Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vlak mezi Hradcem a Pardubicemi jede 160 km/h, zatím jen na zkoušku

Po železnici mezi Hradcem Králové a Pardubicemi ve středu poprvé v historii vyrazí vlak rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Zatím sice jen testovací, ale cestující se zrychlení dočkají už začátkem prosince.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P90e76t94r 54K12a12d11e93ř70á63v50e55k 9721932650532

Tak on článek bere za pointu poněkud bulvárně (anebo možná prostě jen z neinformovanosti autora) tu rychlost, u níž se asi předpokládá, že běžný čtenář jako přínos pochopí nejlíp, resp. ho nejvíc zaujme. Hlavní přínos je ale prostě možnost míjení vlaků kdekoliv mezi Opatovicemi a Stéblovou, tj. nepřenášení zpoždění na další vlaky a tím ve výsledku podstatně spolehlivější provoz, tedy i s přínosem ve větší důvěru tomu, že mi v PU nejede přípoj dál. Stošedástka je spíš takový bonus, resp. povinnost, když už se kompletně modernizovala takřka zcela přímá trať. Když si spočítáte čas na tak krátkém úseku a s odhadem doby na akceleraci, tak přínos je tak 2 minuty, takže o to fakt moc nejde (ale obecně i jednotky minut někdy mohou umožnit nový koncept s jinak zavedenými přípoji, křižováním a pod). A na 16 - 17 minut pro přímou jízdu bylo možno jízdní řád postavit už dřív (stačilo by se podívat do letošního...), v tom je článek taky mimo. Takže pokud by chtěl někdo vyčíslit tento přínos, odhadoval bych to na ještě kratší dobu. Jinak v novém jízdním řádu vidim v každém směru zhruba 6 spěšňáků, kterou pojedou bez zastávky HK - Rosice (nebo naopak)  a na nichž bude RegioPanter a tedy s možností to teoreticky na těch 160 rozjet (pokud to bude míst smysl, je to taky otázka spotřeby energie) .

+2/0
20.11.2015 12:49

D41a22v79i28d 81H15a81m56b95á53l45e53k 4432700820974

Ten Messersmith je opravdu diesel jak vyšitej ;-D https://www.facebook.com/tratehradec/photos/a.458114260887195.108534.457753800923241/1085006818197933/?type=3&theater

+1/0
19.11.2015 15:53

K69a19r28e90l 57M67a39t73o23u96š27e47k 2173415603

SŽDC se už domluvila s vodáky na přemostění Labe před Pardubicemi, aby tam ta druhá kolej byla?

0/0
19.11.2015 9:13

J25a12r49o78s82l87a17v 46K44o80s 3502183575683

To aby strojvůdce začal již v Opatovicích brzdit !

+1/−3
18.11.2015 18:48

M40o20j72m92í40r 37S81y46r96ů23č66e98k 9814118432968

Dnes jsem viděl kolem 9,00hod na přejezdu v Opatovicích soupravu taženou elektrickým Taurusem v barvách ČD,nebo Š109E (nevyznám se v tom)s osobními vozy a na konci zmiňovaný měřící vůz.

+3/0
18.11.2015 15:43

O49l94d79ř51i95c74h 59J82a74n60e35č38e76k 8819986983981

tipuju spíš Š109E - taurusů v barvách ČD je jen pár a jsou na railjetech, takže jedna volná Š109E se určitě najde snáz než taurus.

ale to je jedno, každopádně žádný v článku tvrzený diesel ;-)

+2/0
19.11.2015 7:49
Foto

M63a50r13t85i20n 35P94i62š12t44o50r95a 8818538196969

Pozdě, užil bych to před 30 lety, ale přece.

+4/0
18.11.2015 12:12

J48a11n 98M22o81l18n57á44r 1228675124594

Na této trati, kde se stala největší železniční nehoda v našich dějinách se divím, že je dvojkolejka až dnes.

+4/0
18.11.2015 11:50

J10i46ř96í 24E13r57b77e24n 1333714546427

Stát měl dosud jiné dopravní "priority", než bezpečná a rychlá železniční doprava i do jiných krajských měst než jsou Plzeň, Ústí, Pardubice, Olomouc Brno a Ostrava. ;-(

0/0
18.11.2015 23:57

O77l17d54ř77i76c38h 65J63a85n36e76č69e27k 8909506283381

Vámi zmiňovaná města nebyla preferována z rozhodnutí ministerstva, ale prostě proto, že narozdíl od Hradce odjakživa leží na hlavních mezinárodních tazích.

A Hradec je (a byl) na tom ohledně železnice ještě dobře, co mají říkat Zlín, Jihlava, Liberec, Karlovy Vary?

+3/0
19.11.2015 7:51

V44l82a59d35i58m65í86r 40N91o27v66á29k 3472524156321

Každá rychlíková trať by měla být dvojkolejná,divím se ,že třeba není Čes:Budějovice-Plzeň nebo trať z Vel.Oseka do Hradce,tam nejsou až tak velké terénní překážky.

+5/0
18.11.2015 11:27

V91á66c13l40a28v 78V58o81ř75í81š40e29k 1166721841290

Víte jaký je rozdíl mezi Hradcem a Pardubicemi?

Čím dál tím větší!

0/−1
18.11.2015 11:22

P43e41t73r46a 95N76o89v76á61k60o19v18á 7278216794138

Když to v roce 2000 předělávali na dvojkolejku, to byl taky milník. Hlavně pro nás, co jsme tam čekali ve stojícím vlaku.

+3/0
18.11.2015 11:10

O84l12d23ř59i32c48h 79J62a17n76e93č38e58k 8239546723831

tu zkušební soupravu fakt tahá dieslová lokomotiva? ne že by to nešlo, ale poněkud mě to udivuje.

každopádně hovořit o "velmi vysoké rychlosti" na železnici při 160 km/h, to lze asi opravdu jen v ČR ;-D

+4/0
18.11.2015 10:05

M35a55r11t55i38n 42P25r15o52c30h19á61z47k11a 1711969387157

Běžně to tak je. Elektrická lokomotiva totiž svým sběračem ovlivňuje vedení, které se měří pomocí sběrače na měřícím voze.

Jinak nevím, proč máte problém s rychlostí 160km/hod na trati mezi městy vzdálenými cca 25km. Mně přijde optimální, samozřejmě po dokončení celého úseku.

+6/0
18.11.2015 10:51

L56i50b46o49r 79V33e95s51e66l27ý 2769316882752

El. lokomotivu k měření nepotřebujete. TV si ovlivňuje a měří sběrač na měřícím voze.

0/0
18.11.2015 11:06

O83l62d25ř64i51c70h 69J95a69n38e22č86e41k 8619456793651

že by elektrická lokomotiva vedení ovlivňovala je jasné, spíš mě překvapuje, že v ČR vůbec je dieslová lokomotiva na 160 km/h, ale je fakt, že patřičně zpřevodovaný speciál s tím nemůže mít problém.

s rychlostí 160 km/h na takovéhle trati žádný problém nemám, ano tam je to optimum. ale že tomu v dnešní době někdo říká "velmi vysoká rychlost"? 8-o;-D

+3/0
18.11.2015 12:04

M33a12t71ú18š 32B14e11n58a59k 9888204642923

Na ovplyvnenie existuje jednoduché riešenie, proste sa medzi lokomotívu a merací vozeň vloží niekoľko vozňov. Presne tak sa to štandardne robí. Navyše ak má mať tá trať oficiálnu rýchlosť 160km/h, tak testy musia byť na vyššiu rýchlosť o 10%, t.j. 176km/h. To žiadny diesel v okolí nedá, ani Er20. Jedine ak nejaká dieslová jednotka, ale tie majú automatické spriahadlá a pochybujem, že spojka by bola stavaná na takú rýchlosť. Proste sa tam pošle 380 + x voznov na 160 + MVPTZ

+2/0
18.11.2015 12:26

K25a76r46e56l 45W81a58t10z36k41o 9446277387596

Jaképa nepříjemné zvuky a cukání? To přeci patří k romantice železnice, klapání kol po spojích, zvuky při přejíždění výhybek, cuknutí připojované lokomotivy, oblaka páry, pískání parní píšťaly, kouř táhnoucí se za jedoucím vlakem, atd. atd. :-) Jenže dnes se pořád někam spěchá, lidi nemají čas si prohlédnout ani krajinu kolem trati, jsou zpohodlnělí, nejraději by cestovali v posteli. Hrrrrrrr za mamonem, hrozná to doba. :-(

+6/−5
18.11.2015 9:37

O17l27d87ř26i84c42h 25J14a23n66e71č81e13k 8659746403151

záleží na tom, jestli jedete nostalgickou soupravou po muzejní trati, nebo se kvůli práci či zábavě prostě jen pohodlně potřebujete dostat z bodu A do bodu B.

výstavba dálnic a obchvatů obcí a neustálé vylepšování aut Vám nevadí?

+7/−1
18.11.2015 10:02
Foto

Z76b80y92n91ě64k 50M59e13l44i52c34h87a84r 9435577245859

tohle je zrovna úsek, kde sotva se vlak rozjede, už zase brzdí...

0/−1
18.11.2015 9:18

J22a42n 73Č55e94k60a78l 7589155634534

Chápete, že se to staví po částech?

+6/0
18.11.2015 9:32
Foto

Z78b17y27n93ě59k 60M51e34l72i18c57h24a53r 9725597545399

chápu ;-) že jde o úsek Pce-HK a dál směrem na Jaroměř už nic nebude...

+1/0
18.11.2015 18:44

O70l64d51ř84i68c69h 90J29a45n54e96č31e86k 8379216703521

'courák' ano, vlak, který mezi Rosicemi a Hradcem ne staví, má dost času 160km/h využít

+1/0
18.11.2015 12:06

J84i49ř92í 73E45r59b69e49n 1663714686687

No a co? Soupravy metra se taky rozjíždějí na 80 km/h i mezi stanicemi vzdálenými pár set metrů...

+3/0
19.11.2015 0:01

P24e11t64r 89V24o17p29i94č82k87a 5862817497616

ze zrovna dneska jede s vetrem o zavod ;-D

+7/0
18.11.2015 8:56

Z38d63e95n61ě46k 15Z39a13b78a85v18a 1792114256844

Orkán nedá :-)

0/0
18.11.2015 18:01

F23r98a10n76t27i79š64e82k 23S67c42h37l82i64c12h98t41s 9445802621175

Jen co to rozjedou, tak aby zase brzdil!

PS A Autem to trvá 10 minut.

0/−6
18.11.2015 8:49

P12a60v41e64l 89Ř38a91p84e88k 7982326169945

Autem to z centra do centra rozhodně 10 minut netrvá. Nehledě na fakt, že musíte řídit, převzít trestní zodpovědnost a o auto se starat.

+6/0
18.11.2015 8:52

F82r20a68n11t84i78š24e95k 63S34c62h50l36i13c47h50t36s 9265922221335

Jistě, je to nadsázka, ale autem se dostanete na místo dřív, než se dočkáte městské dopravy. Jedině, že by jste jezdil z nádraží na nádraží.

Ostatně, vždy mě fascinovala skutečnost, že tyto 2 menší města nejsou už dávno spojena do jedné městské aglomerace, jako např. v Německu Villingen-Schwenningen.

Proč 2 letiště, 2 kraje, 2 městské správy, na malém prostoru?

+4/0
18.11.2015 8:59

P80a43v20e48l 35Ř94a74p83e90k 7602476549725

S tím musím souhlasit. Navíc vlak by měl být plně integrován do společné MHD.

+4/0
18.11.2015 9:03

F94r10a24n61t30i84š98e81k 48S20c14h61l51i86c64h67t94s 9855972341605

Souhlas.

Obě města pak mají velký, skutečně velký problém, a to je tranzitní doprava! Tam to vázne roky!

+1/0
18.11.2015 9:13

R71a71d43o16s19l94a33v 45K26l79a89u55d36a 5884848304512

To je jako spojit Prahu s Brnem.... Nejde o vzdálenost, ale o určitou nevraživost.

+1/0
18.11.2015 9:13

P27a21v72e23l 76V81a67l60e69n36t79a 7961911367853

To je nesmysl, jsem hradečák a pro všechny které znám je to jen takové škádlení. Větší propojení obou měst jen prospěje.

0/0
18.11.2015 9:31

J81o11s60e93f 14S66t96a48r82ý 7118586632779

2kraje = 2x víc korýtek. Jak prosté milý Watsone

+7/0
18.11.2015 9:41

O71l65d66ř22i50c82h 22J84a57n77e13č20e72k 8789386963401

ano, správně. nejde o města, ale o kraje.

a s těmi korýtky samozřejmě taky máte pravdu.

0/0
18.11.2015 13:02
Foto

M19a39r97t88i93n 42P84i27š33t12o44r19a 8248588976209

Pole mezi těmito městy stále mají násobně větší plochu než tato města. Aby došlo k faktickému spojení, muselo by jedno z těch měst dosáhnout nynějších rozměrů Prahy.

+2/0
18.11.2015 12:18

O12l92d56ř85i95c84h 17J77a18n77e89č87e24k 8749696653391

Spojení dvou takto velkých měst, jejichž okraje jsou nějakých 10 nebo 15km od sebe, do jednoho, není standard ani jinde ve světě, Villingen a Schwenningen jsou přeci jen výrazně "srostlejší".

Pro společnou MHD to žádný problém není - třeba Liberec a Jablonec už dnes (konečně) takřka společnou MHD mají, i když to jsou samostatná města.

Potíž je v tom, že místní doprava je v dnešní době obvykle organizována na úrovni spolkových zemí, krajů či podobných správních jednotek - dokonce i v Česku - jenže HK a PU mají každé vlastní kraj.

Na druhou stranu můžete být rádi, že mezi nimi vůbec jezdí tak hustě regionální vlaky, protože třeba v Rakousku se přes hranici spolkových zemí téměř nedostanete jinak, než dálkovým vlakem, a to i když tam nejsou vysoké hory, viz např. Amstetten - Linz.

0/0
18.11.2015 12:20

J52i13ř68í 69E45r85b47e43n 1193164736967

Liberec a Jablonec měly společný dopravní podnik už před 60 lety...

0/0
19.11.2015 0:02

O35l58d66ř11i27c25h 92J42a22n32e40č31e29k 8989166273191

jestli před 60 (nebo spíš ještě více) lety nevím, ale silně o tom pochybuju. každopádně za bolševika ani potom společný dopravní podnik neměly - Liberec měl vlastní městský, ten jablonecký patřil za bolševika pod krajskou ČSAD, po revoluci se osamostatnil, spojilo se to až před pár lety. tramvaje z Liberce do Jablonce měly po desítky let jiného dopravce (DPML) než MHD v Jablonci (ČSAD Jablonec).

to ale v dnešní době není podstatné - důležitá je integrace tarifů a ta je od České Lípy po Lomnici nad Popelkou. ve velkoměstech máte běžně několik různých dopravců ale tarif je stejně jednotný. ale v HK+PU žádný společný tarif nemáte, protože to jsou odlišné kraje (a i to by se dalo řešit - v Dolních Rakousích fungují dva z velké části se překrývající regionální dopravní svazy)

+1/0
19.11.2015 8:02

J57i66ř72í 90E16r55b88e62n 1333634586467

Zjevne jste krajan.

Zjevne ale nevite, ze spolecny Dopravni komunalni podnik mest Liberce a Jablonce nad Nisou existoval v letech 1949-1960 a ze pozdejsi samostatny DPMJN byl do CSAD Usti nad Labem delimitovan az v roce 1981 ;-)

0/0
19.11.2015 17:46

D78a32n86i81e28l 50V76á71c71h31a42l 3576438985316

Tak to aspoň bude dobrá alternativa k autu, zvláště při dopravní špičce.

+1/0
18.11.2015 9:22

R82a69d62i27m 76Š89o76l46c 1255675515454

Tak to celkem dost porušujete předpisy. Současně tam je devadesátka, tak to ujedete 15 km. Od nového roku tam bude nejspíš stodesítka, a to ujedete 18 km, takže za 10 minut to fakt nejde předpisově dát...

+5/0
18.11.2015 9:00

T95o43m47á67š 78J23o19h34á49n21e79k 6528364442953

Tak uveďme věci na pravou míru - test trati s dieselovou lokomotivou na 160 km/hod? Kde by se u nás vzala? Ale možná může být půjčená z Rakouska, budiž. Ale všechny spěšné vlaky? Ani omylem ! Spěšné vlaky totiž jezdí a nadále budou jezdit klasickou soupravou, která nemá ani vagóny ani lokomotivu na 160 km/hod. O rychlících do Liberce s max. 110 km/hod. ani nemluvím. Takže 160 mohou vlastně trochu paradoxně pouze zastávkové osobní vlaky. Ale jinak každá modernizovaná trať je přínosem.

+6/0
18.11.2015 8:48

J76a10n 32H73a68v32r84d35a 2458566721818

Rychlík do Liberce - ta hajtra, kterou na to ČD používají - a 110???

+1/−2
18.11.2015 9:40

T10o63m64á44š 45J32o17h38á14n91e17k 6328324932863

Možná je to trochu divné, ale motorové vozy řady 843, které tam jezdí, mohou opravdu maximální rychlostí 110 km/hod.

+2/0
18.11.2015 9:48

J51i40ř42í 28H30o98v89o53r72k55a 8447656202595

za ideálního stavu... Dost často se stává, že vezou i 012 pro cyklisty. To se maximální rychlost snižuje na 80 :-P:-/

0/0
18.11.2015 12:11

O85l73d84ř77i59c54h 89J13a88n72e23č32e51k 8889546763381

tak to jsem ještě nikdy neviděl. na rychlíku Pardubice - Liberec rozhodně ne.

843 + 010/012 jezdily třeba z Liberce do Tanvaldu, tam to ovšem z pohledu rychlosti nevadí.

+2/0
18.11.2015 13:06

D86a27v90i51d 16H25a57m82b37á36l17e29k 4772350720304

Bdtax 785 opravdu jezdí v (6) a † od 28.III. do 14.VI. a od 5.IX. do 1.XI., od 20.VI. do 31.VIII. denně na obratu R 1271/2. ;-)

0/0
19.11.2015 15:51

J63i28ř24í 56E76r42b89e96n 1773264206767

Tuhle kombinaci jsem vídával na spěšňácích mezi Turnovem a Starou Pakou, což tehdy byla trať sotva na 70 km/h, a to ty vlaky vlastně jen vykrývaly převoz lokálky do nácestné stanice. Teď po modernizaci už asi výhradně 843+Btn, nebo možná 854+Bdtn...

0/0
19.11.2015 0:10



Najdete na iDNES.cz