Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další spor mezi cyklisty a radnicí Hradce rozpoutala křižovatka Koruna

  6:15aktualizováno  6:15
Vedení radnice v Hradci Králové dochází trpělivost s ostrou kritikou některých lidí kolem pracovní skupiny pro cyklodopravu. Terčem se stala rekonstrukce křižovatky Koruna, která se stane kruhovou.

Vedení města bojuje s některými lidmi z pracovní skupiny primátora pro cyklodopravu, která přitom ještě neoslavila ani první výročí.

Spor začal v červnu, kdy člen cykloskupiny Zbyněk Sperat, vědecký pracovník společnosti Centrum dopravního výzkumu, kritizoval město za údajně nepromyšlenou a překotnou výstavbu parkovacích věží pro kola (o pochybnostech pracovní skupiny čtěte zde).

Fotogalerie

Jiní lidé z této komunity se koncem října podepsali pod otevřený dopis, ve kterém žádají odvolání dopravního komisaře policie Stanislava Blažka pro „neomluvitelnou urážku všech slušných cyklistů“.

A nejnověji si to u vedení radnice rozlil opět Sperat, ale i další dopravní experti. Velmi kriticky se totiž pustili do stavby křižovatky Koruna, která začala zkraje července a potrvá ještě celý rok (více čtěte zde).

Připomínek ke Koruně, ale i k blízké křižovatce u Čedoku, mají cyklisté dlouhou řadu. Některá stavební řešení prý dokonce porušují normy.

„Myslím, že by s tím ještě něco šlo udělat, navíc by to byly poměrně drobné i levné úpravy,“ říká Pavel Řehák z Dopravně inženýrské kanceláře, který nedostatky obou křižovatek shrnul v detailní studii. Vycházel z bezpečnostního auditu z roku 2010 a na problémy upozornil, avšak bez výsledku.

Je to hanebné jednání, ozval se náměstek

„Jakákoli stavba by těžko mohla získat územní rozhodnutí a stavební povolení, pokud by byla v rozporu se zákonem a normami. Schvalovala to dopravní policie, odbor dopravy a další orgány státní správy a ještě nedávno nic nenamítali ani současní stěžovatelé,“ zdůrazňuje náměstek primátora Jindřich Vedlich.

„Asi před měsícem a půl byla schůzka cykloskupiny včetně pana Sperata i projektantů křižovatky. Ze schůzky nevyplynulo, že by stavba byla v rozporu s normami a dohodli jsme se na určitých krocích. Z lidského hlediska proto považuji jednání pana Sperata za velmi nefér a hanebné,“ dodává Vedlich.

U Čedoku auta srazila čtyři chodce

Největší nebezpečí bude podle kritiků hrozit na přechodech pro chodce u Čedoku. Budou hned dva těsně za sebou, navíc s příliš úzkými dělicími ostrůvky. Dva pruhy v každém směru jsou prý rizikové kvůli autu řidiče, který sice zastaví, ale šofér ve druhém pruhu už nikoli, protože si přes první vůz chodce nevšimne.

„Od roku 2007 jsou přímo v tomto místě evidovány čtyři dopravní nehody se zraněním v podobě sražení chodců na přechodu pro chodce, z toho dvě skončily vážným zraněním,“ poukazuje Sperat na řešení, jež se u Čedoku neosvědčilo již v minulosti.

„Navržené řešení je krokem o dvacet let zpět,“ přitakává i bezpečnostní auditor Centra dopravního výzkumu Pavel Skládaný.

„Šířku dva metry pro ostrůvky norma připouští ve stísněných poměrech, což se týká i Gočárovy třídy, kde investor nechtěl jít cestou zmenšování prostoru pro chodce ve prospěch rozšíření vozovky. Navíc se řidiči vždy musí řídit platným dopravním značením a zákazem předjíždění na přechodu pro chodce i v případech, kdy zde chodci nepřecházejí,“ argumentuje ve svém prohlášení magistrát.

Snaží se vyvracet i další nadnášené problémy jako třeba příliš úzké pruhy i přejezdy pro cyklisty, malé poloměry oblouků stezek, kde budou hrozit srážky kolařů, šikmé vedení přechodu, zeleň, která znemožní přehled o dění na silnici, ale i složité a nebezpečné cyklomanévry při překonávání budoucí okružní křižovatky Koruna.

Zatímco cyklisté upozorňují na potenciální nebezpečí, město vidí rekonstrukci křižovatek jen v růžových barvách a potíže odmítá. „Rekonstruované prostory ulic Gočárovy, Honkovy i samotné okružní křižovatky jsou řešeny tak, že se pohyb pěšky či na kole stává plnohodnotnou alternativou automobilové dopravy,“ zdůrazňuje magistrát.

Křižovatka neleží v žaludku jen cyklistům. Na riziko dopravního „špuntu“ upozorňovali i někteří zastupitelé, jiným se zase nelíbí cena kolem 130 milionů korun.

„Bohužel ta část politiků, kteří jsou zodpovědní za investice a rozvoj města, se vidí v absurdních projektech za desítky i stovky milionů, jako je fontána uprostřed křižovatky. Na tu si můžou umístit fangličku o dotaci a vyfotit se pro Radnici,“ přidává se ke kritikům hradecký aktivista Aleš Dohnal.



Nejčtenější

Policie uzavřela příjezdy do Adršpachu, pod náporem Poláků kolabuje doprava

Do skalních měst v Adršpachu a Teplicích nad Metují přijely tisíce návštěvníků...

Kvůli dopravnímu kolapsu v Adršpachu na Náchodsku policisté uzavřeli dvě ze tří příjezdových komunikací do obce....

Padesát let bydlí v jednom domě. Čtvrtá rekonstrukce stála 10 milionů

Dům prošel postupně několika rekonstrukcemi. Za poslední čtvrtou proměnou stojí...

Miloš Drapač se v malém dělnickém domku na Náchodsku narodil a dosud v něm žije. Dům prošel postupně třemi...



Chaos na D11. Řidiči se otáčeli a couvali, nechtěli čekat v koloně

Auta na D11 se otáčela a couvala ke sjezdu z dálnice (16.8.2018).

Neuvěřitelný hazard téměř tří desítek řidičů zaznamenaly kamery na dálnici D11 u Chlumce nad Cidlinou. Auta tam krátce...

Slovenský šerpa napsal historický milník, na vrchol Sněžky vynesl 165,5 kila

Slovenský šerpa pokořil sedmdesát let starý rekord (18. srpna 2018).

Tři padesátiletí extrémní vynašeči dohromady na zádech odnesli čtyři metráky vody. Čekala je kamenitá cesta i dvě stě...

Turista při toulkách v Krkonoších natočil horkem vyschlý pramen Labe

V Krkonoších vyschlo koryto u pramene Labe (8.8.2018).

Turista Luděk Bouška z Jilemnice natočil při svých toulkách Krkonošemi vyschlý pramen Labe. Video na jeho facebookovém...

Další z rubriky

Slovenský šerpa napsal historický milník, na vrchol Sněžky vynesl 165,5 kila

Slovenský šerpa pokořil sedmdesát let starý rekord (18. srpna 2018).

Tři padesátiletí extrémní vynašeči dohromady na zádech odnesli čtyři metráky vody. Čekala je kamenitá cesta i dvě stě...

Megaskluzavka přilákala stovky návštěvníků, 300 metrů po zadku zkusila i redaktorka

Stovky návštěvníků se svezly na tři sta metrů dlouhé megaskluzavce v Hradci...

Tři sta metrů dlouhé svezení na vodní megaskluzavce si v neděli nenechalo ujít v Hradci Kálové několik stovek...

Na statku dožívají vysloužilí koně, majitelka je zachránila z jatek

Jitka Černá buduje ve Vlčkovicích na Trutnovsku stáje pro staré a nemocné koně.

Propojit svět starých koní a lidí se rozhodla Jitka Černá, která už od roku 2007 v Kuksu organizuje letní Slavnosti...

Advantage Consulting, s.r.o.
SPECIALISTA ZÁKAZNICKÉHO SERVISU S AJ

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 25 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz