Na českém území vznikne necelých devět kilometrů nové cyklostezky. (Ilustrační snímek)

Na českém území vznikne necelých devět kilometrů nové cyklostezky. (Ilustrační snímek) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Kolaři už zdolávají asfalt nové cyklostezky z Broumova k polské hranici

  • 1
Po sedmi letech příprav budou mít obce na Broumovsku novou cyklostezku. Spojí Broumov, pohraniční Otovice a polskou obec Radków. Lidé už jezdí po části asfaltky, zbytek bude hotov do podzimu.

„Jednu část cyklostezky z Olivětína pod broumovský klášter už jsme dokončili a je v pořádku, i když někteří lidé nám vyčítají, že poslední úsek v městské památkové rezervaci je z drobných kostek, což prosadili památkáři. Chápu, že pro inlinové bruslaře je to nepříjemné,“ řekl starosta Broumova Milan Kotrnec.

Kolik nová cyklostezka stojí?

Obce získají na stezku evropskou i domácí dotaci, samy se podílejí desetinou nákladů. Původně dostaly příslib 38 milionů korun z Regionálního operačního programu Severovýchod, ale výběrová řízení srazila cenu o víc než polovinu.

Vítěz broumovské části cyklostezky Eurovia CS staví 5,6 kilometru stezky za 8,7 milionu korun bez daně, firma Svoboda buduje otovickou část v délce 3,1 kilometru za 4,4 milionu korun bez daně.

Na druhé části broumovské cyklostezky, která sahá od kláštera až po otovický katastr, se letos stavaři potýkali s měkkým podložím. Čekalo se na výsledek technologických zkoušek a firma by se tam měla vrátit asi v půlce srpna. Broumov chce zvládnout kolaudaci do října, stejně jako Otovice.

Obě obce začaly s výstavbou už vloni a pokračovaly dalšími etapami letos.

„Až na úsek 300 metrů ve směru na Broumov, kde se teprve bude pokládat asfalt, máme hotovo. Firma ještě zajistí dopravní značení a úpravy terénu, ale cyklisti už po stezce jezdí. Práce pokračují i v Polsku,“ řekl starosta Otovic Petr Novák.

Celkem vznikne 8,7 kilometru nové cyklostezky na českém území. Cyklisti však budou muset využívat víc než půl kilometru nynější silnice druhé třídy v Otovicích, kde se nepovedlo dohodnout jinou trasu.

„Naše obec se potýká s dopravou k hraničnímu přechodu, chybí tu i chodníky. Proto jsme usilovali o to, aby školáci nebo zaměstnanci jezdili přímo po stezce pro cyklisty,“ uvedl starosta Novák.

Správa Chráněné krajinné oblasti Broumovsko původně nechtěla svolit s asfaltovým povrchem, ale pak obcím vyhověla. Cyklostezka bude sloužit i pro rozvoj turistiky. Na polské straně vznikne asi kilometrový úsek, zázemí pro cyklisty i parkoviště pro ty, kdo přijedou autem. Návštěvníci se v Radkówě mohou napojit na jinou cyklostezku a vrátí se přes Božanov.