Zastávka Centrál na třídě Karla IV. s vozem Škoda 9Tr2 č. 87 (fotografie z...

Zastávka Centrál na třídě Karla IV. s vozem Škoda 9Tr2 č. 87 (fotografie z knihy Historie městské dopravy v Hradci Králové 1928-2013) | foto: Archiv DPmHK

Elektrická revoluce v Hradci začala před 65 lety. Dopravní podnik slaví

  • 3
Dnes je to přesně 65 let ode dne, kdy se na hlavním nádraží seřadila flotila pěti do té doby nevídaných vozů a začala velká elektrická revoluce v MHD. Hradec Králové byl velmi blízko k tomu, aby po městě jezdily tramvaje, avšak nakonec se tu pevně uchytily trolejbusy.

Dopoledne 2. května 1949 začala ve městě jezdit pravidelná trolejbusová linka z nádraží na Nový Hradec. Tehdejší vozy měly francouzskou konstrukci a českou elektrickou výzbroj a v hradeckých ulicích sloužily až do roku 1960, kdy je nahradily škodovky.

Oslava k výročí

Hradecký Dopravní podnik se k výročí 65 let rozhodl uspořádat malou oslavu. Bude v sobotu 17. května v terminálu hromadné dopravy, součástí budou oblíbené jízdy historickými vozy, ale i výstava fotografií či technických zajímavostí.

V loňském roce vyšla publikace Heleny Rezkové nazvaná Historie městské dopravy v Hradci Králové 1928 -2013.

Dopravní podnik však dál shání nové informace, a tak prosí o zapůjčení či odkup dalších historických soukromých fotografií, listin či propagačních materiálů.

Pamětníci si jistě i po letech vybaví modro-bílé "krabice" s kulatými světly a trojicí skládacích dveří, jejichž interiér byl vyzdobený překližkou a sedělo se v nich jen podélně.

Tehdejší novinka nesla název Vetra-ČKD, karoserie byla kvůli vybombardované automobilce Praga francouzská, avšak elektrická "střeva" už byla české výroby. Francouzsko-české trolejbusy ještě před Hradcem začaly jezdit v Českých Budějovicích, v Jihlavě a na lince Zlín - Otrokovice.

Hradecká síť před 65 lety trpěla slabým napájením, sběrače často vypadávaly, řidiči museli jezdit s velkým citem, dodržovat pravidla úsporné jízdy a dávat pozor, aby jim ve voze neshořely odpory.

"Jezdit v 50. letech s trolejbusem bylo velmi složité, i když ve srovnání s autobusy to bylo jednodušší," líčí Ladislav Podivín, který se věnuje historii MHD. 

"Třeba když byl výpadek, měl každý řidič stanoveno číslo, do kterého musel napočítat, než se mohl znovu rozjet," prozrazuje Podivín trik proti přetížení sítě.

Projekt trolejbusové dopravy v Hradci vznikl v roce 1947 a výstavba trvala pouze jeden rok. Linka číslo 2 Hlavní nádraží - Nový Hradec vedla přes Ulrichovo náměstí a Pražský most a kolovaly na ní čtyři vozy.

A protože se brzy ukázaly veškeré výhody trolejbusů, ještě téhož roku začaly vetry jezdit i na Slezské Předměstí, stejná linka byla v roce 1951 od nádraží prodloužena až do Kuklen a v roce 1952 do Plačic. Další rozvoj přinesl rok 1958, kdy začal trolejbus jezdit do Malšovic.

Průvodčí se přeškolily na řidičky

"Čtyři trolejbusy Vetra-ČKD sloužily až do roku 1960," říká Jiří Hladký, jenž se v hradeckém dopravním podniku (DP) věnuje také historii.

Snazší obsluha trolejbusů na začátku 60. let umožnila další revoluci. Zavedlo se totiž samoobslužné odbavování cestujících, mnoho tehdejších žen-průvodčích se přeškolilo na řidičky a ze zadní nástupní plošiny se přestěhovaly za volant.

Trolejbusy nejenže v Hradci dodnes přežily, ale město loni kompletně obměnilo jejich vozový park a nyní už ulicemi jezdí pouze nízkopodlažní modely. Patřit jim prý bude i budoucnost, Hradec totiž plánuje další tři linky.

"Uvažujeme o linkách Koruna - Farářství, Brněnská - Pod Strání a Alessandria - Stoletá," říká ředitel DP Miloslav Kulich.

"Někdo si může myslet, že trolejbusy dopravu zpomalují. Je to ale jen klam. V některých momentech je trolejbus dokonce rychlejší než autobus nebo jiné vozidlo. A navíc je trolejbusová doprava ekologická," vyzvedává klady elektrických vozů Kulich.