Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Budou vlaky v Krkonoších jezdit až ke sjezdovkám? Vize už existuje

Propojit Špindlerův Mlýn, Pec pod Sněžkou a polskou Karpacz vlakem může vypadat jako plán z jiného světa, přesně s tím ale společnost GW Train Regio počítá v projektu Úpa Expres 2020. Hlavním problémem je obrovská finanční náročnost. Bez dotací z Evropské unie vize nemá naději na úspěch.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J75a79n 28S33l21o40v46í98k 3709817940808

Ve skutečnosti už tratím do Krkonoš doslova ujel vlak a nyní je už nemá smysl stavět, i když by se mi to líbilo. Zatímco tenkrát by to bylo "poměrně snadné", nyní by si ochranáři a obce nadiktovali tolik podmínek, že jediným schůdným řešením by bylo skoro vše vést v tunelu včetně stanic a údržba jen jedné takové tratě by mnohokrát převyšovala zisky. Spousta lyžařů také přijede auty s celou rodinou - určitě by nechtěli nechávat auto na 15 km vzdáleném centrálním parkovišti a všechnu tu výbavu nakládat do vlaku a pak zase do skibusu. To si raději od parkoviště odjedou rovnou skibusem, který zastaví takřka kde budou chtít nebo přivolanou dodávkou od majitele chaty. Naprostá většina rodin přicestuje autem (hlavně z Polska a z druhé strany Česka), takže na vlak by přesedli (pokud by byli donuceni třeba zákazem vjezdu) až na okraji hor a to mohou rovnou do eko-nízkopodlažního autobusu, který nepotřebuje žádné drahé tratě a silnice už má. Dnes chybí jediné - centrální garáže v podhůří, odkud by kyvadlová doprava (v ceně parkovného) odjížděla.

0/0
12.3.2014 12:31

J24i85ř43í 56E58r74b91e68n 1473984576217

Není to žádná novina, tohle se plánovalo už několikrát, existovala spousta studií. V 60. letech se plánovala trolejbusová trať Vrchlabí - Špindl (dokonce už byla vyznačena místa pro umístění stožárů trolejového vedení), v 70. letech se plánovala horská silnice Rezek - Mísečky - Špindl - Pec (jenže si uvědomili, že výstavba a údržba ve výšce 1100 m n.m. by byla trochu náročná), v 80. a 90. letech se vážně mluvilo o lehké železniční trati Harrachov - Rokytnice - Mísečky - Špindl - Pec se třemi dlouhými tunely...

Osobně by se mi ta železnice líbila nejvíc. Ze stavebního, provozního i ekologického hlediska to je asi nejšetrnější varianta, a to i v porovnání s tím současným "hřebenem" přetížených silnic I. a II. třídy v horských údolích.

0/0
12.3.2014 12:07

M18a71r55t56i15n 15M31u59s37i53l 4750561753531

Stát který není schopný vybudovat nedlouhou odbočku z hlavní trati do centra Harrachova, bude jen těžko schopný realizovat podobně ambiciózní projekt. Bohužel.

0/0
12.3.2014 10:56

L42u22k82á79š 68H91l18o33u13c13a97l 6422380311774

finanční náročnost je velká - ale už nezazní jak velká. vysoké stovky milionů? miliardy - jednotky, desítky?

0/0
12.3.2014 9:45

H48o18n37z80a 69K22o12z67e89l 8514659762734

A mohly by vlaky za me i lyzovat?Me je vzdycky hrozna zima ;-(

0/0
11.3.2014 18:27

M85í41r66a 10K81r30a58t55o64c29h88v28í98l 8486529534164

Mohlo by to mít smysl, ale zřejmě těžiště argumentů by mělo být v ochraně krajiny a ekologie. Zajímavé by mohlo být vytvoření vlakového systému,  napojeného dráhou na větší města, kde by byla záchytná parkoviště, takže auta a autobusy by se do hor bez zvláštního povolení nedostala, spojené z odvozem odpadů mimo region (moc lidí, moc odpadů), ekologické vlaky atd... záleží, co by tomu řekli lobbisté;-D Heslo podnikatel zisk a politik nehynoucí slávu, krajina ekologii, lidé práci by mohl být závažný problém, selský rozum zde nebude fungovat;-D

0/0
11.3.2014 15:11

A71l91e38x59a14n66d28r 94K83o30s20t24k88a 5279366409586

Jenže to by obnášelo vybudování minimálně několika velkých parkovišť, desítek kilometrů trati, x zastávek, minimálně několik vlakových souprav atd. Máte tušení, na kolik by taková sranda vyšla? A mělo by to vůbec smysl, při tom, kolik dní v roce je sníh?

0/0
11.3.2014 15:27

S81t26e65p75a38n 49T56o88t62h 8728619805938

ale hory nejsou jen v zime. Ony jsou tam i v jina rocni obdobi.

0/0
12.3.2014 8:32

J12i29ř47í 97E58r15b80e91n 1363364986807

To, o čem mluvíte, by dalo práci tisícům lidí při výstavbě a stovkám při provozu. Zaplatí to zákazníci.

+1/0
12.3.2014 12:09

S90v67a88t69o36p50l94u63k 88S12i24l14n55ý 4422136369178

Sice by se mi to líbilo, ale ty investice by byly opravdu enormní. Myslím, že jsou oblasti, kde by se hodily víc.

+5/0
11.3.2014 15:06

M28í77r35a 77K89r89a38t75o56c61h20v60í27l 8326329194124

víte co lidí by na tom vydělávalo, ať si koupí akcie, a dotace z EU na místní rozvoj nejsou vyčerpané a nebudou. Já vím širší problém, ale chytří lidé pořád někde jsou

;-D

0/0
11.3.2014 15:14

M43a39r76e70k 17D19e27m13č33á22k 9945354546425

Jako velký příznivce železnice bohužel musím uznat, že to nemá šanci na úspěch - lokálně ty vlaky zase takový přínos mít nebudou (snad kdyby se v regionu sjednotily skipasy) a spojení z Prahy do Krkonoš to taky nezlepší (minimálně jeden přestup, spíš více; navíc o hodinu delší doba jízdy než autobusem). A navíc ani není jisté, jaké nás čekají v příštích desetiletích zimy, třeba se u nás už ani lyžovat nebude.

0/0
11.3.2014 15:03

J12i38ř54í 87E51r22b42e21n 1793454216297

Přestupy jsou organizační záležitostí. Případný přímý vlak z Prahy může jet přes Tanvald přímo nebo přes Trutnov úvratí, a cestující nemusí vytáhnout paty z vagonu. Dvacet lyžařů se do vagonu složí snadno a je to mnohem pohodlnější a pohodovější než stres v přeplněném, vlevopravo se kymácejícím autobuse bez možnosti si protáhnout nohy či dojít na záchod....

0/0
12.3.2014 12:18

M17a36r91e63k 86D33e20m92č33á72k 9645734576695

Ano, ale i kdyby se nakrásně podařilo vypravit vlak Praha - Špindlerův Mlýn, tak by doba jízdy těžko byla pod 3:30, spíš by to byly 4 hodiny. Takže aby se stihly vleky v 9, musel by vlak vyjet z Prahy v 5h ráno. Je to ekvivalentní nabídka té, která už existuje pro Pražany na Špičák (od perónu na lanovku 400m chůze), a upřímně řečeno - místenku jsem v tom vlaku nepotřeboval...

0/0
12.3.2014 12:46

K25a59r85e66l 26U80r31b17a77n 4589884770444

Asi je to fantasmagorie.

Ale bylo by to skvělé. V současné době není reálné se dostat například z Harrachova do Špindlu (je to výlet na celý den se dvěma přestupy). Pro běžkaře by to bylo fajn.

+2/0
11.3.2014 14:53

R66a88d11o28s96l35a94v 89K20l75a41u57d18a 5114438484772

Běžkaři můžou ťapat na běžkách. :-)

+1/0
11.3.2014 15:26

H64o88n23z93a 52K26o60z92e77l 8944489842294

To mi jednou rekli po prijemnym obede,ze tudy cesta nevede.Sel jsem po svejch,vejlet peknej,ale musel jsem si dat i vydatnou vecu :-)

+1/0
11.3.2014 18:30

J23i15ř97í 55H75o35v43o70r46k76a 8317736352495

V první řadě je nutné zajistit, aby hlavní tratě byly konkurenceschopné. Teprve poté se dá mluvit o podobném vyhazování peněz na projekty, které nemají ekonomickou návratnost.

+1/0
11.3.2014 14:41

A19l35e67x71a29n72d38r 79K33o87s30t72k46a 5839666139566

Jako například vysokorychlostní trať Německo-Praha-Brno-Rakousko. Ano, podobných "maličkostí" by se patrně našlo více.

0/0
11.3.2014 14:51

J10i51ř34í 56H27o52v20o55r67k23a 8447926522455

Měl jsem hlavně na mysli stávající rychlíkové tratě, kde v řadě případů je rychlost tragická. Samozřejmě i VRT smysl mají

0/0
11.3.2014 15:21

K72a77r90e20l 82N52a36s75t65o56u84p34i74l 3660541620961

Tak jestli sis nevšiml, tak se nejedná o akci správce železnic, ale o soukromou společnost, takže s hlavními tratěmi to nemá nic společného...:-P

0/−1
11.3.2014 14:51

A86l78e72x73a73n83d25r 62K18o24s61t73k14a 5259446399456

A pokud jste si nevšiml vy, tak ta soukromá společnost chce v první řadě dotaci. A pokud o tom nevíte, tak dotace jdou z jednoho společného rozpočtu. A je naprosto jedno, jestli je to dotace kraje, státu, EU..

+2/0
11.3.2014 15:01

S84v98a67t92o56p29l14u72k 74S68i98l41n27ý 4452876239598

To ano, ale o ty dotace žádá firma na vlastní pěst a konečné rozhodnutí dělá Evropská komise, ne česká vláda.

0/0
11.3.2014 15:09

J47o16s72e72f 97N14o16v94á29k 2432212235914

Nikoli, peníze EU rozděluje česká vláda....

0/0
11.3.2014 22:45

J52i69ř88í 44E31r69b62e38n 1923324526697

Aby byly hlavní tratě konkurenceschopné, musíš jim zajistit zákazníky = navézt je tam vedlejšími tratěmi. Je to jako strom - příroda taky dobře ví, že nestačí mít jen silný kmen, ale musí tam být i kořeny a větve pro dodání živin a kyslíku.

0/0
12.3.2014 12:19

M10a18r56t63i75n 96Š26v84a90n65c96a32r 5712213

Je to hezká vize, byla by to jak ve Švýcarsku. Ale očima realisty to vidím jako absolutně neprůchodné skrz peníze..a vlastní produkci.... V době, kdy je problémem vyprodukovat slušnou cyklostezku, opravit rozbité silnice, dálnice a železnice je to fantasmagorie

+4/0
11.3.2014 14:18

T11o63m85á61š 98Č69e61c60h 4763569709370

Ještě k tomu přidej skutečnost, že zimy už nebudou takové jaké by měly být, takže investice do zasněžování, pokud to bude vůbec kvůli teplotám možné, se budou těžko vracet. Já letos po dlouhých létech nebyl vůbec na lyžích a do budoucna snad má smysl jet někam do velehor.

+3/0
11.3.2014 14:33

J66i53ř95í 18E23r50b29e37n 1143964476657

Větu "zimy už nebudou takové jaké by měly být" slýchám hruba třicet let, přestože například zima 1986/87 byla bohatá na sníh a v Podkrkonoší jsme byli několik dní bez elektřiny. Nejsilněji tyto řeči zněly v letech 1988-90, kdy bylo sněhu jen o trochu víc než letos. Pak přišly chumelenice 1998/99 a ladovská zima 2005/06...

0/0
12.3.2014 12:23







Najdete na iDNES.cz