Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

J41u43r35a71j 66V70á60c20l62a74v16í35k 9479930945126

Nevím, jaké jabloně tento pán vyšlechtil, ale myslím, že u nás vznikly vynikající a zároveň i odolné odrůdy. Například Topaz, Rubín, Rubinola, Bohemia... Přeji mu hodně úspěchů.

+3/0
doporučit
24.3.2018 18:43

D54a31n 31R87o42z24s35í55v46a47l 3900922250734

A obráceně, některé odrůdy jablek časem zmizely úplně např. vynikající odrůda Macoun a musí se horko těžko zachraňovat roubováním dokud to ještě jde. Lepší jablko totiž snad opravdu neexistuje. R^

+2/0
doporučit
24.3.2018 9:33
Foto

M30i92l82a12n 18S60o57u80š22e33k 9936797651572

Problém vidím spíš v preferencích pětitelů a prodejců:

1. vlna: přírodní plody, co nejdříve na pultech. Zjištěná nevýhoda: celkem rychle se na proejdnách kazí, i mkdyž jsou chuťově kvalitní.

2. vlna: na prodejnách musí být jablka ošetřená tak, aby se nekazila ještě před prodejem a byla kazu odolná. Následně zjištěno, že sice jablka odolávají, ale vzhledově nevyhovují.

3. vlna: na prodejnách musí být jablka povrchově a vzhledově perfektní bez ohledu na vnitřní kazivost. Tak je to prozatím dodnes: krásná naleštěná a na pohled zdravá jablka, povrchově chemicky ošetřená, ale uvnitř se občas kazící, aniž je to navenek vidět a chuťově často na velmi nižší úrovni, chuť není preferována. Nicméně vzhled prodává. Tato vlna je aktuální až do současnosti.

4. vlna (uvažovaná do budoucna): plody musí být perfektní co do vzhledu, musí typicky jablečně vonět, což u vlny číslo 3 není, omezit vnitřní kazivost. Vlastní chuť plodu je vedlejší, důležitější je prodejnost podle vzhledu a vůně.

Nyní jsme na vlně č. 3, čeká na nás ta vlna číslo 4. Všimněme si, že v těch vlnách postupně ubývá zájem o chuť plodu a preferován je vzhled a co nejdříve vůně plodu v prodejně. Jeho kvalita uvnitř a chuť je až na posledním stupni zájmu producentů a prodejců. Jablka asi nejsou z tohoto pohledu vývoje žádnou výjimkou. V současnosti naprosto převládají preference a s tím související technologie, že prodává pouze a jedině vzhled, v busoucnu k tomu přibude vůně plodu.

Vývoj je tedy jasně ve smyslu prodejnosti coby prvotního kritéria. O to, co bude s plodem v domácnosti po koupi a ochutnání, to už nikoho nezajímá. Je třeba prodat za každou cenu. Co bude doma a jak jim to bude chutnat je pro producenty a prodejce naprosto vedlejší. A to se ani nechci zmiňovat o nějakých výživových a vitamínových hodnotách...

Shrnuto a jinak řečeno: není nad obyčejné jablko vyrostlé na vlastní zahrádce, i když nevypadá tak velkoryse, jako v prodejnách. Hodnotově ho však převyšuje mnohonásobně.

+2/−1
doporučit
25.3.2018 1:30

Z12d13e84n70ě71k 76P32a70r68m93a 7583271185799

A co Bohemia či Golden Bohemia....???

+1/0
doporučit
24.3.2018 12:49







Najdete na iDNES.cz