Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavba druhé koleje na trati přes Hradec Králové začne směrem na Týniště

  10:35aktualizováno  10:35
Projekt výstavby druhé koleje na trati z Velkého Oseka do Chocně postoupil do stádia posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Platí to pro první úsek železnice z Hradce Králové do Týniště nad Orlicí, kde má stavba dvoukolejky začít nejdříve v roce 2022 a trvat tři roky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

„Celková modernizace trati Velký Osek - Hradec Králové - Choceň je rozdělena do čtyř dílčích staveb. Aktuálně probíhá zpracování projektu a dokumentace k územnímu rozhodnutí,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Kateřina Šubová.

Nejdále je příprava úseku z Hradce do Týniště nad Orlicí, které je druhou nejvytíženější železniční stanicí v kraji. Původně se zde počítalo s traťovou rychlostí 120 kilometrů za hodinu, avšak studie proveditelnosti nakonec doporučila její zvýšení na 160 kilometrů. Díky tomu by vlaky mezi Hradcem Králové a Týništěm mohly zrychlit, i když v praxi se to vzhledem k typu nasazovaných souprav zřejmě nestane.

Náklady na zdvoukolejnění 18,6 kilometru dlouhého úseku se odhadují na 3,8 miliardy korun. Součástí bude stavba třinácti nových mostů, devatenácti propustků a tří opěrných zdí. SŽDC chtěla také zredukovat počet přejezdů, ale nakonec se zruší jen jeden a dalších patnáct projde rekonstrukcí. 

Nádraží dostanou podchody

V částce je započtena také rekonstrukce nádraží v Třebechovicích pod Orebem a na Slezském Předměstí v Hradci Králové. Obě dostanou nová bezbariérová nástupiště s podchodem. V Třebechovicích budou dvě nástupištní hrany, na Slezském Předměstí tři. Opravou projdou také zastávky v Hradci Králové, Blešně a Petrovicích a projekt počítá i s územní rezervou pro zastávku v Nepasicích. Její stavba však podle projektové dokumentace nebude součástí stavby, i když radnice v Třebechovicích pod Orebem i Královéhradecký kraj její zřízení dlouhodobě požadují.

Do projektu by se naopak mohl dostat nadjezd nad tratí v Třebechovicích pod Orebem, jehož vybudování je mezi dvanácti požadavky, které železničářům zaslala třebechovická radnice. Vzniknout by měl ve východní části města u odbočky na Štěnkov a novou cestou se napojit k městskému koupališti do Vitouškovy ulice.

„Pokud se podaří dosáhnout zařazení nadjezdu ve východní části města do projektu, bude současně zrušen železniční úrovňový přejezd U Ameriky v Týnišťské ulici. Město proto vzneslo další požadavek naprojektovat a realizovat v tomto případě na tomto místě mimoúrovňové křížení pro pěší a cyklisty,“ doplnil starosta Třebechovic Jiří Němec (nez.). 

Mezi požadavky města je také vybudování protihlukových stěn, zachování polní cesty podél trati z Třebechovic do Blešna nebo mimoúrovňové křížení silnice a trati v Hradecké ulici. Dokumentace předložená k EIA s nimi však zatím nepočítá.

„Budeme se snažit v rámci řízení podmínit náš souhlas splněním těchto požadavků,“ řekl starosta.

Kromě úseku Hradec Králové - Týniště nad Orlicí připravuje SŽDC také úseky Týniště - Choceň, Hradec - Chlumec nad Cidlinou a Chlumec - Velký Osek. Celkové náklady se odhadují na 17,37 miliardy korun. 

Díky druhé koleji povede přes Hradec Králové alternativní koridor na trase Praha - Choceň. Podle studie se jen v úseku Hradec Králové - Týniště počítá s téměř čtyřnásobným nárůstem nákladní dopravy ze současných 8 na 31 nákladních vlaků denně. Počty spojů v osobní dopravě by měly zůstat přibližně na současné úrovni.



Nejčtenější

Sovětská propaganda i Tuzex. Studenti zkusili žít čtyři dny v socialismu

Socialistický kurz pro studenty královéhradeckého gymnázia v Trhové Kamenici....

Žádné mobily ani oblečení ze Západu. Královéhradecké gymnázium pořádalo čtyřdenní kurz, na kterém si studenti zkusili,...

Lesy ČR kvůli kůrovci zastavily stavbu nového sídla za půl miliardy

Lesy v lese. Půdorys nového sídla bude připomínat strom.

Stavba největší dřevostavby v zemi, kterou chtěly v Hradci Králové postavit Lesy České republiky se odkládá. Budova za...



Neumí žádnou cizí řeč, ale na obyčejném kole dobrodruh křižuje Evropou

Do Moskvy se Ivo Janeček vydal v roce 2015.

Barcelona, Řím, Londýn, Istanbul, Petrohrad, Bergen, Paříž a desítky dalších evropských měst navštívil Ivo Janeček z...

Dům ve svahu si navrhli sami. Převýšení sedm metrů rodina hravě zvládá

Srdcem domu je kuchyně jako součást hlavního obytného prostoru spolu s obývákem...

Padesát dva schodů tam a dvaapadesát zpátky. Nahoru a dolů, každý den a několikrát. To je prostá bilance pohybové...

Réway se v Hradci pokouší o restart: Chci se dostat tam, kde jsem byl

Martin Réway

Zatímco jeho noví spoluhráči se na právě probíhající dva týdny rozprchli z Hradce na dovolenou, pro Martina Réwaye to...

Další z rubriky

Friesovy boudy vaří vlastní pivo. Lákají tak turisty do odlehlého kouta

Friesovy boudy v Krkonoších

Friesovy boudy nad Strážným v Krkonoších vsadily jako jedny z prvních na vlastní pivo. Zdejší boudař Karel Polívka...

Řidička předjížděla kamion, auto v protisměru vyhnala do příkopu

Řidič peugeotu havaroval mezi Výšinkou a Stříteží (12. 7. 2018).

Řidič osobního auta zabránil u Dvora Králové nad Labem čelnímu střetu a sám skončil v příkopu. Řidička v protisměru...

Hradec chce zapsat Gočárovy stavby v UNESCO, musí být národní památkou

Gymnázium J. K. Tyla v Hradci Králové je dílem Josefa Gočára.

Hradec Králové nevzdává snahu o zápis Gočárových staveb na Seznam světového dědictví UNESCO. Přepracoval studii, která...

RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!
RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!

Z reklamního letáku cestovní společnosti se směje manželský pár sedící na úhledném plážovém lehátku. Před ním si společně hrají děti. A teď zpátky do reality, takhle rodinná dovolená většinou nevypadá.

Najdete na iDNES.cz