Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Budou vlaky v Krkonoších jezdit až ke sjezdovkám? Vize už existuje

Propojit Špindlerův Mlýn, Pec pod Sněžkou a polskou Karpacz vlakem může vypadat jako plán z jiného světa, přesně s tím ale společnost GW Train Regio počítá v projektu Úpa Expres 2020. Hlavním problémem je obrovská finanční náročnost. Bez dotací z Evropské unie vize nemá naději na úspěch.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J36a44n 41S89l74o18v57í20k 3529157730498

Ve skutečnosti už tratím do Krkonoš doslova ujel vlak a nyní je už nemá smysl stavět, i když by se mi to líbilo. Zatímco tenkrát by to bylo "poměrně snadné", nyní by si ochranáři a obce nadiktovali tolik podmínek, že jediným schůdným řešením by bylo skoro vše vést v tunelu včetně stanic a údržba jen jedné takové tratě by mnohokrát převyšovala zisky. Spousta lyžařů také přijede auty s celou rodinou - určitě by nechtěli nechávat auto na 15 km vzdáleném centrálním parkovišti a všechnu tu výbavu nakládat do vlaku a pak zase do skibusu. To si raději od parkoviště odjedou rovnou skibusem, který zastaví takřka kde budou chtít nebo přivolanou dodávkou od majitele chaty. Naprostá většina rodin přicestuje autem (hlavně z Polska a z druhé strany Česka), takže na vlak by přesedli (pokud by byli donuceni třeba zákazem vjezdu) až na okraji hor a to mohou rovnou do eko-nízkopodlažního autobusu, který nepotřebuje žádné drahé tratě a silnice už má. Dnes chybí jediné - centrální garáže v podhůří, odkud by kyvadlová doprava (v ceně parkovného) odjížděla.

0/0
12.3.2014 12:31

J48i39ř41í 79E85r59b48e60n 1213104256337

Není to žádná novina, tohle se plánovalo už několikrát, existovala spousta studií. V 60. letech se plánovala trolejbusová trať Vrchlabí - Špindl (dokonce už byla vyznačena místa pro umístění stožárů trolejového vedení), v 70. letech se plánovala horská silnice Rezek - Mísečky - Špindl - Pec (jenže si uvědomili, že výstavba a údržba ve výšce 1100 m n.m. by byla trochu náročná), v 80. a 90. letech se vážně mluvilo o lehké železniční trati Harrachov - Rokytnice - Mísečky - Špindl - Pec se třemi dlouhými tunely...

Osobně by se mi ta železnice líbila nejvíc. Ze stavebního, provozního i ekologického hlediska to je asi nejšetrnější varianta, a to i v porovnání s tím současným "hřebenem" přetížených silnic I. a II. třídy v horských údolích.

0/0
12.3.2014 12:07

M85a88r42t44i41n 18M19u13s19i87l 4530711963471

Stát který není schopný vybudovat nedlouhou odbočku z hlavní trati do centra Harrachova, bude jen těžko schopný realizovat podobně ambiciózní projekt. Bohužel.

0/0
12.3.2014 10:56

L66u34k96á79š 81H20l26o16u28c32a51l 6232620451724

finanční náročnost je velká - ale už nezazní jak velká. vysoké stovky milionů? miliardy - jednotky, desítky?

0/0
12.3.2014 9:45

H12o24n43z26a 65K87o29z25e74l 8214969642464

A mohly by vlaky za me i lyzovat?Me je vzdycky hrozna zima ;-(

0/0
11.3.2014 18:27

M55í60r85a 68K82r48a92t24o62c41h27v14í17l 8796699194924

Mohlo by to mít smysl, ale zřejmě těžiště argumentů by mělo být v ochraně krajiny a ekologie. Zajímavé by mohlo být vytvoření vlakového systému,  napojeného dráhou na větší města, kde by byla záchytná parkoviště, takže auta a autobusy by se do hor bez zvláštního povolení nedostala, spojené z odvozem odpadů mimo region (moc lidí, moc odpadů), ekologické vlaky atd... záleží, co by tomu řekli lobbisté;-D Heslo podnikatel zisk a politik nehynoucí slávu, krajina ekologii, lidé práci by mohl být závažný problém, selský rozum zde nebude fungovat;-D

0/0
11.3.2014 15:11

A28l54e72x39a17n72d19r 54K41o58s47t19k31a 5689846549796

Jenže to by obnášelo vybudování minimálně několika velkých parkovišť, desítek kilometrů trati, x zastávek, minimálně několik vlakových souprav atd. Máte tušení, na kolik by taková sranda vyšla? A mělo by to vůbec smysl, při tom, kolik dní v roce je sníh?

0/0
11.3.2014 15:27

S59t67e46p81a40n 24T52o58t48h 8828259215588

ale hory nejsou jen v zime. Ony jsou tam i v jina rocni obdobi.

0/0
12.3.2014 8:32

J18i58ř15í 81E91r52b91e16n 1483874766237

To, o čem mluvíte, by dalo práci tisícům lidí při výstavbě a stovkám při provozu. Zaplatí to zákazníci.

+1/0
12.3.2014 12:09

S50v89a54t14o41p71l42u59k 36S30i12l72n20ý 4862396299808

Sice by se mi to líbilo, ale ty investice by byly opravdu enormní. Myslím, že jsou oblasti, kde by se hodily víc.

+5/0
11.3.2014 15:06

M67í88r92a 42K82r50a87t13o49c76h41v62í72l 8206789684684

víte co lidí by na tom vydělávalo, ať si koupí akcie, a dotace z EU na místní rozvoj nejsou vyčerpané a nebudou. Já vím širší problém, ale chytří lidé pořád někde jsou

;-D

0/0
11.3.2014 15:14

O88d34s96t53r16a21n82ě61n31ý 87U55ž42i70v14a22t71e35l 0

Uživatel požádal o vymazání
0/0
11.3.2014 15:03

J79i97ř82í 79E67r48b65e11n 1913944106957

Přestupy jsou organizační záležitostí. Případný přímý vlak z Prahy může jet přes Tanvald přímo nebo přes Trutnov úvratí, a cestující nemusí vytáhnout paty z vagonu. Dvacet lyžařů se do vagonu složí snadno a je to mnohem pohodlnější a pohodovější než stres v přeplněném, vlevopravo se kymácejícím autobuse bez možnosti si protáhnout nohy či dojít na záchod....

0/0
12.3.2014 12:18

O62d19s32t13r51a96n15ě32n37ý 61U76ž20i80v60a62t42e70l 0

Uživatel požádal o vymazání
0/0
12.3.2014 12:46

K77a71r28e90l 47U39r80b85a87n 6316849402515

Asi je to fantasmagorie.

Ale bylo by to skvělé. V současné době není reálné se dostat například z Harrachova do Špindlu (je to výlet na celý den se dvěma přestupy). Pro běžkaře by to bylo fajn.

+2/0
11.3.2014 14:53

R24a26d81o65s67l77a32v 38K28l16a17u49d96a 5284318724982

Běžkaři můžou ťapat na běžkách. :-)

+1/0
11.3.2014 15:26

H16o85n33z40a 23K33o80z15e25l 8784519272624

To mi jednou rekli po prijemnym obede,ze tudy cesta nevede.Sel jsem po svejch,vejlet peknej,ale musel jsem si dat i vydatnou vecu :-)

+1/0
11.3.2014 18:30

J75i29ř90í 84H47o60v37o25r92k83a 8197416592645

V první řadě je nutné zajistit, aby hlavní tratě byly konkurenceschopné. Teprve poté se dá mluvit o podobném vyhazování peněz na projekty, které nemají ekonomickou návratnost.

+1/0
11.3.2014 14:41

A21l51e49x21a59n22d88r 25K97o17s21t10k92a 5109596529976

Jako například vysokorychlostní trať Německo-Praha-Brno-Rakousko. Ano, podobných "maličkostí" by se patrně našlo více.

0/0
11.3.2014 14:51

J80i20ř64í 40H86o57v22o80r69k44a 8837236122245

Měl jsem hlavně na mysli stávající rychlíkové tratě, kde v řadě případů je rychlost tragická. Samozřejmě i VRT smysl mají

0/0
11.3.2014 15:21

K97a63r68e69l 63N74a67s91t14o73u60p30i83l 3720461660361

Tak jestli sis nevšiml, tak se nejedná o akci správce železnic, ale o soukromou společnost, takže s hlavními tratěmi to nemá nic společného...:-P

0/−1
11.3.2014 14:51

A64l49e84x37a30n93d33r 33K92o37s39t88k77a 5159116959916

A pokud jste si nevšiml vy, tak ta soukromá společnost chce v první řadě dotaci. A pokud o tom nevíte, tak dotace jdou z jednoho společného rozpočtu. A je naprosto jedno, jestli je to dotace kraje, státu, EU..

+2/0
11.3.2014 15:01

S23v45a34t40o95p77l40u87k 16S90i79l65n73ý 4492436129178

To ano, ale o ty dotace žádá firma na vlastní pěst a konečné rozhodnutí dělá Evropská komise, ne česká vláda.

0/0
11.3.2014 15:09

J28o72s26e85f 76N69o44v46á69k 2472382135364

Nikoli, peníze EU rozděluje česká vláda....

0/0
11.3.2014 22:45

J67i58ř34í 90E58r10b42e95n 1683704546497

Aby byly hlavní tratě konkurenceschopné, musíš jim zajistit zákazníky = navézt je tam vedlejšími tratěmi. Je to jako strom - příroda taky dobře ví, že nestačí mít jen silný kmen, ale musí tam být i kořeny a větve pro dodání živin a kyslíku.

0/0
12.3.2014 12:19

M24a12r53t66i29n 86Š94v85a69n86c37a79r 5162453

Je to hezká vize, byla by to jak ve Švýcarsku. Ale očima realisty to vidím jako absolutně neprůchodné skrz peníze..a vlastní produkci.... V době, kdy je problémem vyprodukovat slušnou cyklostezku, opravit rozbité silnice, dálnice a železnice je to fantasmagorie

+4/0
11.3.2014 14:18

T75o88m93á35š 40Č12e84c79h 4333309419810

Ještě k tomu přidej skutečnost, že zimy už nebudou takové jaké by měly být, takže investice do zasněžování, pokud to bude vůbec kvůli teplotám možné, se budou těžko vracet. Já letos po dlouhých létech nebyl vůbec na lyžích a do budoucna snad má smysl jet někam do velehor.

+3/0
11.3.2014 14:33

J89i43ř69í 21E58r11b71e46n 1613664906787

Větu "zimy už nebudou takové jaké by měly být" slýchám hruba třicet let, přestože například zima 1986/87 byla bohatá na sníh a v Podkrkonoší jsme byli několik dní bez elektřiny. Nejsilněji tyto řeči zněly v letech 1988-90, kdy bylo sněhu jen o trochu víc než letos. Pak přišly chumelenice 1998/99 a ladovská zima 2005/06...

0/0
12.3.2014 12:23



Najdete na iDNES.cz