Největší dopravní komplikace nastávají v blízkém okolí automobilky s výměnou pracujících, tedy kolem šesté ráno, druhé odpoledne a desáté večer.
Řada zaměstnanců sice využívá veřejnou dopravu či svozové autobusy, ale přesto zbývá podstatná část lidí, kteří se do továrny dopravují auty.
Nejde přitom jen o zaměstnance samotné automobilky, v rostoucí průmyslové zóně už teď stojí dodavatelské závody a jejich počet se má do budoucna zvyšovat.
Ucpaná bývá pravidelně silnice mezi Solnicí a Rychnovem nad Kněžnou. Jde o komunikaci první třídy, která spojuje Náchod s Rychnovem a pokračuje dál na Ústí nad Orlicí a Svitavy. K tranzitu se tam přidává zásobování a zaměstnanci automobilky a na dvouproudé silnici se tak tvoří dlouhé kolony před Rychnovem a u okružní křižovatce na vjezdu k továrně.
„Když odjíždí velké množství zaměstnanců z parkoviště nebo z přilehlých ploch, vyvolává to nervozitu řidičů, vznik kolizních situací a konfliktů,“ uvedla krajská policejní mluvčí Iva Kormošová.
Policisté proto už dříve zintenzivnili dopravní hlídky na Rychnovsku. Nově by měly být česko-polské, protože v automobilce pracuje řada Poláků (o smíšených hlídkách čtěte zde).
Ke zlepšení dopravní situace však pomohou jen obchvaty a ty se zatím nedaří stavět. Solnice má hotovou jen polovinu, na jeho dostavbu sice kraj v srpnu přiklepl 374 milionů korun, jenže auta se na něj dostanou nejdříve po roce 2020 (více o investicích čtěte zde). Ještě horší je situace v Rychnově nad Kněžnou. Tam se zastupitelé stále nemohou shodnout na tom, kudy přesně má obchvat vést.
Letos v dubnu lidé na veřejném projednávání diskutovali již o třetí variantě obchvatu (psali jsme tady). Projektanti nyní zpracovávají jejich připomínky a finální návrh mají představit veřejnosti na přelomu ledna a února. Jenže na prosincovém zastupitelstvu se objevily další nesouhlasné hlasy, které varují před ucpáváním nájezdu na obchvat a nelíbí se jim, že se má silnice napojit na stávající komunikaci I/14 na konci Rychnova a ne až za městem. Kvůli tomu část lidí požadovala zrušit již přijaté změny v územním plánu města.
„Nemůžeme první potřebné kroky pořád odsouvat nebo nakonec dojde na má slova a obchvat nebude nikdy,“ odmítl takový postup starosta Rychnova nad Kněžnou Jan Skořepa.
Chybí byty i pocit bezpečí
Rozvoj automobilky však na Rychnovsku působí i další problémy. Kromě dopravní infrastruktury ho nestíhá ani ta sociální. Citelně chybí hlavně byty. V Rychnově a okolí tak vyrostlo několik legálních i nelegálních ubytoven. Do města se také stahují dělníci z okolních zemí a policie eviduje nárůst kriminality (o problémech čtěte tady).
„Trh s nemovitostmi a byty je naprosto rozvrácený. Když tady budete chtít bydlet, nic nenajdete. Majitel raději pronajme byt pracovníkům z automobilky, kteří mu v součtu zaplatí víc,“ popsal Skořepa praktiky některých majitelů, kteří prý pronajímají postel ve čtyřpokojovém bytě za 4 400 korun.
Rychnov, Solnice i okolní obce se situaci dlouhodobě snaží řešit s vedením automobilky i s policií. Zatím však jde spíš o zmírnění následků. Do jednání se teď vložil i Královéhradecký kraj.