Zahájení dostavby úseku dálnice D11 z Osiček k Bláhovce u Hradce Králové. (22. července 2014) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Dálnice D11 má být do dvou let, se silnicí R35 se má začít příští rok

  • 87
Do roku 2016 se má začít stavět více než 52 kilometrů silnic a dálnic nesmírně důležitých pro Hradec Králové i celý kraj. Tentokrát to prý nejsou jen sliby.

Sotva se začal stavět poslední úsek dálnice D11 do Hradce Králové, ministr dopravy sedl za stůl a sepsal dokument, který někdo může považovat za žánr na pomezí sci-fi a pohádky.

Stavby silnic

v Královéhradeckém kraji podle plánu ministerstva dopravy:

2014

D11 Osičky - Hradec Králové (délka a cena: 4,2 km, 1,1 miliardy)

2015

D11 Hradec Králové - Smiřice (15,2 km, 9,6 miliardy)

R35 Opatovice - Časy (12,6 km, 6,8 miliardy)

R35 Časy - Ostrov (13,5 km, 5,5 miliardy)

2016

D11 Smiřice - Jaroměř (7,4 km, 4,7 miliardy)

Vyplývá z něj totiž, že do dvou let se za více než 15 miliard korun rozestaví téměř 27 kilometrů dálnice D11 až do Jaroměře.

Z Prachařovy studie je pro kraj neméně důležitou zprávou i předpoklad stavby 26kilometrového úseku rychlostní silnice R35 za více než 12 miliard z Opatovic až Ostrova. Zde se má začít dokonce už příští rok.

Ministr plán vytvořil „pod nátlakem“ předsedů koaličních stran, pamatuje na něj schválený rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury a posvětila ho i vláda.

Přestože podle urychleného budování třetího patra obří křižovatky u Opatovic se může zdát, že podstatně blíž je stavba silnice R35, ve skutečnosti jsou rychlejší přípravy dálnice.

„Stavba na Jaroměř je jednou z nejpřipravenějších dálnic v republice,“ zdůraznil hejtman Lubomír Franc. Tím měl na mysli především výkup pozemků. „Drtivá většina pozemků je už vyřešená. V úseku Hradec – Smiřice je hotovo z 95 procent, menší podíl je jen u Hořenic,“ doplnil jej starosta Jaroměře Jiří Klepsa.

Mírným optimismem z Prachařových vizí se netají ani smiřický starosta Luboš Tuzar.

„Na městě jsem už 12 let a už z mnoha úst jsem slyšel nejrůznější termíny, ale zatím žádný z nich se nenaplnil. Teď se mi ale chce věřit, že se to konečně pohne. Přesto si nejsem jistý, zda se podaří dodržet časový horizont a do roka zahájit stavbu z Hradce do Smiřic,“ míní Tuzar.

Pokud se nestihne termín, propadnou evropská dotace

Termín je šibeniční hlavně pro evropské dotace, a když se ho nepodaří dodržet, podle někdejšího místopředsedy Evropského parlamentu Oldřicha Vlasáka hrozí jejich ztráta.

„Na dostavbu přeshraničního úseku máme pro dotace blokováno 7,5 miliardy. Zatím máme bohužel projekt jen do Jaroměře, a proto je potřeba pokračovat. Když nezačneme stavět do roku 2016, peníze propadnou,“ řekl Vlasák.

Krach pro D11 by mohl znamenat hlavně výkup pozemků. „My jsme výstavbě maximálně nakloněni a budeme tomu co nejvíce pomáhat,“ pokračoval starosta Klepsa a sdělil, že město s posledními nerozhodnými majiteli půdy už jedná.

Ředitelství silnic a dálnic od loňského roku kvůli novele vyvlastňovacího zákona vykupovalo metr pozemků za 30 korun oproti dřívější stokoruně.

I když se cena po další novele vrátila minimálně na předloňskou úroveň a peněz na výstavbu je podle vyjádření dopravního resortu také dost, získávání nutných pozemků hlavně v případě R35 poněkud vázne. V létě zbývalo vykoupit skoro čtrnáct stovek pozemků od Opatovic do Ostrova.

Premiér mávl a bagr zahájil dostavbu dálnice D11:

22. července 2014