Vlakem až do ZOO? Město chce přivést železnici do centra Dvora Králové

  13:51
Dopravu ve Dvoře Králové nad Labem čeká revoluce. Město chce využít 3,5 kilometru dlouhou vlečku a zavést vlaky z pět kilometrů vzdáleného nádraží do centra. Cesta z Pardubic do Dvora bude bez přestupu trvat 51 minut.

Vlaky by mohly zajíždět až do centra Dvora Králové. Nový terminál má vzniknout naproti teplárně v ulici 28. října. | foto: Tomáš Plecháč, 5plus2.cz

Vlečka vede ze stávajícího vlakového nádraží před Denisovo náměstí. Do těsné blízkosti centra by tak mohly jezdit přímé vlaky z Pardubic. V ideálním případě se začne stavět do dvou let. Politici a úředníci se z centra Dvora do Jaroměře svezli už v pondělí, kdy se představení projektu uskutečnilo přímo za jízdy.

Pokud se ambiciózní záměr podaří dotáhnout do konce, bude to znamenat menší revoluci ve dvorské dopravě. Vlakové nádraží je od centra vzdáleno přibližně pět kilometrů, a tak cestující převážejí autobusy. Nový terminál má být naproti teplárně v ulici 28. října, odkud to je na hlavní náměstí i do nákupního centra přibližně kilometr. Stavaři vybudují dvě zastávky: u koupaliště a v okrajové městské části Lipnice.

„Z celé České republiky by pak bylo možné dostat se do Dvora Králové s jedním přestupem. V tom je hlavní kouzlo projektu,“ říká městský zastupitel Nasik Kiriakovský, který myšlenku prosazuje.

Kromě Lipnice by se k trati připojila také zoologická zahrada sousedící s Tyršovým koupalištěm. Už z dřívějška existuje plán na vybudování zadního vchodu z areálu koupaliště.

„Zoo je nejvýznamnějším turistickým cílem ve východních Čechách, který každoročně navštíví na půl milionu lidí. Všichni sem ale jezdí autobusy nebo auty. Napojení na železnici umožní zvýšit návštěvnost zoo o další desítky tisíc lidí,“ naznačuje Kiriakovský. Znamenalo by to také úsporu pro dvorskou radnici, která městskou hromadnou dopravu z nádraží do centra ročně dotuje téměř dvěma miliony korun.

Klíčovým úkolem je zprovoznit a elektrifikovat vlečku, kterou vlastní Skupina ČEZ, a udělat z ní regulérní součást železniční sítě. Vlečka po útlumu průmyslu slouží pouze pro dopravu uhlí do teplárny. Aby po ní vlaky mohly jezdit odpovídající rychlostí, je nutná oprava.

Starosta: Ze všech stran k nám míří podpora

Základní rekonstrukce povrchů a zabezpečení tří přejezdů si podle železničářů vyžádá více než 50 milionů korun. Další desítky milionů spolkne stavba terminálu a dvou zastávek. Zdrojem energie pro plánovanou elektrifikaci tratě by byla teplárna. Náklady na elektrifikaci tratě z Jaroměře až do Dvora Králové se blíží k třem stovkám milionů.

Podle dvorského starosty Jana Jarolíma by se v ideálním případě mohlo začít stavět už do dvou let. V listopadu bude hotova územní studie dopravní obslužnosti Podkrkonoší, jehož je Dvůr Králové nad Labem hlavním centrem.

„Studii si objednal kraj a měla by být vodítkem k dalším krokům. Uvidíme, jak se to bude dál vyvíjet. Oslovili jsme všechny zainteresované strany včetně ministerstva dopravy i Českých drah a odevšad k nám míří podpora. Někomu se to možná může zdát jako megalomanské, ale nám to připadá logické. Výrazně by to ulehčilo cestování do města,“ neskrývá optimismus Jarolím.

Projekt musí schválit Královéhradecký kraj, který je objednavatelem železniční dopravy v regionu. „Otázka vedení přímých vlaků do centra Dvora Králové je zajímavá. Klíčová pro realizaci bude jeho ekonomická výhodnost,“ upozorňuje Tomáš Jurček, vedoucí odboru dopravy na krajském úřadě.

Hradecké hejtmanství železniční dopravu každoročně dotuje více než 370 miliony korun. Spolu se státní dotací je to téměř dvojnásobek. Vládou schválený nový způsob financování však podle Jurčeka přinese kraji v příštím roce stomilionový výpadek. Novou koncepci vlakové dopravy bude schvalovat zastupitelstvo, které vzejde z podzimních voleb.

Studie: nová trať se ekonomicky nevyplatí

Ze studie proveditelnosti, která hodnotila ekonomické přínosy investice, však vyplynulo, že zprovoznění vlečky se pro osobní vlakovou dopravu nevyplatí. Tedy za předpokladu, že vlaky ze Staré Paky nebo z Pardubic budou do centra Dvora zajíždět a zase se vracet.

„Ukázalo se, že úspora času cestujících by nebyla taková, ekonomicky to zatím nedává smysl. Úzce to souvisí s tím, jak nastavíte koncept dopravy. Pokud by vlaky od Pardubic končily v centru Dvora, přineslo by to jiné výsledky, než kdyby tudy projížděly dál nebo se vracely,“ vysvětluje Petr Pšenička, vedoucí oddělení koncepce infrastruktury na Správě železniční a dopravní cesty (SŽDC).

Otázkou je, co s vytížeností spojů udělají nové zastávky a možnost využít vlak k návštěvě zoo. SŽDC své projekty z velké části financuje díky dotacím z Evropské unie. Podmínkou jejich přidělení je však ekonomická výhodnost a potřebnost. Nový má zároveň sloužit i pro autobusy, protože stávající autobusové nádraží nepatří městu. Na Denisově náměstí navíc začíná vloni postavená cyklostezka a letos se napojí na tu, jež povede Benešovým nábřežím a Štefánikovou ulicí k zoo.

„V místě, kde by měl terminál vzniknout, se setkávají všechny druhy dopravy. Z tohoto pohledu je to velmi výhodná poloha,“ dodává starosta Jan Jarolím.

Turisté by tak vlakem mohli přijet i s koly, hned u terminálu se napojit na cyklostezku a bezpečně projet město. S vybudováním cyklistické infrastruktury radnice počítá také v opačném směru, v Heydukově ulici ústící do Denisova náměstí.

Snaha přivést vlaky blíže do centra města a eliminovat nevýhodnou polohu dnešního vlakového nádraží není ničím novým. Poslední pokus je za uplynulých sto let třetí.

  • Nejčtenější

Zloději očesali nové vozy u autosalonu, škoda se šplhá ke dvěma milionům

19. dubna 2024  10:47

Dva muži s pestrou trestní minulostí způsobili škodu za téměř dva miliony korun, když se v...

Špindlerův Mlýn povolil propojení skiareálů, parkovací terminál počká

22. dubna 2024

Premium Kvůli raketově rostoucím nákladům musela společnost Melida zcela přepracovat projekt na lyžařské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidič na stavbě vypil lahev vodky a převrátil tatru, nadýchal tři promile

19. dubna 2024  12:55

Během pracovní doby popíjel na stavbě dálnice nedaleko Hradce Králové sedmačtyřicetiletý řidič...

Křižovatka byla příliš přehledná, divoké řidiče zkrotí kruhový objezd

22. dubna 2024  9:45

Ještě před začátkem léta začne přestavba křižovatky U Voříšku, na spojnici mezi Častolovicemi a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ze země vykoukl kel. Mamut z Hradce je jako první důkaz lovců dodnes unikátem

21. dubna 2024

Premium Přesně před 125 lety našli dělníci ve Svobodných Dvorech u Hradce Králové kostru mamuta. Dodnes jde...

Žena nedbala varování své banky, falešným makléřům poslala přes milion

26. dubna 2024  15:57

Podvodníkům naletěla dvaašedesátiletá žena z Jičínska, která nedbala ani upozornění ze své banky,...

Vzácná mláďata hyenky hřivnaté se mají čile k světu, kontrolu nesla nelibě

26. dubna 2024  15:13

Hyenka hřivnatá pustila po měsíci ke svým třem mláďatům chovatele Safari parku ve Dvoře Králové....

Sagan je jen jeden. Slovenská jednička nevidí přirovnání k legendě ráda

26. dubna 2024  12:35

Už jen pár desítek metrů před cílovou páskou se snažil prosmýknout kolem o kousek před ním...

Hory budou dostupnější, krkonošská střediska zavádějí letní skipasy

26. dubna 2024  10:05

Největší krkonošská střediska v letní sezoně zavedou novinku známou dosud hlavně z alpských zemí....

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...