Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Doprava v Hradeckém kraji strmě roste, na Rychnovsku až o 513 procent

  8:50aktualizováno  8:50
Až o 21 procent vzrostla za posledních šest let intenzita dopravy v Královéhradeckém kraji. Počet osobních i nákladních automobilů narostl téměř na všech silnicích v regionu. Ukázalo to sčítání, které si nechali provést silničáři.

Houstnoucí provoz na hradeckém Gočárově okruhu | foto: Martin Veselý, MAFRA

„Na silnicích jsou intenzity dopravy stanoveny z výsledků ručních průzkumů, na dálnicích zejména pomocí údajů z automatických detektorů dopravy,“ popisuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) svoji metodiku, pomocí které na výsledná čísla přišlo.

Redakce iDNES.cz porovnala výsledky loňského sčítání s tím, které se uskutečnilo v roce 2010 a u většiny sledovaných silnic v krajském městě i celém regionu vypočítala nárůst v počtu automobilů, které vybranými místy za den projedou.

Fotogalerie

Bod, kterým za jeden den projede vůbec nejvíce aut, se nenachází na dálnici D11, ani na žádné zásadní silnici spojující dvě velká města, nýbrž kousek od centra Hradce Králové. Pomyslným vítězem se totiž stal úsek druhého městského okruhu vedoucí kolem fakultní nemocnice, který svádí vozidla jedoucí od Pardubic. V průměru kolem hradeckého špitálu projede 30 938 vozidel za den, což je o čtyři procenta víc, než tomu bylo v roce 2010.

Podle náměstka primátora Jindřicha Vedlicha (TOP 09), který má na starost rozvoj města, by problém zahušťování dopravy v místě, které bývá především ve špičce ucpané a kudy pravidelně projíždějí sanitky do přilehlé nemocnice, vyřešilo několik dopravních staveb, které město společně s ŘSD plánuje.

„Významně by pomohla přestavba křižovatky Mileta, kterou nám však nyní zbrzdil spolek KOS a také Královéhradecký kraj, který sám sebe označil za podjatý,“ kroutí hlavou Vedlich, podle něhož by okolí hradeckého centra ulehčily i další stavby, které Hradec připravuje.

Tou první má být takzvaná jižní spojka, která by dopravu svedla od Bláhovky přes Temešvár až k takzvané Hradubické ulici.

„Za ministra dopravy Víta Bárty to šlo k ledu, v loňském roce se nám však u ŘSD podařilo prosadit zařazení jižní spojky do prioritních staveb,“ říká Vedlich. Stejný status má i severní tangenta, která by odklonila tranzitní dopravu zatěžující centrum města zase na severní straně.

Návrh výhledového vedení dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy v Hradci...

Návrh výhledového vedení dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy v Hradci Králové, jižní spojka a severní tangenta.

Hned to však nebude. Podle odhadů by se mělo na výstavbě obou těchto spojnic začít pracovat v letech 2024 až 2026.

Třetím projektem, který přetíženému Hradci ulehčí, má být takzvané jižní propojení, které by mělo spojit hustě obydlené Moravské Předměstí s hlavním tahem na Pardubice a rovněž ulehčit exponovanému místu u soutoku, kudy se lidé z Moravského Předměstí jedoucí do Pardubic musí dostávat na Hradubickou.

„Financování této akce však zatím není vyřešeno,“ podotýká primátorův náměstek.

Navýšením dopravy trpí i již zmíněné Moravské Předměstí, přes jehož tepnu - Brněnskou třídu - se z celého města sjíždí tranzitní doprava směřující na Brno. Za posledních šest let tam intenzita dopravy vzrostla o 10 procent a denně tam projede 28,5 tisíce automobilů.

Rekord padl na Rychnovsku: 513 procent

Citelně narostla v Hradci Králové i doprava kolem kruhového objezdu u ČKD. Například v Koutníkově ulici, která k ČKD svádí dopravu z centra města, je oproti roku 2010 devatenáctiprocentní nárůst, projede tam tedy o téměř 4,5 tisíce aut víc než před šesti lety. Ještě o něco hůř je na tom komunikace číslo 11, která na ni na okruhu navazuje a svádí dopravu ke Kuklenám. Zatímco v roce 2010 tu projelo denně něco málo přes 14 tisíc aut, nyní to je víc než 17 tisíc, tedy je nárůst o pětinu.

V krajském městě je však i několik silnic, na nichž automobily ubyly. Oproti sčítání v roce 2010 jich projelo méně například po Benešově či Pospíšilově třídě, méně jich jezdí i po prvním městském okruhu, který těsně obepíná historické centrum. Tam došlo k pětiprocentnímu poklesu intenzity dopravy.

Absolutním rekordmanem je silnice spojující Častolovice se Solnicí. V roce 2010 po ní projelo 608 automobilů za den, loni to už bylo 3 732 vozidel, nárůst intenzity dopravy je tak o 513 procent. Nejspíš kvůli zvyšování počtu zaměstnanců v kvasinské fabrice se o pětinu zvedl i provoz na silnici mezi Hradcem Králové a Kostelcem nad Orlicí, po níž jezdí řada automobilů směřujících do Kvasin. V roce 2010 po ní projelo něco málo přes 12 tisíc aut denně, loni to bylo už přes 14,5 tisíce. Kvůli růstu Škodovky se o čtvrtinu zvýšil i počet automobilů na příjezdu do Vrchlabí, kde má automobilka další továrnu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zabavené zbraně při střelbě v Hradci Králové: údajná maketa samopalu a...
Muž střílel na ženu s kočárkem, policistům předložil airsoftovou zbraň

Policisté z Hradce Králové vyšetřují čtyřiadvacetiletého muže, který v městské čtvrti Kukleny střílel z airsoftové zbraně. Střelbu nahlásila žena, která šla s...  celý článek

Jako první v Česku okusili lyžování v nové sezoně na Černé hoře v Krkonoších...
Skipasy na pokladnách v Krkonoších podraží, ušetříte přes internet

Lyžaři, kteří si v nadcházející zimní sezoně budou kupovat skipasy do Krkonoš přes internet, výrazně ušetří. Po Špindlerovu Mlýnu zavádí elektronické...  celý článek

V dodávce, kterou v Hradci Králové zastavila policie, se mačkalo 26 dělníků....
V třímístné dodávce jelo 26 lidí, cizinci mířili do práce na stavbu

Skoro tři desítky lidí se naskládaly do třímístné dodávky, kterou policie zastavila v úterý ráno v Hradci Králové. Posádku tvořili cizinci, kteří jeli pracovat...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
PRODUKTOVÝ MANAŽER

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 45 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.