Vojenské cvičení na hradecké letišti (Ilustrační snímek).

Vojenské cvičení na hradecké letišti (Ilustrační snímek). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Na letišti trénují piloti z Iráku, místním vadí noční hluk vrtulníků

  • 17
Obyvatele okrajových částí Hradce Králové, kteří si po odchodu armády z tamního letiště navykli na klid, v minulých týdnech děsily noční starty a přelety velkého vrtulníku, s nímž se v Hradci cvičí iráčtí piloti. Představitelé letiště slíbili, že podobná cvičení už nebudou pořádat.

V noci se cítíme jako za války, říkají obyvatelé Plácek, okrajové části Hradce Králové, která těsně sousedí s tamním letištěm.

S velmi hlučným ruským vrtulníkem Mi-8 zde od dubna cvičí piloti pocházející z Iráku. Helikoptéra, jež si od svého jen o málo většího sourozence Mi-24 vypůjčila i přezdívku létající pevnost, tady bude rušit do července.

Obyvatele oblastí sousedících s letištěm provoz stroje pro transport až 18 lidí provokuje zejména v noci, kdy jim do ticha duní nad hlavami. Jejich stížnosti se vrší nejen u vedení letiště, ale i na magistrátu.

„Je to vrtulník do války a ne do města. Když začal v noci lítat, lidé vyděšeně volali, co se děje. Měli bychom se dohodnout, aby tady příště už takový typ helikoptéry nelítal,“ říká hradecký primátor Zdeněk Fink (HDK).

Souhlasí s ním i Vladimír Griga, ředitel Leteckých služeb, které mají městem vlastněnou část letiště na starost.

„Lidé mi volají běžně v deset, v půl jedenácté večer. Chceme tady mít dobré vztahy, proto jsme se do budoucna rozhodli již nepovolovat výcvik takovýchto vrtulníků. Jednotlivé lety nemůžeme zakázat, avšak když se jedná o výcvik, tak to již ovlivnit můžeme,“ poznamenal Griga.

Noční lety skončí v pátek

Helikoptéra Mi-8 podle něj splňuje rozměrové specifikace, do kterých se letouny musí vejít, aby mohly přistávat na hradeckém letišti. V letištním řádu jsou totiž specifikované jen rozměry, nikoli hlučnost. A právě to by se u naplánovaných výcviků mělo změnit.

„Do budoucna bychom tento typ vrtulníků do výcviku na našem letišti již nepřijímali,“ slibuje ředitel letiště.

Obyvatelé Plácek tak budou muset vydržet už jen tento nasmlouvaný výcvik, který sice potrvá až do poloviny července, ale už koncem tohoto týdne úplně skončí noční výcvik.

„Ten na hradeckém letišti potrvá už jen do pátku a poté se s ním piloti přesunou do Ostravy. Na našem letišti pak budou pokračovat jen s denními lety, které se budeme snažit co nejvíce odklonit mimo zastavěné oblasti,“ uvedl Griga.

Letouny a helikoptéry tak z Hradce budou mířit ve směru na Bělečko a Týniště nad Orlicí. „Budou tam létat zejména nad lesy a zastavěné oblasti pouze krátce přeletí,“ zmínil Griga.

Dispečer hradeckého letiště je totiž schopen korigovat trasy letounů v kruhu zhruba 11 kilometrů kolem letiště.

Lidé po odchodu armády hluku odvykli

Obyvatelé hradeckých okrajových částí si na hluk z letiště stěžují pravidelně, ať už se jedná o podobný výcvik nebo třeba hlasitou hudbu z letních festivalů, které se v neletové části areálu konají. Podle ředitele letiště je to i tím, že armáda, které letiště v minulosti patřilo, z něj již dávno odešla a tamní obyvatelé si od hluku odvykli.

„Například v Pardubicích letiště funguje stále a takováto cvičení tam mají pravidelně. Nikdo si nestěžuje, protože tamní obyvatelé jsou zvyklí. My ale s těmi v našem okolí chceme mít dobré vztahy, proto se pokusíme hluk co nejvíce eliminovat,“ říká Griga.

Tím, že bude hradecké letiště muset kvůli hluku některé výcviky odmítat, přijde zároveň o peníze, které za takové akce inkasuje. „Ekonomický vliv to mít bude, ale my si s tím poradíme. Například tím, že nám každoročně stoupá počet takzvaných pohybů na letišti,“ dodává ředitel.

Zatímco například v roce 2006 bylo celkových pohybů 17,5 tisíce, v roce 2010 jich bylo 22,6 tisíce, v loňském roce již 42,2 tisíce a jen letos od ledna do března dispečeři zaznamenali již 14,6 tisíce pohybů.