První na řadě bude úsek mezi Hradcem a Jaroměří. Ilustrační snímek

První na řadě bude úsek mezi Hradcem a Jaroměří. Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Silnice z Hradce do Polska je o krok blíž. Politici tlačí na vládu

  • 2
Za rok by se mohl začít stavět první úsek silnic, které spojí Hradec Králové, Trutnov a polskou Legnici. Regionální politici chtějí po vládě, aby si pospíšila, snaží se i polská strana.

Stát už dal zelenou dostavbě části dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří. Dál na polskou hranici by měla vést rychlostní silnice R11, která naváže na polskou S3.

O dopravním napojení na Polsko se mluví desítky let, ale zatím tomu bránila řada problémů. První na řadě bude dálniční úsek do Jaroměře.

"Je to připravené, chybí jen podpis na ministerstvu. Jelikož tam ale zatím není nový ministr, úředníci s podpisem váhají," uvedl v pondělí starosta Trutnova Ivan Adamec na velké konferenci o dopravě, která se konala v jeho městě.

"Je třeba udělat vše pro to, aby se projekt dostavby S3 a R11 ocitl na hlavním seznamu úkolů pro financování z prostředků Connecting Europe Facility, a to bez ohledu na momentální problémy spojené se synchronizací aktivit na jednotlivých stranách," řekl Adamec.

Hlavním cílem setkání, kam přijela řada politiků, úředníků, podnikatelů a dalších odborníků z Česka i Polska, je stavbu co nejvíc "popohnat".

"Pro region je to životní záležitost. Musíme vyvinout politický tlak, který vlády obou zemí vyslyší," uvedl hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc. Podle něj by se část dálnice směrem od Hradce na Jaroměř mohla stavět už příští rok.

"Podle ŘSD jsou peníze na další dostavbu dálnice k Jaroměři připravené a pozemky jsou vykoupené z více než 90 procent, to by mohlo být naší výhodou. Některé části stavby už mají stavební povolení," řekl hejtman. 

Termín začátku stavby by měl padnout v dubnu

Kdy přesně se opravdu kopne do země, by mohlo být jasné už v dubnu, kdy příznivci stavby chtějí uspořádat další konferenci, na niž pozvou ministry dopravy obou zemí. "Chceme od nich slyšet konkrétní termíny," prozradil Franc.

Co by mohlo obřímu projektu od Hradce až po polskou Legnici pomoci, je také dopis, se kterým se hejtmani, starostové a primátoři měst v polsko-českém pohraničí obracejí přímo na vlády obou zemí. Zástupci regionu v něm požadují, aby vláda zařadila výstavbu mezi své priority na období 2015 až 2020.

"Tato investice je základním prvkem budování hospodářských a společenských vztahů mezi našimi zeměmi. Kromě toho je součástí transevropské trasy spojující přístavy na Baltu a u Středozemního moře. Neumíme si představit rozvoj našich regionů bez těchto strategických iniciativ," stojí v dopise.

Nelení ani polská strana, která tvrdí, že dělá vše pro to, aby se bagry pustily do silnice co nejdříve. "Nyní čekáme na jižní obchvat města, který je pro nás v této věci velmi důležitý," potvrdil Wojciech Murdzek, primátor polské Swidnice, přes kterou komunikace také povede.

Polská vláda už potvrdila stavbu úseku mezi Legnicí a Bolkowem. "Už letos vybereme zhotovitele, stavba potrvá čtyři roky. Čekáme na krok z české strany, jak to vlastně s R11 bude," připomněla poslankyně polského Sejmu Izabela Katarzyna Mrzyglocka.

Spojení mezi velkými městy je podle zástupce obchodní rady Velvyslanectví Polské republiky v Praze Milana Wenita naprosto zásadní pro další růst obchodu mezi oběma zeměmi.

"Růst obchodu se sice od roku 2003 stále zvyšuje, ale pro pohraniční regiony a rozvoj importu i exportu je tato komunikace nezbytnou záležitostí," míní.

Avšak proti současnému plánu stavby se už dříve postavili někteří obyvatelé obcí, kudy by měla silnice vést, ekologové zase argumentují neblahým dopadem stavby na populaci chráněných obojživelníků, ptáků či rostlin.