Diskuse k článku

Lokomotivu odvezli po silnici. Spolek z Jaroměře ji vrací státu nerad

Z železničního muzea v Jaroměři definitivně odvezli parní lokomotivu Conrad Vorlauf z roku 1873. Na návěsu se po silnici vydala do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově. Spolek se totiž nedokázal dohodnout se státní institucí na dalším pokračování nájemní smlouvy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J55i73ř86í 13K82r92á32t33k52ý 2603909640461

Jelikož jsem pracoval v organizaci, která si exponáty zapůjčovala od NTM tak vím, jak moc na srdci jim leží blaho exponátů. Zapůjčovali exponáty z depozitářů, takže přinejmenším v zašlém stavu. V podmínkách zápůjčky bylo povinností zaplatit restaurátorské práce a ještě hradit ročně za zapůjčení. Expozice se musela stavět podle architektů doporučených NTM tím pádem i byla realizace velmi nákladná. Těch podmínek bylo víc, ale výhodné to bylo akorát pro NTM. Místo toho aby byli rádi, že za ně někdo dělá údržbu jejich exponátů a jim i reklamu, tak jen koukají na zisk.

+1/0
26.11.2017 18:39

P53e22t37r 18T83r16u79h27l90a83ř80í43k 3642209465161

Doufam, ze jak spolek, tak novinari ohlidaji NTM jak se vyporada s rychlosti oprav.

+2/0
25.11.2017 8:53

P39a77v85e47l 88Ř35a18p46e54k 7122956529285

"Tempem, jakým tato obnova probíhá ve Spolku Společnost železniční výtopna Jaroměř, by se lokomotiva obnovovala dalších pětadvacet let"

OK, jsem zvědav, jak rychle se to zvládne nyní ;-)Rv

+5/0
25.11.2017 8:34

Š98t20e54f29a46n 84F31r42i33č90a 7252168353716

Trochu se tomu divím, protože nejsou lidi. Je to tedy ze strany NTM (a tedy ze strany státu) samozřejmě obětování jiné příležitosti. Depozitáře ve státních muzeích jsou narvány k prasknutí, a vskutku jen miniaturní zlomek sbírek v depozitářích se podaří renovovat, udržovat nebo opravit. Na většinu se nedostane vůbec. Jen minimum sbírkových předmětů bude mít to štěstí. Tato lokomotiva už začala opět vypadat jako lokomotiva, a tak některý z muzejníků NTM neodolal a rozhodl se zviditelnit a proceduru obnovy jedné lokomotivy urychlit. Veřejnost by si ale uvědomit, že s vysokou pravděpodobností tomu samému muzejnímu pracovníku přitom pod jeho vlastím nosem hnijí v depozitáři NTM bez brzké perspektivy náležité renovace jiné sbírkové unikáty, na které se nedostane, protože jak jsem zmínil v úvodu, nejsou lidi. A právě se možná zbavujeme nejen nadšených lidí v Jaroměři, ale také obětujeme renovaci jiného stroje v NTM. Rv

+6/0
25.11.2017 0:38

J92i53ř48í 72K56o25c92u73r74e52k 6745214455758

Bylo by fajn, kdyby NTM proplatilo aspoň materiál, když už ne práci. A když se tak zaklínají tím, že to jde pomalu - Byl vůbec stanoven nějaký termín dokončení? Existoval aspoň rámcový harmonogram prací? Pokud nikoliv, tak si NTM může stěžovat leda tak na pátém u kiosku.

+2/0
24.11.2017 22:59

P82e15t86r 63K61o28r80b38e60l 9966787880132

S jedním z amatérských renovátorů jsem měl tu čest probírat osudy této lokomotivy již v roce 1992/3. Nyní máme 2017 a stále není hotovo. Asi je čas něco změnit. Práci nadšenců mám ale v úctě.

0/0
24.11.2017 22:33

Š81t48e61f78a21n 27F42r63i97č81a 7552798583536

Tak v tomto případě to postupovalo sic pomalu, ale přece. Ten výsledek dobrovolnické práce je vidět. U těchto záchranných prací se postupuje "krok za krokem". Chvála Pánu Bohu za ty dary. To by mohlo vadit jedině v případě, kdyby nebylo co jiného na práci. Ale ve státních sbírkách stojí netknutých a nezadržitelně chátrá mnoho jiných unikátů. Které si zasluhují nemenší pozornost. Myslím, že by stálo za to prověřit, zda se NTM nemělo raději zaměřit na renovaci jiného unikátního sbírkového předmětu, a tento už nechat dokončit v Jaroměři. Byly by tak zachráněny dvě lokomotivy, takto bude zachráněna jen jedna. Podle mne tedy promarněná příležitost. A ještě něco - už jen ten přesun nadrozměrného nákladu po silnici je spíše plýtváním veřejnými prostředky, než smysluplným veřejným výdajem. Ty peníze také mohly být využity přímo na konzervaci nebo renovaci, nikoli na přepravu.

+4/0
25.11.2017 7:36

P34e66t78r 18M10u19d47r37y46c36h 7624872547423

Rozumím smutku v Jaroměři, ale mam za to že i jim samotným je uvnitř jasné že v dnešní době provádět renovaci historické techniky na základě nadšení je pouze sen nadšenců.

0/−1
24.11.2017 18:29

P41a55v68e83l 52Ř42a53p21e94k 7402576789805

Nesmysl. To byste se divil, co všechno už se takhle povedlo. Nadšení je naopak naprosto nezbytným předpokladem. Kdyby NTM plnilo své poslání, tak se zapojilo do renovace, financování a shánění sponzorů. Jenže jim jde o úplně jiné zájmy.

+6/0
24.11.2017 18:43

P77e11t59r 17M14u18d93r23y58c51h 7954692507753

M260.1 Stříbrný šíp, není to sic v režii NTM ale ČD

0/0
24.11.2017 18:50

J45a21n 98B90i66r83e10š 9176394978124

Takže těžce mimo mísu.......

0/0
25.11.2017 7:40

P46e14t42r 38M36u31d39r29y41c46h 7764382327543

To není mimo mísu, to jen pro ukázku že pouhé nadšení nestačí a v Jaroměři si vzali dost velké sousto, pokud se nepletu tak se snaží renovovat 365.024 a již také dost dlouho.

0/0
25.11.2017 15:41

P83e88t58r 97M42u76d96r41y22c14h 7734722777723

Proč by NTM melo shánět finance pro soukromí spolek?

0/0
24.11.2017 18:52

P47a13v57e69l 98Ř75a64p86e37k 7222766389135

Proč pro soukromý spolek? Ta mašina nepatří soukromému spolku, ale NTM. Ovšem NTM samo tu mašinu nezprovozní.

+2/0
24.11.2017 20:34

P98a17v88e53l 96Ř35a10p20e58k 7402646359495

Bohužel, takhle to občas chodí. Nadšení lidé jsou odejiti a na jejich místo nastoupí ti, kterým jde jen o prachy a politické zájmy. Pohrdám přístupem NTM. Rv

+5/0
24.11.2017 18:09

Najdete na iDNES.cz