Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Budou vlaky v Krkonoších jezdit až ke sjezdovkám? Vize už existuje

Propojit Špindlerův Mlýn, Pec pod Sněžkou a polskou Karpacz vlakem může vypadat jako plán z jiného světa, přesně s tím ale společnost GW Train Regio počítá v projektu Úpa Expres 2020. Hlavním problémem je obrovská finanční náročnost. Bez dotací z Evropské unie vize nemá naději na úspěch.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J25a52n 75S61l54o86v56í57k 3949937520928

Ve skutečnosti už tratím do Krkonoš doslova ujel vlak a nyní je už nemá smysl stavět, i když by se mi to líbilo. Zatímco tenkrát by to bylo "poměrně snadné", nyní by si ochranáři a obce nadiktovali tolik podmínek, že jediným schůdným řešením by bylo skoro vše vést v tunelu včetně stanic a údržba jen jedné takové tratě by mnohokrát převyšovala zisky. Spousta lyžařů také přijede auty s celou rodinou - určitě by nechtěli nechávat auto na 15 km vzdáleném centrálním parkovišti a všechnu tu výbavu nakládat do vlaku a pak zase do skibusu. To si raději od parkoviště odjedou rovnou skibusem, který zastaví takřka kde budou chtít nebo přivolanou dodávkou od majitele chaty. Naprostá většina rodin přicestuje autem (hlavně z Polska a z druhé strany Česka), takže na vlak by přesedli (pokud by byli donuceni třeba zákazem vjezdu) až na okraji hor a to mohou rovnou do eko-nízkopodlažního autobusu, který nepotřebuje žádné drahé tratě a silnice už má. Dnes chybí jediné - centrální garáže v podhůří, odkud by kyvadlová doprava (v ceně parkovného) odjížděla.

0/0
12.3.2014 12:31

J60i70ř62í 51E48r67b29e94n 1263894696677

Není to žádná novina, tohle se plánovalo už několikrát, existovala spousta studií. V 60. letech se plánovala trolejbusová trať Vrchlabí - Špindl (dokonce už byla vyznačena místa pro umístění stožárů trolejového vedení), v 70. letech se plánovala horská silnice Rezek - Mísečky - Špindl - Pec (jenže si uvědomili, že výstavba a údržba ve výšce 1100 m n.m. by byla trochu náročná), v 80. a 90. letech se vážně mluvilo o lehké železniční trati Harrachov - Rokytnice - Mísečky - Špindl - Pec se třemi dlouhými tunely...

Osobně by se mi ta železnice líbila nejvíc. Ze stavebního, provozního i ekologického hlediska to je asi nejšetrnější varianta, a to i v porovnání s tím současným "hřebenem" přetížených silnic I. a II. třídy v horských údolích.

0/0
12.3.2014 12:07

M18a47r76t95i38n 63M69u71s65i92l 4590421483331

Stát který není schopný vybudovat nedlouhou odbočku z hlavní trati do centra Harrachova, bude jen těžko schopný realizovat podobně ambiciózní projekt. Bohužel.

0/0
12.3.2014 10:56

L95u37k16á97š 33H91l19o22u72c69a80l 6402710811234

finanční náročnost je velká - ale už nezazní jak velká. vysoké stovky milionů? miliardy - jednotky, desítky?

0/0
12.3.2014 9:45

H38o31n34z82a 18K53o17z19e60l 8294419342804

A mohly by vlaky za me i lyzovat?Me je vzdycky hrozna zima ;-(

0/0
11.3.2014 18:27

M36í66r20a 29K13r25a70t90o88c27h66v76í57l 8946749174244

Mohlo by to mít smysl, ale zřejmě těžiště argumentů by mělo být v ochraně krajiny a ekologie. Zajímavé by mohlo být vytvoření vlakového systému,  napojeného dráhou na větší města, kde by byla záchytná parkoviště, takže auta a autobusy by se do hor bez zvláštního povolení nedostala, spojené z odvozem odpadů mimo region (moc lidí, moc odpadů), ekologické vlaky atd... záleží, co by tomu řekli lobbisté;-D Heslo podnikatel zisk a politik nehynoucí slávu, krajina ekologii, lidé práci by mohl být závažný problém, selský rozum zde nebude fungovat;-D

0/0
11.3.2014 15:11

A96l90e86x57a37n71d34r 59K40o78s88t27k55a 5789916669386

Jenže to by obnášelo vybudování minimálně několika velkých parkovišť, desítek kilometrů trati, x zastávek, minimálně několik vlakových souprav atd. Máte tušení, na kolik by taková sranda vyšla? A mělo by to vůbec smysl, při tom, kolik dní v roce je sníh?

0/0
11.3.2014 15:27

S85t15e59p60a37n 56T21o31t48h 8138679155598

ale hory nejsou jen v zime. Ony jsou tam i v jina rocni obdobi.

0/0
12.3.2014 8:32

J58i41ř12í 45E31r49b46e32n 1973944846697

To, o čem mluvíte, by dalo práci tisícům lidí při výstavbě a stovkám při provozu. Zaplatí to zákazníci.

+1/0
12.3.2014 12:09

S71v45a81t72o42p48l74u19k 29S19i69l57n63ý 4682446759368

Sice by se mi to líbilo, ale ty investice by byly opravdu enormní. Myslím, že jsou oblasti, kde by se hodily víc.

+5/0
11.3.2014 15:06

M87í67r66a 53K79r30a56t25o20c56h51v30í16l 8866199734894

víte co lidí by na tom vydělávalo, ať si koupí akcie, a dotace z EU na místní rozvoj nejsou vyčerpané a nebudou. Já vím širší problém, ale chytří lidé pořád někde jsou

;-D

0/0
11.3.2014 15:14

M64a20r39e58k 16D64e92m94č40á48k 9715544806615

Jako velký příznivce železnice bohužel musím uznat, že to nemá šanci na úspěch - lokálně ty vlaky zase takový přínos mít nebudou (snad kdyby se v regionu sjednotily skipasy) a spojení z Prahy do Krkonoš to taky nezlepší (minimálně jeden přestup, spíš více; navíc o hodinu delší doba jízdy než autobusem). A navíc ani není jisté, jaké nás čekají v příštích desetiletích zimy, třeba se u nás už ani lyžovat nebude.

0/0
11.3.2014 15:03

J14i69ř95í 19E37r28b26e91n 1243344576327

Přestupy jsou organizační záležitostí. Případný přímý vlak z Prahy může jet přes Tanvald přímo nebo přes Trutnov úvratí, a cestující nemusí vytáhnout paty z vagonu. Dvacet lyžařů se do vagonu složí snadno a je to mnohem pohodlnější a pohodovější než stres v přeplněném, vlevopravo se kymácejícím autobuse bez možnosti si protáhnout nohy či dojít na záchod....

0/0
12.3.2014 12:18

M90a32r88e23k 31D59e82m73č14á33k 9465764816135

Ano, ale i kdyby se nakrásně podařilo vypravit vlak Praha - Špindlerův Mlýn, tak by doba jízdy těžko byla pod 3:30, spíš by to byly 4 hodiny. Takže aby se stihly vleky v 9, musel by vlak vyjet z Prahy v 5h ráno. Je to ekvivalentní nabídka té, která už existuje pro Pražany na Špičák (od perónu na lanovku 400m chůze), a upřímně řečeno - místenku jsem v tom vlaku nepotřeboval...

0/0
12.3.2014 12:46

K72a57r49e80l 84U69r39b93a47n 8604192768811

Asi je to fantasmagorie.

Ale bylo by to skvělé. V současné době není reálné se dostat například z Harrachova do Špindlu (je to výlet na celý den se dvěma přestupy). Pro běžkaře by to bylo fajn.

+2/0
11.3.2014 14:53

R55a73d72o95s14l10a83v 72K70l16a27u27d22a 5714178574792

Běžkaři můžou ťapat na běžkách. :-)

+1/0
11.3.2014 15:26

H32o28n37z34a 54K67o51z42e49l 8864929962834

To mi jednou rekli po prijemnym obede,ze tudy cesta nevede.Sel jsem po svejch,vejlet peknej,ale musel jsem si dat i vydatnou vecu :-)

+1/0
11.3.2014 18:30

J37i13ř54í 76H36o10v41o37r42k76a 8977396122515

V první řadě je nutné zajistit, aby hlavní tratě byly konkurenceschopné. Teprve poté se dá mluvit o podobném vyhazování peněz na projekty, které nemají ekonomickou návratnost.

+1/0
11.3.2014 14:41

A32l63e71x97a31n46d66r 37K90o49s57t11k15a 5319626649236

Jako například vysokorychlostní trať Německo-Praha-Brno-Rakousko. Ano, podobných "maličkostí" by se patrně našlo více.

0/0
11.3.2014 14:51

J90i75ř85í 77H23o71v44o44r17k26a 8527896512395

Měl jsem hlavně na mysli stávající rychlíkové tratě, kde v řadě případů je rychlost tragická. Samozřejmě i VRT smysl mají

0/0
11.3.2014 15:21

K93a51r25e28l 77N76a87s70t59o27u10p22i14l 3290341930191

Tak jestli sis nevšiml, tak se nejedná o akci správce železnic, ale o soukromou společnost, takže s hlavními tratěmi to nemá nic společného...:-P

0/−1
11.3.2014 14:51

A73l76e63x16a63n26d72r 18K90o37s62t24k29a 5239466489206

A pokud jste si nevšiml vy, tak ta soukromá společnost chce v první řadě dotaci. A pokud o tom nevíte, tak dotace jdou z jednoho společného rozpočtu. A je naprosto jedno, jestli je to dotace kraje, státu, EU..

+2/0
11.3.2014 15:01

S62v58a88t12o84p86l34u30k 25S67i77l11n67ý 4242206229168

To ano, ale o ty dotace žádá firma na vlastní pěst a konečné rozhodnutí dělá Evropská komise, ne česká vláda.

0/0
11.3.2014 15:09

J78o22s87e32f 40N35o51v19á85k 2492352555404

Nikoli, peníze EU rozděluje česká vláda....

0/0
11.3.2014 22:45

J13i62ř72í 93E66r74b14e17n 1883884386857

Aby byly hlavní tratě konkurenceschopné, musíš jim zajistit zákazníky = navézt je tam vedlejšími tratěmi. Je to jako strom - příroda taky dobře ví, že nestačí mít jen silný kmen, ale musí tam být i kořeny a větve pro dodání živin a kyslíku.

0/0
12.3.2014 12:19

M47a57r94t17i33n 22Š52v11a23n44c33a60r 5872323

Je to hezká vize, byla by to jak ve Švýcarsku. Ale očima realisty to vidím jako absolutně neprůchodné skrz peníze..a vlastní produkci.... V době, kdy je problémem vyprodukovat slušnou cyklostezku, opravit rozbité silnice, dálnice a železnice je to fantasmagorie

+4/0
11.3.2014 14:18

T33o46m91á97š 47Č97e73c84h 4643249389720

Ještě k tomu přidej skutečnost, že zimy už nebudou takové jaké by měly být, takže investice do zasněžování, pokud to bude vůbec kvůli teplotám možné, se budou těžko vracet. Já letos po dlouhých létech nebyl vůbec na lyžích a do budoucna snad má smysl jet někam do velehor.

+3/0
11.3.2014 14:33

J57i44ř18í 97E89r32b58e45n 1923764566127

Větu "zimy už nebudou takové jaké by měly být" slýchám hruba třicet let, přestože například zima 1986/87 byla bohatá na sníh a v Podkrkonoší jsme byli několik dní bez elektřiny. Nejsilněji tyto řeči zněly v letech 1988-90, kdy bylo sněhu jen o trochu víc než letos. Pak přišly chumelenice 1998/99 a ladovská zima 2005/06...

0/0
12.3.2014 12:23







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.