Poslední úsek dálnice D11 u Hradce Králové.

Poslední úsek dálnice D11 u Hradce Králové. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Dálnici před Hradcem trápí vedle boulí také sesuvy svahů kolem vozovky

  • 2
K plánované opravě vln a boulí na zánovním úseku dálnice D11 před Hradcem Králové přibudou další až milionové položky. Kromě vozovky podemleté spodní vodou se totiž na několik místech sesouvají také zářezové svahy kolem autostrády.

I je má na svědomí spodní voda. Otázkou je, zda udělali projektanti chybu při plánování trasy, nebo práce odbyl dodavatel.

Sílí podezření, že při plánování byly špatně provedeny geologický i hydrogeologický průzkum, které neodhalily spodní vodu nacházející se jen půl metru pod povrchem či poměrně vydatné prameny, kvůli nimž u Dobřenic bobtná podloží a bortí se svahy.

Přitom když s nová silnice buduje, právě ze spodní vody mají stavitelé největší obavy.

"Každá stavba se musí navrhovat v souladu s podmínkami, které v tom místě jsou. Musí se hledět na geologii i hydrogeologii. Občas se stane, že se při plánování něco opomine. Například se zasáhne do sesuvového území nebo se opomine vliv spodní vody. V každém případě je to chyba, ale jde spíš o jednotky případů," říká Jan Paclík ze stavební společnosti Strabag.

Zatímco s opravou nebezpečných boulí se vyčkává, až co ukáže detailní průzkum, na ujíždějící zářezové svahy se těžká technika vydala už vloni. Stavbaři se nestabilní podloží pokoušeli zpevňovat štěrkem také letos v únoru a budou pokračovat.