Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektrická revoluce v Hradci začala před 65 lety. Dopravní podnik slaví

  10:18aktualizováno  10:18
Dnes je to přesně 65 let ode dne, kdy se na hlavním nádraží seřadila flotila pěti do té doby nevídaných vozů a začala velká elektrická revoluce v MHD. Hradec Králové byl velmi blízko k tomu, aby po městě jezdily tramvaje, avšak nakonec se tu pevně uchytily trolejbusy.

Zastávka Centrál na třídě Karla IV. s vozem Škoda 9Tr2 č. 87 (fotografie z knihy Historie městské dopravy v Hradci Králové 1928-2013) | foto: Archiv DPmHK

Dopoledne 2. května 1949 začala ve městě jezdit pravidelná trolejbusová linka z nádraží na Nový Hradec. Tehdejší vozy měly francouzskou konstrukci a českou elektrickou výzbroj a v hradeckých ulicích sloužily až do roku 1960, kdy je nahradily škodovky.

Oslava k výročí

Hradecký Dopravní podnik se k výročí 65 let rozhodl uspořádat malou oslavu. Bude v sobotu 17. května v terminálu hromadné dopravy, součástí budou oblíbené jízdy historickými vozy, ale i výstava fotografií či technických zajímavostí.

V loňském roce vyšla publikace Heleny Rezkové nazvaná Historie městské dopravy v Hradci Králové 1928 -2013.

Dopravní podnik však dál shání nové informace, a tak prosí o zapůjčení či odkup dalších historických soukromých fotografií, listin či propagačních materiálů.

Pamětníci si jistě i po letech vybaví modro-bílé "krabice" s kulatými světly a trojicí skládacích dveří, jejichž interiér byl vyzdobený překližkou a sedělo se v nich jen podélně.

Tehdejší novinka nesla název Vetra-ČKD, karoserie byla kvůli vybombardované automobilce Praga francouzská, avšak elektrická "střeva" už byla české výroby. Francouzsko-české trolejbusy ještě před Hradcem začaly jezdit v Českých Budějovicích, v Jihlavě a na lince Zlín - Otrokovice.

Hradecká síť před 65 lety trpěla slabým napájením, sběrače často vypadávaly, řidiči museli jezdit s velkým citem, dodržovat pravidla úsporné jízdy a dávat pozor, aby jim ve voze neshořely odpory.

"Jezdit v 50. letech s trolejbusem bylo velmi složité, i když ve srovnání s autobusy to bylo jednodušší," líčí Ladislav Podivín, který se věnuje historii MHD. 

Fotogalerie

"Třeba když byl výpadek, měl každý řidič stanoveno číslo, do kterého musel napočítat, než se mohl znovu rozjet," prozrazuje Podivín trik proti přetížení sítě.

Projekt trolejbusové dopravy v Hradci vznikl v roce 1947 a výstavba trvala pouze jeden rok. Linka číslo 2 Hlavní nádraží - Nový Hradec vedla přes Ulrichovo náměstí a Pražský most a kolovaly na ní čtyři vozy.

A protože se brzy ukázaly veškeré výhody trolejbusů, ještě téhož roku začaly vetry jezdit i na Slezské Předměstí, stejná linka byla v roce 1951 od nádraží prodloužena až do Kuklen a v roce 1952 do Plačic. Další rozvoj přinesl rok 1958, kdy začal trolejbus jezdit do Malšovic.

Průvodčí se přeškolily na řidičky

"Čtyři trolejbusy Vetra-ČKD sloužily až do roku 1960," říká Jiří Hladký, jenž se v hradeckém dopravním podniku (DP) věnuje také historii.

Snazší obsluha trolejbusů na začátku 60. let umožnila další revoluci. Zavedlo se totiž samoobslužné odbavování cestujících, mnoho tehdejších žen-průvodčích se přeškolilo na řidičky a ze zadní nástupní plošiny se přestěhovaly za volant.

Trolejbusy nejenže v Hradci dodnes přežily, ale město loni kompletně obměnilo jejich vozový park a nyní už ulicemi jezdí pouze nízkopodlažní modely. Patřit jim prý bude i budoucnost, Hradec totiž plánuje další tři linky.

"Uvažujeme o linkách Koruna - Farářství, Brněnská - Pod Strání a Alessandria - Stoletá," říká ředitel DP Miloslav Kulich.

"Někdo si může myslet, že trolejbusy dopravu zpomalují. Je to ale jen klam. V některých momentech je trolejbus dokonce rychlejší než autobus nebo jiné vozidlo. A navíc je trolejbusová doprava ekologická," vyzvedává klady elektrických vozů Kulich.



Nejčtenější

Policie uzavřela příjezdy do Adršpachu, pod náporem Poláků kolabuje doprava

Do skalních měst v Adršpachu a Teplicích nad Metují přijely tisíce návštěvníků...

Kvůli dopravnímu kolapsu v Adršpachu na Náchodsku policisté uzavřeli dvě ze tří příjezdových komunikací do obce....

Padesát let bydlí v jednom domě. Čtvrtá rekonstrukce stála 10 milionů

Dům prošel postupně několika rekonstrukcemi. Za poslední čtvrtou proměnou stojí...

Miloš Drapač se v malém dělnickém domku na Náchodsku narodil a dosud v něm žije. Dům prošel postupně třemi...



Chaos na D11. Řidiči se otáčeli a couvali, nechtěli čekat v koloně

Auta na D11 se otáčela a couvala ke sjezdu z dálnice (16.8.2018).

Neuvěřitelný hazard téměř tří desítek řidičů zaznamenaly kamery na dálnici D11 u Chlumce nad Cidlinou. Auta tam krátce...

Slovenský šerpa napsal historický milník, na vrchol Sněžky vynesl 165,5 kila

Slovenský šerpa pokořil sedmdesát let starý rekord (18. srpna 2018).

Tři padesátiletí extrémní vynašeči dohromady na zádech odnesli čtyři metráky vody. Čekala je kamenitá cesta i dvě stě...

Turista při toulkách v Krkonoších natočil horkem vyschlý pramen Labe

V Krkonoších vyschlo koryto u pramene Labe (8.8.2018).

Turista Luděk Bouška z Jilemnice natočil při svých toulkách Krkonošemi vyschlý pramen Labe. Video na jeho facebookovém...

Další z rubriky

Až ve třetí desítce. Hradec Králové v žebříčku kvality života klesl

Při dobré viditelnosti jsou z Nového Hradce Králové vidět Krkonoše.

Už řadu let se královéhradecká radnice ráda chlubí tím, že pravidelně zaujímá nejvyšší příčky v žebříčcích, které...

Poláci míří na výlet do Adršpachu. Doprava už pátý den kolabuje

Jarní počasí láká turisty do Adršpachu (18. 4. 2018).

Doprava do skalního města v Adršpachu na Náchodsku dnes v 11:30 opět zkolabovala, a to pátý den po sobě. Kvůli náporu...

Chaos na D11. Řidiči se otáčeli a couvali, nechtěli čekat v koloně

Auta na D11 se otáčela a couvala ke sjezdu z dálnice (16.8.2018).

Neuvěřitelný hazard téměř tří desítek řidičů zaznamenaly kamery na dálnici D11 u Chlumce nad Cidlinou. Auta tam krátce...

Najdete na iDNES.cz