Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Petice proti petici. Cyklostezka u Jičína hýbe radnicí i veřejností

  • 8
Plánovaná cyklostezka do Železnice dělí na dva tábory nejen obyvatele Jičína, ale i vedení města. Vyasfaltovat, nebo jen zpevnit? To je jádro sporu o budoucí podobu téměř dva kilometry dlouhé stezky.

Jedni chtějí cyklostezku z Jičína do Železnice vyasfaltovanou, druzí to odmítají jako nenapravitelný zásah jednoho z přirozených vstupů do města. To je včetně vedení radnice v otázce dvoukilometrové cyklostezky naplánované v historické trase mezi Jičínem a Železnicí rozděleno.

K první skupině patří spíše sportovně založení obyvatelé, jež touží po pořádné in-line trase, k druhé lidé více vnímající historické souvislosti a odkaz předků. Kdyby se dokázali dohodnout, cyklostezka by už stála.

Cyklostezka

Předpokládaná cena nové bezbariérové asfaltové stezky, dlouhé 1,8 kilometru a široké tři metry, měla být zhruba 5,2 milionu korun. Přitom asi 85 procent celkových nákladů měla pokrýt dotace.

Cyklostezka povede ze severního okraje Čeřovky kolem zahrádek, vrchu Zebín a toku Cidliny až k pile u Železnice, kde se napojí na stávající zpevněnou komunikaci.

„Jsem zastáncem zpevněné varianty, nikoli asfaltu. Území, kterým povede, je natolik jedinečné svou polohou, že by se lépe hodila cyklostezka, která by nepřipomínala šíří a povrchem komunikaci. Optimálním řešením je cesta ze zpevněného mlatového povrchu. Jabloňová alej tvoří historický vstup do města,“ uvedl místostarosta města Jan Jiřička (Volba pro město).

Že plánovaná cyklostezka je v Jičíně ožehavé téma, svědčí i dvě petice: jedna na podporu asfaltu a druhá za zachování stávajícího způsobu užívání, tedy proti asfaltu.

„Lidé jsou tu zvyklí chodit v bezpečném režimu, tedy rodiny s dětmi, pejskaři. Pokud se to změní v asfaltovou silničku, tak bezpečí zmizí,“ řekl Hynek Zlatník, spoluautor petice, kterou podepsalo přes 600 lidí.

„O trasování stezky nejde, je to historická cesta, která odnepaměti spojovala Jičín s Železnicí. Diskutujeme o tom, v jakém provedení by měla být a o jak významnou spojnici by mělo jít. Ve vedení nemáme stejný názor,“ uvedl Jiříčka.

Vše už bylo schválené, stavbu ale zrušil kraj

Argumentem pro vyasfaltování je, že kolaři potřebují mezi Jičínem a Železnicí bezpečný koridor, jímž by se vyhnuli frekventované silnici přes Valdice.

Plán s vyasfaltovanou stezkou odsouhlasilo zastupitelstvo už v minulém volebním období. Zastáncem ve vedení města je například místostarosta Petr Hamáček (Sdružení pro Jičín).

„Pokud chtějí, aby tam asfalt nebyl, musí revokovat usnesení zastupitelstva, které říká, že tak to má být a my se tím řídíme. V první řadě mi jde o novou cyklostezku, o obnovení historické cesty v aleji, až v další rovině si myslím, že by byl lepší asfalt,“ uvedl Hamáček.

Původně se mělo začít budovat letos na jaře. Čáru přes rozpočet udělal Krajský úřad Královéhradeckého kraje, když loni v říjnu na základě podnětu těch, jimž se nelíbí asfaltový povrch, zrušil rozhodnutí jičínského odboru dopravy. Ministerstvo dopravy letos zamítlo odvolání.

Ve sporu jde o to, že Jičín a kraj nahlížely na stávající cestu jinou optikou. Město tvrdilo, že jde o stavbu a že ohlášením výstavbu cyklostezky povolilo, kraj má za to, že v trase budoucí cesty pro kolaře žádná stavba není.

Příprava stavby se vrátila na úplný začátek. Rozhodování o povolení k výstavbě cyklostezky musí totiž být v režimu standardního stavebního řízení. Radnice tím přišla o možnou dotaci (více čtěte zde).

„Proto jsme vytvořili studii celé lokality mezi Čeřovkou a Zebínem. Ta říká, že tam může vzniknout cyklostezka se zpevněným povrchem, jinak řečeno, že plánovaná stezka je v souladu s krajinou. Připravujeme žádost o územní řízení,“ uvedl Hamáček.

Není vyloučeno, že už na prosincovém jednání zastupitelstva odpůrci asfaltového povrchu přednesou návrh na změnu.

„Mrzí mě, že i když se většina shodne na nějakém řešení, tak to ti lidé nerespektují. Myslí si, že vědí nejlépe, co je dobře. Uvidíme, jak dopadne územní řízení. Předpokládám, že odpůrci asfaltu budou dělat všechno možné proti,“ uvedl Hamáček.

Železnice je pro, chce přidat i paralelní stezku

Odpůrci asfaltu však připouštějí kompromis. Tím by mohla být moderní technologie pro výstavbu a zpevnění cest na principu recyklace původního materiálu, do něhož se přidává cement a stabilizační glorit. Výsledkem je velmi pevná a odolná vrstva, která odolává mrazu i zatížení.

„Město si nechalo vypracovat studii, která území řeší, a je v ní řečeno, že by to měl být zpevněný povrch a ani asfalt není vyloučen. Jsou však další druhy povrchů, které odolají i příčným přejezdům zemědělské techniky. Nepochybně se o tom diskuse na zastupitelstvech otevře,“ uvedl Jiřička.

Stanovisko rady města Železnice k plánované stavbě je kladné. Pro Železnické, kteří dojíždějí do práce na kole do Jičína, je logičtější cesta podél hlavní silnice přes Valdice, nikoli kolem Zebína. V poslední době se také začíná mluvit o cyklostezce přes Valdice.

Železnická starostka Dana Kracíková však důrazně odmítla spekulace, že by radnice asfaltovou stezku kolem Zebínu nechtěla a považovala ji za nadbytečnou.

„Město asfaltovou variantu cyklostezky kolem Zebínu podporuje. Do budoucna bychom však byli rádi, kdyby nezůstalo jen u této a vznikla i cyklostezka s chodníkem podél frekventované silnice mezi Železnicí a Valdicemi. Obě cyklostezky by pak na sebe mohly navazovat a vytvořily by propojený kruh. Každá bude sloužit jinému účelu, proto podporujeme obě varianty, avšak ta kolem Zebína je připravenější, tedy reálnější,“ uvedla Kracíková.

Na počátku se o cyklostezce kolem Zebína mluvilo jako o nezpevněné cestě, avšak kvůli nedostatečné údržbě a také po špatných zkušenostech jiných měst se Jičín rozhodl pokrýt stezku asfaltem. Jakou podobu nakonec dostane, se obyvatelé Jičína dozvědí už za několik týdnů.

„Pozitivní na celé věci je, že se lidé zajímají o věci veřejné,“ dodal Hamáček.