Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ŘSD se dohaduje s majiteli více pozemků pro dálnici D11 i obcí Kocbeře

  9:25aktualizováno  9:25
Ředitelství silnic a dálnic musí pro stavbu dálnice D11 z Hradce Králové získat mnohem více pozemků, než přiznává. Kvůli zdržení po rozkladu Dětí Země však bude mít nejspíš řadu měsíců na nápravu. Podaří se vyřešit i problém jménem Kocbeře?

Rozestavěná dálnice D11 z u Hradce Králové z letadla (19.5.2016). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Ještě v červenci ministr dopravy Dan Ťok sebevědomě tvrdil, že stavba dálnice D11 z Hradce Králové na Smiřice začne na podzim. Pak však podala rozklad stavebního povolení organizace Děti Země (více čtěte zde) a velké plány se začaly bortit pod rukama.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) sice tvrdí, že zbývá vyřešit už jen poslední pozemek, který patří církvi, MF DNES však zná totožnost dalších vlastníků půdy, kteří se buď soudí, čekají na rozhodnutí o vyvlastnění, anebo mají své podíly stále v držení.

Fotogalerie

Řízení o vyvlastnění ještě neskončilo v případě jednoho pozemku v Hořenicích a jednoho v Předměřicích nad Labem, další pole, která nejsou převedená na ŘSD, leží ve Stěžerách, ve Světí a opět v Předměřicích.

Na veřejnost se mezitím dostal spor, který s ministerstvem dopravy vedou sestry Jindra Silovská a Olga Srdínková. Ty si coby vlastnice půdy ve Svobodných Dvorech stěžují na úřední šikanu a otřesnou komunikaci se státem.

„I já to bohužel mohu potvrdit. Zaráží mne, že někdo vydal stavební povolení, přestože ministerstvo nemá v držení všechny pozemky. Nemyslel jsem si, že někdy budu čelit tak strašnému jednání, když ode mne někdo něco potřebuje, a už vůbec ne, když ten někdo je stát,“ řekl majitel půdy, který si nepřál být jmenován, avšak redakce jeho totožnost zná.

Ministerstvo však nyní bude mít zřejmě dost času, aby situaci napravilo. Pokračování dálnice z Hradce se totiž minimálně na několik měsíců odkládá kvůli rozkladu Dětí Země. Organizace napadla všechna závazná stanoviska a jejich podmínky a požaduje, aby je potvrdily nadřízené orgány.

Děti Země například zpochybňují i výjimku udělenou Evropskou komisí, která umožňuje zahájení stavby bez zopakování procesu posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Rozhodnutí rozkladové komise se očekává v září či říjnu, poté ministerstvo dopravy změněné podmínky uzná nebo neuzná.

Děti Země však již dříve potvrdily, že se obrátí na soud. Všechny podobné spory sice ministerstvo dopravy podle Dana Ťoka vždy vyhrává, ale průměrná délka zdržení v projektech převyšuje jeden rok.

I přes tyto průtahy stále platí, že dálnice D11 by k polským hranicím měla být dokončena v roce 2025, maximálně o rok později. Poláci to údajně stihnou ještě o dva roky dříve. „Máme zajištěné financování a právě jsme vyhlásili výběrové řízení. A je velmi vysoká pravděpodobnost, že tato stavba bude ukončena do roku 2023,“ uvedl polský ministr infrastruktury a stavebnictví Andrzej Adamczyk.

Dálnice obec rozdělí, míní obyvatelé Kocbeří

Je tu však další problém. Obec Kocbeře se ani po návštěvě Ťoka nechce smířit se zakreslenou trasou dálnice a jako účastník stavebního řízení může představovat hrozbu.

„Pokud budou každý krok obstruovat, potom ano. Já ale předpokládám dohodu, protože jinak vytvoříme novou Havránkovou a ztratíme patnáct let,“ říká Ťok, jenž Kocbeřím nabízí výměnou za tichý souhlas s D11 i možné kompenzace.

Místní upozorňují, že dálnice obec rozdělí na dvě části, zhorší životní prostředí a ohrozí zdroj pitné vody z Janské studánky.

Ťok namítá, že podle všech studií takové riziko neexistuje, avšak zároveň slíbuje, že je možné prohloubit stávající studny, v krajním případě pak lidem přivést vodu odjinud. To však není vše: Kocbeře by se mohly dočkat i protihlukových stěn, lávky přes dálnici, cyklostezky anebo nové zeleně.

„Stát si na obce nesmí dovolovat a jejich problémy musí vyslyšet. Na druhou stranu místní lidé musí vědět, že jim dálnice uleví třeba v dopravě. Navíc můžeme podpořit kompenzace,“ upozornil krajský náměstek pro dopravu Martin Červíček.

Kocbeře chtějí vytrvat, ale podle Ťoka je to zbytečné. „Změna projektu dálnice D11 u Kocbeří nedává smysl. Já se pod to nepodepíšu,“ dodal ministr, který se 21. srpna určitě zúčastní otevření dálničního sjezdu v Hradci Králové. Jaký termín pro pokračování D11 slíbí tentokrát?





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zatěžkávací zkoušku pilotového mostu v Bělovsi u Náchoda provedly lokomotivy...
Po Hitlerově železnici projelo pár vlaků, most na pilotách nevydržel

Přeshraniční železniční spojka mezi Náchodem a polskými lázněmi Kudowa vznikla roku 1945 k Hitlerovým narozeninám pro zásobování fronty. Velmi rychle však...  celý článek

Markéta Matoušová z České Skalice na Náchodsku bude bojovat o titul České miss.
Zvládla kurz přežití, teď čeká krásku z České Skalice finále miss

Je cílevědomá, krásná a netají se slabostí pro dortíky. S kaloriemi si však hlavu neláme, stačí je vysportovat. Markéta Matoušová z České Skalice se v sobotu...  celý článek

Nemocnice v Trutnově
Nemocnice v Trutnově dostane nové laboratoře za čtvrt miliardy korun

Na tři etapy bude rozdělena rekonstrukce a výstavba nových laboratoří v trutnovské nemocnici. Královéhradecký kraj, který je jejím vlastníkem, vyčlenil na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.