V Deštném roste čtyřsedačková lanovka, Marta II bude díky úpravám širší

  • 5
Až se letos v zimě lyžaři vydají za sjezdovkami do Deštného v Orlických horách, čeká je dárek v podobě nové rychlé čtyřsedačkové lanovky. Komfortní odpojitelné sedačky pro pohodlnější nastupování je v areálu Marta II vyvezou rychlostí pět metrů za sekundu až téměř pod vrchol Studeného vrchu.

Dosud v tomto areálu stály jen Tatrapoma a kotva, které lyžaře vyvezly zhruba 600 metrů na kopec. Nová lanovka bude měřit 865 metrů a bude vlajkovou lodí největšího areálu Orlických hor. Dosavadní dvousedačka na Martě I měří o více než padesát metrů méně a především není odpojitelná.

„Původně jsme i zde uvažovali o fixní lanovce, ale doba jde dopředu a nyní už je odpojitelná lanovka standard. Lidé chtějí být na kopci rychle a pohodlně si ve stanici nastoupit na zpomalenou sedačku. Pro návštěvníky to bude znamenat výrazné zvýšení komfortu,“ říká vedoucí areálu Petr Prouza.

Skiareál v Deštném uvažoval o pořízení sedačkové lanovky na Martě II od roku 2008. Nakonec zvolil čtyřsedačku, která dříve jezdila ve Švýcarsku. Jde o nejnovější takzvaně snesenou lanovku v Česku. Její stavba přijde areál na zhruba 30 milionů korun, velkou část zařízení totiž musel areál repasovat.

„Šlo částečně o technologickou část. Pracovali jsme hlavně na ložiscích a dalších součástkách, které se hodně opotřebovávají, abychom je nemuseli vyměňovat v sezoně. Kompletně jsme předělali elektriku, vyměnili jsme motor, všechny senzory a rozvaděče. Celkovou repasí prošly i další díly a nátěry,“ popisuje Prouza.

Ve Švýcarsku měřila lanovka původně 2,3 kilometru. Ale protože v Deštném využijí jen část, mohli si vybrat nejzachovalejší díly a další použili na výměnu opotřebených komponentů či jako rezervu. Nejvíce je to znát na sedačkách, které jsou nyní vyskládané na parkovišti naproti areálu. Těch bude na laně zavěšených 57 a dalších šest bude ve stanicích pro nástup a výstup.

„Zhruba třetina až polovina sedaček bude vybavena bublinami. Uvidíme, kolik se nám jich podaří zrepasovat. Zbylé části lanovky se nejspíš budeme snažit prodat,“ říká Prouza.

Přesun snowparku i dětské dráhy

Přepravní kapacita lanovky je 2 180 lidí. To je zhruba stejně, kolik měly tři původní vleky v areálu Marta II. První z nich zmizel už před lety, Tatrapomu odstraní vlekaři letos na podzim. Vedle nové čtyřsedačky tak zůstane už jen kotva, která bude obsluhovat pravou část svahu, kam se před sezonou přestěhuje snowpark. Ten původní už stavbaři rozebírají.

Přestože přepravní kapacita celého střediska vzroste o více než jeden tisíc lidí za hodinu až na 8480 lidí, podle Prouzy na sjezdovkách návaly nehrozí, spíš naopak díky propustnosti tratí. Sjezdovka u nové čtyřsedačky se totiž významně rozšíří a další místo získají lyžaři díky přesunu dětské dráhy a zkrácení teleskopu, který dosud končil v místech, kudy nová lanovka povede. Dětský park bude nově na mírné louce mezi areály Marta I a Marta II.

Všechny úpravy se mají stihnout nejpozději do konce listopadu.

Se stavbou lanovky začali vlekaři v červnu. Přesunout museli 800 kubíků zeminy a do základů nalili na 400 kubíků betonu. Pod každým z dvanácti sloupů ho je asi 18 kubíků.

„Nyní máme kompletně postavenou trasu, tedy stožáry, podpěry a kladky. Tento týden se dodělává technologie na spodní stanici a příští týden budeme stavět horní stanici lanovky. Pak přijde na řadu elektrika a záplet lana. To bychom chtěli mít do tří týdnů,“ předpokládá Prouza.

Práce na nové lanovce omezí letní provoz sousední dvousedačky na Studený vrch. Ta jezdí v letním provozu od roku 2012 a letos naposledy vyjede v neděli. Vlekaři totiž potřebují všechny pracovníky pro dokončení úprav v areálu.

Deštenská lanovka značky Garaventa není jediná přepravní novinka v kraji pro lyžaře. Již v následující sezoně by se měly rozjet ještě další dvě lanovky v Krkonoších. SkiResort Černá hora - Pec staví lanovku v areálu Černý Důl, která nahradí třísedačkovou (více čtěte zde). Špindl potom dokončuje čtyřsedačkovou lanovku v areálu Medvědín/Horní Mísečky.