíme dostat do nových prostor, abychom mohli ještě rozšířit nabídku našich služeb. Město má sice poměrně zásadní hendikep, že nemá žádnou klasickou technickou univerzitu, ale i tak tady máme důležitou úlohu, protože už se můžeme pochlubit nejen konkrétními výsledky našich projektů, ale podařilo se nám sehnat i některé investory,“ zdůraznil ředitel Technologického centra Jan Bartoš.

Město v minulosti zaspalo

Další dvě možnosti jsou prodlužováním smutného stavu kasáren, avšak bez dotace jsou nejspíš buď prodej, anebo „zakonzervování“ nevyhnutelné.

„Určitě jde o jednu z posledních možností, jak tento prostor účelně zrevitalizovat. To se nestalo v posledním plánovacím období, kdy dotace na rekonstrukci kasáren byla 85 procent, město od projektu upustilo a za toto chybné rozhodnutí dosud nikdo nenese odpovědnost,“ vzpomněl si Bartoš na rok 2012, kdy radnice sama zrušila projekt na přestavbu, údajně kvůli příliš vysoké finanční náročnosti.

Zatímco budoucnost Vrbenského kasáren závisí na rozhodnutí Evropské unie, sousední Gayerova kasárna mají podstatně radostnější vyhlídky. Nejenže zde vznikne parkovací dům až pro 280 aut, ale kraj tu hodlá zřídit opravu depozitáře Muzea východních Čech a připravuje přístavbu přírodovědecké expozice muzea.

„V depozitářích máme hodně věcí, jejichž vystavování by stálo za to,“ zamyslel se náměstek hejtmana Otakar Ruml (KSČM).

Město v otázce kasáren tápe již od prosince 2008, kdy jejich převod na radnici odsouhlasila vláda. O dva roky později je ve výběrovém řízení nabízela soukromým investorům, ale vše zrušila kvůli nízké ceně. V roce 2011 Hradec odmítl prodat kasárny společnosti Dolfin Real Estate, která tu chtěla vybudovat administrativní prostory a ty poté pronajmout technologickému centru. Nevyšel rovněž nápad umístit zde živnostenský odbor, správu nemovitostí, část technických služeb či městskou policii.

Město se v příštích letech může dočkat i dalšího armádního daru. Ve hře jsou trojnásobně větší Žižkova kasárna, které však dosud drží vojsko.



Nejčtenější

Policie uzavřela příjezdy do Adršpachu, pod náporem Poláků kolabuje doprava

Do skalních měst v Adršpachu a Teplicích nad Metují přijely tisíce návštěvníků...

Kvůli dopravnímu kolapsu v Adršpachu na Náchodsku policisté uzavřeli dvě ze tří příjezdových komunikací do obce....

Padesát let bydlí v jednom domě. Čtvrtá rekonstrukce stála 10 milionů

Dům prošel postupně několika rekonstrukcemi. Za poslední čtvrtou proměnou stojí...

Miloš Drapač se v malém dělnickém domku na Náchodsku narodil a dosud v něm žije. Dům prošel postupně třemi...



Chaos na D11. Řidiči se otáčeli a couvali, nechtěli čekat v koloně

Auta na D11 se otáčela a couvala ke sjezdu z dálnice (16.8.2018).

Neuvěřitelný hazard téměř tří desítek řidičů zaznamenaly kamery na dálnici D11 u Chlumce nad Cidlinou. Auta tam krátce...

Slovenský šerpa napsal historický milník, na vrchol Sněžky vynesl 165,5 kila

Slovenský šerpa pokořil sedmdesát let starý rekord (18. srpna 2018).

Tři padesátiletí extrémní vynašeči dohromady na zádech odnesli čtyři metráky vody. Čekala je kamenitá cesta i dvě stě...

Turista při toulkách v Krkonoších natočil horkem vyschlý pramen Labe

V Krkonoších vyschlo koryto u pramene Labe (8.8.2018).

Turista Luděk Bouška z Jilemnice natočil při svých toulkách Krkonošemi vyschlý pramen Labe. Video na jeho facebookovém...

Další z rubriky

Až ve třetí desítce. Hradec Králové v žebříčku kvality života klesl

Při dobré viditelnosti jsou z Nového Hradce Králové vidět Krkonoše.

Už řadu let se královéhradecká radnice ráda chlubí tím, že pravidelně zaujímá nejvyšší příčky v žebříčcích, které...

Adršpach zkolaboval třetí den po sobě. Jeďte vlakem, radí policie

Turisté na cestě do skalního města v Adršpachu (16.8.2018).

Policie v pátek po 11. hodině opět uzavřela příjezdové cesty do Adršpachu. Kvůli dopravnímu kolapsu byly silnice...

Hradec chce radary u škol a na výpadovkách, systém pohlídá i křižovatky

Frézování vozovky v Koutníkově ulici v Hradci Králové (9.7.2018).

Inteligentní dopravní systém který připravují v Hradci Králové, získává konkrétní podobu. Vedení města zveřejnilo, kde...

Najdete na iDNES.cz