Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vlak mezi Hradcem a Pardubicemi jede 160 km/h, zatím jen na zkoušku

Po železnici mezi Hradcem Králové a Pardubicemi ve středu poprvé v historii vyrazí vlak rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Zatím sice jen testovací, ale cestující se zrychlení dočkají už začátkem prosince.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P73e84t47r 15K62a13d43e47ř65á62v33e96k 9421842880102

Tak on článek bere za pointu poněkud bulvárně (anebo možná prostě jen z neinformovanosti autora) tu rychlost, u níž se asi předpokládá, že běžný čtenář jako přínos pochopí nejlíp, resp. ho nejvíc zaujme. Hlavní přínos je ale prostě možnost míjení vlaků kdekoliv mezi Opatovicemi a Stéblovou, tj. nepřenášení zpoždění na další vlaky a tím ve výsledku podstatně spolehlivější provoz, tedy i s přínosem ve větší důvěru tomu, že mi v PU nejede přípoj dál. Stošedástka je spíš takový bonus, resp. povinnost, když už se kompletně modernizovala takřka zcela přímá trať. Když si spočítáte čas na tak krátkém úseku a s odhadem doby na akceleraci, tak přínos je tak 2 minuty, takže o to fakt moc nejde (ale obecně i jednotky minut někdy mohou umožnit nový koncept s jinak zavedenými přípoji, křižováním a pod). A na 16 - 17 minut pro přímou jízdu bylo možno jízdní řád postavit už dřív (stačilo by se podívat do letošního...), v tom je článek taky mimo. Takže pokud by chtěl někdo vyčíslit tento přínos, odhadoval bych to na ještě kratší dobu. Jinak v novém jízdním řádu vidim v každém směru zhruba 6 spěšňáků, kterou pojedou bez zastávky HK - Rosice (nebo naopak)  a na nichž bude RegioPanter a tedy s možností to teoreticky na těch 160 rozjet (pokud to bude míst smysl, je to taky otázka spotřeby energie) .

+2/0
20.11.2015 12:49

D98a47v58i46d 32H38a47m42b72á50l39e64k 4252280150494

Ten Messersmith je opravdu diesel jak vyšitej ;-D https://www.facebook.com/tratehradec/photos/a.458114260887195.108534.457753800923241/1085006818197933/?type=3&theater

+1/0
19.11.2015 15:53

K62a25r65e41l 33M45a72t27o17u82š71e48k 2563545463

SŽDC se už domluvila s vodáky na přemostění Labe před Pardubicemi, aby tam ta druhá kolej byla?

0/0
19.11.2015 9:13

J82a72r67o42s37l48a66v 77K45o47s 3142413215723

To aby strojvůdce začal již v Opatovicích brzdit !

+1/−3
18.11.2015 18:48

M77o31j46m56í83r 44S26y28r56ů75č63e74k 9404388482658

Dnes jsem viděl kolem 9,00hod na přejezdu v Opatovicích soupravu taženou elektrickým Taurusem v barvách ČD,nebo Š109E (nevyznám se v tom)s osobními vozy a na konci zmiňovaný měřící vůz.

+3/0
18.11.2015 15:43

O97l85d28ř14i56c90h 56J85a77n10e95č47e30k 8939286133601

tipuju spíš Š109E - taurusů v barvách ČD je jen pár a jsou na railjetech, takže jedna volná Š109E se určitě najde snáz než taurus.

ale to je jedno, každopádně žádný v článku tvrzený diesel ;-)

+2/0
19.11.2015 7:49
Foto

M54a39r61t35i90n 72P20i29š64t26o90r77a 8628178376389

Pozdě, užil bych to před 30 lety, ale přece.

+4/0
18.11.2015 12:12

J79a48n 28M23o17l25n85á73r 1608785824474

Na této trati, kde se stala největší železniční nehoda v našich dějinách se divím, že je dvojkolejka až dnes.

+4/0
18.11.2015 11:50

J78i97ř62í 57E60r23b85e98n 1863404166227

Stát měl dosud jiné dopravní "priority", než bezpečná a rychlá železniční doprava i do jiných krajských měst než jsou Plzeň, Ústí, Pardubice, Olomouc Brno a Ostrava. ;-(

0/0
18.11.2015 23:57

O18l83d90ř74i65c18h 24J91a67n18e49č54e98k 8889526383521

Vámi zmiňovaná města nebyla preferována z rozhodnutí ministerstva, ale prostě proto, že narozdíl od Hradce odjakživa leží na hlavních mezinárodních tazích.

A Hradec je (a byl) na tom ohledně železnice ještě dobře, co mají říkat Zlín, Jihlava, Liberec, Karlovy Vary?

+3/0
19.11.2015 7:51

V73l22a89d71i49m66í63r 43N26o48v31á37k 3512494426161

Každá rychlíková trať by měla být dvojkolejná,divím se ,že třeba není Čes:Budějovice-Plzeň nebo trať z Vel.Oseka do Hradce,tam nejsou až tak velké terénní překážky.

+5/0
18.11.2015 11:27

V14á32c34l21a18v 52V63o89ř78í70š57e17k 1576701691560

Víte jaký je rozdíl mezi Hradcem a Pardubicemi?

Čím dál tím větší!

0/−1
18.11.2015 11:22

P56e10t65r93a 32N46o44v34á21k31o90v74á 7708406664108

Když to v roce 2000 předělávali na dvojkolejku, to byl taky milník. Hlavně pro nás, co jsme tam čekali ve stojícím vlaku.

+3/0
18.11.2015 11:10

O22l92d84ř30i14c41h 77J31a57n98e91č77e18k 8569856543781

tu zkušební soupravu fakt tahá dieslová lokomotiva? ne že by to nešlo, ale poněkud mě to udivuje.

každopádně hovořit o "velmi vysoké rychlosti" na železnici při 160 km/h, to lze asi opravdu jen v ČR ;-D

+4/0
18.11.2015 10:05

M73a80r50t82i47n 83P67r87o98c10h86á60z87k28a 1481149577937

Běžně to tak je. Elektrická lokomotiva totiž svým sběračem ovlivňuje vedení, které se měří pomocí sběrače na měřícím voze.

Jinak nevím, proč máte problém s rychlostí 160km/hod na trati mezi městy vzdálenými cca 25km. Mně přijde optimální, samozřejmě po dokončení celého úseku.

+6/0
18.11.2015 10:51

L64i85b49o52r 25V31e44s45e32l53ý 2659266642452

El. lokomotivu k měření nepotřebujete. TV si ovlivňuje a měří sběrač na měřícím voze.

0/0
18.11.2015 11:06

O46l95d95ř58i25c26h 73J19a26n41e14č40e90k 8699686793521

že by elektrická lokomotiva vedení ovlivňovala je jasné, spíš mě překvapuje, že v ČR vůbec je dieslová lokomotiva na 160 km/h, ale je fakt, že patřičně zpřevodovaný speciál s tím nemůže mít problém.

s rychlostí 160 km/h na takovéhle trati žádný problém nemám, ano tam je to optimum. ale že tomu v dnešní době někdo říká "velmi vysoká rychlost"? 8-o;-D

+3/0
18.11.2015 12:04

M73a60t61ú31š 67B38e30n65a29k 9488124602233

Na ovplyvnenie existuje jednoduché riešenie, proste sa medzi lokomotívu a merací vozeň vloží niekoľko vozňov. Presne tak sa to štandardne robí. Navyše ak má mať tá trať oficiálnu rýchlosť 160km/h, tak testy musia byť na vyššiu rýchlosť o 10%, t.j. 176km/h. To žiadny diesel v okolí nedá, ani Er20. Jedine ak nejaká dieslová jednotka, ale tie majú automatické spriahadlá a pochybujem, že spojka by bola stavaná na takú rýchlosť. Proste sa tam pošle 380 + x voznov na 160 + MVPTZ

+2/0
18.11.2015 12:26

K31a82r44e51l 24W91a32t89z88k40o 9296547687186

Jaképa nepříjemné zvuky a cukání? To přeci patří k romantice železnice, klapání kol po spojích, zvuky při přejíždění výhybek, cuknutí připojované lokomotivy, oblaka páry, pískání parní píšťaly, kouř táhnoucí se za jedoucím vlakem, atd. atd. :-) Jenže dnes se pořád někam spěchá, lidi nemají čas si prohlédnout ani krajinu kolem trati, jsou zpohodlnělí, nejraději by cestovali v posteli. Hrrrrrrr za mamonem, hrozná to doba. :-(

+6/−5
18.11.2015 9:37

O47l83d40ř74i76c51h 10J91a64n12e24č77e67k 8749926953771

záleží na tom, jestli jedete nostalgickou soupravou po muzejní trati, nebo se kvůli práci či zábavě prostě jen pohodlně potřebujete dostat z bodu A do bodu B.

výstavba dálnic a obchvatů obcí a neustálé vylepšování aut Vám nevadí?

+7/−1
18.11.2015 10:02
Foto

Z71b57y12n19ě31k 94M49e55l76i57c62h83a29r 9425757975309

tohle je zrovna úsek, kde sotva se vlak rozjede, už zase brzdí...

0/−1
18.11.2015 9:18

J81a80n 88Č72e34k19a23l 7399275424364

Chápete, že se to staví po částech?

+6/0
18.11.2015 9:32
Foto

Z45b33y56n95ě92k 62M56e96l66i97c26h87a89r 9295107925469

chápu ;-) že jde o úsek Pce-HK a dál směrem na Jaroměř už nic nebude...

+1/0
18.11.2015 18:44

O17l45d68ř47i78c47h 91J21a17n14e46č47e88k 8799136623221

'courák' ano, vlak, který mezi Rosicemi a Hradcem ne staví, má dost času 160km/h využít

+1/0
18.11.2015 12:06

J19i52ř11í 66E90r66b84e77n 1413314656927

No a co? Soupravy metra se taky rozjíždějí na 80 km/h i mezi stanicemi vzdálenými pár set metrů...

+3/0
19.11.2015 0:01

P97e53t34r 25V75o31p81i72č87k66a 5852637837856

ze zrovna dneska jede s vetrem o zavod ;-D

+7/0
18.11.2015 8:56

Z57d19e58n76ě27k 22Z35a77b19a56v91a 1792264776834

Orkán nedá :-)

0/0
18.11.2015 18:01

F69r46a25n36t28i18š59e22k 32S23c58h31l88i33c51h66t47s 9815152181745

Jen co to rozjedou, tak aby zase brzdil!

PS A Autem to trvá 10 minut.

0/−6
18.11.2015 8:49

P28a64v14e52l 67Ř30a43p77e32k 7942146139885

Autem to z centra do centra rozhodně 10 minut netrvá. Nehledě na fakt, že musíte řídit, převzít trestní zodpovědnost a o auto se starat.

+6/0
18.11.2015 8:52

F28r29a69n36t65i76š96e96k 36S62c68h90l45i53c67h88t54s 9965212691185

Jistě, je to nadsázka, ale autem se dostanete na místo dřív, než se dočkáte městské dopravy. Jedině, že by jste jezdil z nádraží na nádraží.

Ostatně, vždy mě fascinovala skutečnost, že tyto 2 menší města nejsou už dávno spojena do jedné městské aglomerace, jako např. v Německu Villingen-Schwenningen.

Proč 2 letiště, 2 kraje, 2 městské správy, na malém prostoru?

+4/0
18.11.2015 8:59

P50a81v21e82l 60Ř87a26p43e98k 7272536279985

S tím musím souhlasit. Navíc vlak by měl být plně integrován do společné MHD.

+4/0
18.11.2015 9:03

F15r32a95n20t26i37š20e77k 91S11c45h61l31i75c75h88t77s 9975922431805

Souhlas.

Obě města pak mají velký, skutečně velký problém, a to je tranzitní doprava! Tam to vázne roky!

+1/0
18.11.2015 9:13

R76a46d58o53s14l87a80v 62K36l45a24u73d46a 5484448914442

To je jako spojit Prahu s Brnem.... Nejde o vzdálenost, ale o určitou nevraživost.

+1/0
18.11.2015 9:13

P79a82v58e40l 58V80a74l31e39n22t49a 7541311297603

To je nesmysl, jsem hradečák a pro všechny které znám je to jen takové škádlení. Větší propojení obou měst jen prospěje.

0/0
18.11.2015 9:31

J83o28s37e84f 47S66t22a49r39ý 7248656642319

2kraje = 2x víc korýtek. Jak prosté milý Watsone

+7/0
18.11.2015 9:41

O87l84d36ř40i95c43h 27J19a83n50e28č65e82k 8319746753401

ano, správně. nejde o města, ale o kraje.

a s těmi korýtky samozřejmě taky máte pravdu.

0/0
18.11.2015 13:02
Foto

M18a15r26t62i88n 27P20i59š54t76o67r43a 8298258926259

Pole mezi těmito městy stále mají násobně větší plochu než tato města. Aby došlo k faktickému spojení, muselo by jedno z těch měst dosáhnout nynějších rozměrů Prahy.

+2/0
18.11.2015 12:18

O53l43d54ř84i18c58h 86J11a50n98e77č19e28k 8639446473721

Spojení dvou takto velkých měst, jejichž okraje jsou nějakých 10 nebo 15km od sebe, do jednoho, není standard ani jinde ve světě, Villingen a Schwenningen jsou přeci jen výrazně "srostlejší".

Pro společnou MHD to žádný problém není - třeba Liberec a Jablonec už dnes (konečně) takřka společnou MHD mají, i když to jsou samostatná města.

Potíž je v tom, že místní doprava je v dnešní době obvykle organizována na úrovni spolkových zemí, krajů či podobných správních jednotek - dokonce i v Česku - jenže HK a PU mají každé vlastní kraj.

Na druhou stranu můžete být rádi, že mezi nimi vůbec jezdí tak hustě regionální vlaky, protože třeba v Rakousku se přes hranici spolkových zemí téměř nedostanete jinak, než dálkovým vlakem, a to i když tam nejsou vysoké hory, viz např. Amstetten - Linz.

0/0
18.11.2015 12:20

J97i15ř59í 48E67r97b66e26n 1803514656597

Liberec a Jablonec měly společný dopravní podnik už před 60 lety...

0/0
19.11.2015 0:02

O75l63d34ř34i50c39h 87J29a90n31e59č27e25k 8219886483111

jestli před 60 (nebo spíš ještě více) lety nevím, ale silně o tom pochybuju. každopádně za bolševika ani potom společný dopravní podnik neměly - Liberec měl vlastní městský, ten jablonecký patřil za bolševika pod krajskou ČSAD, po revoluci se osamostatnil, spojilo se to až před pár lety. tramvaje z Liberce do Jablonce měly po desítky let jiného dopravce (DPML) než MHD v Jablonci (ČSAD Jablonec).

to ale v dnešní době není podstatné - důležitá je integrace tarifů a ta je od České Lípy po Lomnici nad Popelkou. ve velkoměstech máte běžně několik různých dopravců ale tarif je stejně jednotný. ale v HK+PU žádný společný tarif nemáte, protože to jsou odlišné kraje (a i to by se dalo řešit - v Dolních Rakousích fungují dva z velké části se překrývající regionální dopravní svazy)

+1/0
19.11.2015 8:02

J42i30ř69í 31E19r42b75e84n 1443864686377

Zjevne jste krajan.

Zjevne ale nevite, ze spolecny Dopravni komunalni podnik mest Liberce a Jablonce nad Nisou existoval v letech 1949-1960 a ze pozdejsi samostatny DPMJN byl do CSAD Usti nad Labem delimitovan az v roce 1981 ;-)

0/0
19.11.2015 17:46

D31a51n74i45e53l 83V76á34c56h27a81l 3756558425336

Tak to aspoň bude dobrá alternativa k autu, zvláště při dopravní špičce.

+1/0
18.11.2015 9:22

R56a18d27i24m 50Š60o33l38c 1155425245914

Tak to celkem dost porušujete předpisy. Současně tam je devadesátka, tak to ujedete 15 km. Od nového roku tam bude nejspíš stodesítka, a to ujedete 18 km, takže za 10 minut to fakt nejde předpisově dát...

+5/0
18.11.2015 9:00

T74o53m52á42š 32J93o52h94á72n46e53k 6948264622653

Tak uveďme věci na pravou míru - test trati s dieselovou lokomotivou na 160 km/hod? Kde by se u nás vzala? Ale možná může být půjčená z Rakouska, budiž. Ale všechny spěšné vlaky? Ani omylem ! Spěšné vlaky totiž jezdí a nadále budou jezdit klasickou soupravou, která nemá ani vagóny ani lokomotivu na 160 km/hod. O rychlících do Liberce s max. 110 km/hod. ani nemluvím. Takže 160 mohou vlastně trochu paradoxně pouze zastávkové osobní vlaky. Ale jinak každá modernizovaná trať je přínosem.

+6/0
18.11.2015 8:48

J84a12n 87H54a63v98r52d38a 2368686531858

Rychlík do Liberce - ta hajtra, kterou na to ČD používají - a 110???

+1/−2
18.11.2015 9:40

T55o96m22á68š 12J38o91h12á80n14e84k 6588804122463

Možná je to trochu divné, ale motorové vozy řady 843, které tam jezdí, mohou opravdu maximální rychlostí 110 km/hod.

+2/0
18.11.2015 9:48

J59i19ř64í 32H96o86v94o48r36k27a 8867606912315

za ideálního stavu... Dost často se stává, že vezou i 012 pro cyklisty. To se maximální rychlost snižuje na 80 :-P:-/

0/0
18.11.2015 12:11

O24l26d72ř77i17c96h 97J59a77n50e65č34e60k 8839806273381

tak to jsem ještě nikdy neviděl. na rychlíku Pardubice - Liberec rozhodně ne.

843 + 010/012 jezdily třeba z Liberce do Tanvaldu, tam to ovšem z pohledu rychlosti nevadí.

+2/0
18.11.2015 13:06

D73a60v62i91d 29H70a46m55b98á59l58e85k 4502250770984

Bdtax 785 opravdu jezdí v (6) a † od 28.III. do 14.VI. a od 5.IX. do 1.XI., od 20.VI. do 31.VIII. denně na obratu R 1271/2. ;-)

0/0
19.11.2015 15:51

J79i65ř87í 21E79r72b15e48n 1983404236657

Tuhle kombinaci jsem vídával na spěšňácích mezi Turnovem a Starou Pakou, což tehdy byla trať sotva na 70 km/h, a to ty vlaky vlastně jen vykrývaly převoz lokálky do nácestné stanice. Teď po modernizaci už asi výhradně 843+Btn, nebo možná 854+Bdtn...

0/0
19.11.2015 0:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.