Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jedno auto až pro dvanáct lidí. V Hradci budou po kolech sdílet i auta

  16:20aktualizováno  16:20
Sotva se v Hradci Králové uchytil projekt Rekola, už se rozjíždí další „sdílecí“ dopravní program. Má název Autonapůl a jde o takzvaný carsharing, tedy výrazně jednodušší i levnější půjčovnu aut.

Lidé si budou v Hradci zatím půjčovat fabii (ilustrační snímek). | foto: Škoda Auto

Pro začátek bude službu, kterou už znají v Brně, Praze, Plzni, Liberci a Ostravě, zajišťovat jen jedna fabie, avšak nadšenci jsou připraveni vozový park kdykoli rozšířit.

„Do dvou týdnů převezmeme po jednom autu pro Hradec i Pardubice, zamontujeme jednotku pro sdílení a v lednu rozjedeme ostrý provoz. V každém městě už také máme první zájemce,“ řekl Michal Šimoník, ředitel Autonapůl, podle kterého je služba výrazně lacinější než pořízení vlastního vozu pro lidi, kteří ročně nenajezdí více než 10 tisíc kilometrů a jedno sdílené auto podle něj nahradí až deset soukromých.

V projektu odpadají podpisy a papírování při každém vypůjčení, stačí jen jedna smlouva na úvod, kdy každý uživatel zaplatí kauci pět tisíc korun.

Pak už stačí na internetu nebo mobilu rezervovat auto, které odemkne čipová karta, a jezdit od 3,90 do 6,40 koruny za kilometr podle velikosti a stáří auta a zároveň od 12 do 32 korun za hodinu. V ceně je palivo, pojištění, opravy i údržba.

„Zatím v každém městě vždy jdeme do rizika a začínáme s menším počtem zájemců, ale ze zkušeností víme, že do několika měsíců jich bude víc a jak roste počet uživatelů, objednáváme i nová auta. V zavedených městech máme v průměru mezi deseti až dvanácti uživateli na jedno auto,“ pronesl Šimoník.

Autonapůl disponuje 30 vozy a má kolem 330 většinou stálých zákazníků, mezi kterými jsou i firmy.

Sdíleným autům vyšlapaly cestu růžové bicykly

„Naše služba se podobá autopůjčovně, ale kromě prvního setkání pak funguje samoobslužně. Lidé odjezdí, co potřebují, a jen jim pak přijde faktura,“ dodal Šimoník, podle kterého je společnost stále ještě ve ztrátě, ale cílem není zisk, ale spíš další rozšiřování.

Stejné motto by mohl mít jiný sdílecí program - Rekola. Růžové bicykly se v ulicích Hradce poprvé objevily letos v dubnu a jejich počet stále roste.

„V Hradci nyní máme 22 kol, jezdit budeme až do konce listopadu a do ulic je zase vypustíme až v březnu,“ řekla koordinátorka projektu pro Hradec Petra Dufková (více o projektu zde).

Zájemce o rekola se musí registrovat na internetových stránkách, stáhnout si aplikaci do chytrého telefonu a zaplatit měsíční poplatek 150 korun. Výhodou oproti většině evropských měst, kde již bikesharing funguje, je, že v Hradci se kola nemusejí vracet jen do předem určených stojanů.

„Od dubna máme asi 800 výpůjček. První sezona je vždy slabší. Uvidíme, jaký bude příští rok, ale určitě budeme pokračovat, protože v tom vidíme smysl,“ uzavřela Dufková.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vědci z Univerzity Hradec Králové představili dva potravinové doplňky vyrobené...
Vědci získali superpotravinu z vlčího bobu, nahradí vejce a obohatí jogurt

Novou technologii výroby dvou doplňků významně zvyšujících nutriční hodnoty potravin si nechali patentovat vědci z katedry kybernetiky Přírodovědecké fakulty...  celý článek

Karolínina huť v Jedlové-Zákoutí na dobové pohlednici ze soukromé sbírky.
Orlické hory bývaly plné skláren, poslední zanikla před světovou válkou

Nejen severní Čechy či Šumava byly v minulosti sídlem mnoha sklářských hutí. Významným centrem českého sklářství byly i Orlické hory. Zdejší tradice však...  celý článek

Vazební věznice Hradec Králové
Recidivista v opilosti málem zabil mladšího bratra, dostal dvanáct let

Dvanáct let vězení vyměřil hradecký krajský soud muži, který podle žalobce v březnu v Dobrušce na Rychnovsku v opilosti málem zabil svého mladšího bratra....  celý článek

Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak
Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak

Chcete porod bez léků a věčného vyrušování, jenže lékaři vás označí za alternativní matku.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.