Po dálnici lze dojet jen do Hradce, dál směrem do Polska čekají řidiče kolony na Náchodsku a Trutnovsku. Ilustrační foto

Po dálnici lze dojet jen do Hradce, dál směrem do Polska čekají řidiče kolony na Náchodsku a Trutnovsku. Ilustrační foto | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Fanoušky čeká cestou od Hradce na fotbalové Euro bitva s kolonami

  • 55
Než se v červnu vypraví tisíce fanoušků z jihu Evropy do Polska na kontinentální fotbalové mistrovství, měli by si kromě chorálů nacvičit také trpělivost. Nadšení z dobře ubíhající cesty jim totiž vydrží maximálně do Hradce Králové. Ať už pojedou dál přes Trutnov nebo Náchod, české silnice budou proklínat.

"Únava řidičů, jižanský temperament, vysoká koncentrace rowdies a do toho ještě stav našich silnic? To může být pěkný průšvih," obává se dopravní expert a někdejší komisař hradeckého policejního inspektorátu Lubomír Šitina.

Souhlasí i dopravní policista, který ale mluví jen pod podmínkou anonymity: "Už když se v roce 2007 volil pořadatel, polilo mě horko, když to vyhráli Poláci s Ukrajinci. Došlo mi, že spousta fanoušků pravděpodobně pojede přes Hradec. Los skupin to ještě znásobil. Obávám se, že budou problémy."

Z fotbalového mistrovství Evropy má velké obavy také náchodský starosta Jan Birke. Nemyslí si sice, že krajské silnice nezvládnou nápor fotbalových příznivců z poloviny Evropy, varuje ale před hrozbou nekonečných kolon na hranicích.

Sestra R11 nechce

Zatímco protažení dálnice D11 do Jaroměře zaujímá ve studii nazvaná Sestra (SEktorová STRAtegie dopravy) slibnou 13. pozici, s dalším pokračováním je to podstatně horší. Tento úsek se krčí na posledním 56. místě s předpokládaným termínem dokončení nejdříve v roce 2032. Rozsáhlá studie hodnotí české dopravní stavby podle mnoha kritérií. Například jak zapadají do evropské dopravní sítě, jak zlepší dopravní obslužnost regionu nebo jak přispějí ke snížení nehodovosti. Silnice R11 za astronomických 12 miliard korun však propadla.

"Chorvaté, Italové, ale i čeští řidiči budou určitě šokovaní z policejních kontrol na polské straně. Je to závažný problém, protože frekvence aut mířících na šampionát bude obrovská a Poláci chtějí kontrolovat buď namátkově nebo dokonce každý vůz," přemýšlí Birke, podle něhož je kriticky ohrožený právě Náchod.

"Až se bude hrát ve Vratislavi, nikdo nepojede přes Ostravu. Všichni zamíří na Náchod," míní starosta. 

Krajem se proženou Italové i chorvatští chuligáni

Právě ve Vratislavi budou postupně proti Rusku, Řecku a domácímu Polsku hrát čeští reprezentanti. Jen do Poznaně, o 180 kilometrů vzdálenější, pojedou svůj tým přes Hradec Králové, Náchod a částečně i Trutnov hnát temperamentní Italové a Chorvaté, kteří si vysloužili pověst jedněch z nejhorších rowdies Evropy.

"Komplikovaný bude už jen provoz z Hradce Králové, protože hlavní tah na Náchod je jedna z nejnebezpečnějších silnic. Raději si ale nepředstavuju, co mohou s dopravou udělat kontroly. Mám z nich skutečně hrůzu," dodává Birke.

Obavy neskrývá ani trutnovský starosta Ivan Adamec. "Nedělám si iluze o stavu polských silnic, ale i ty naše jsou pro ostudu. Ale kdyby už konečně byla stále odkládaná rychlostní silnice R11, vůbec bychom se nemuseli bát jakýchkoli potíží. Takhle nás bohužel čekají, i když nikdo nemůže vědět, v jak vysoké míře," říká Adamec.

Jenže právě komunikaci R11 vedoucí z Jaroměře, přes Dvůr Králové nad Labem, Trutnov až k přechodu Královec nedávno "zazdilo" rozhodné ne, které zaznělo z Bruselu.

"Takový přístup je naprosto špatný a svědčí o nepochopení významu této komunikace pro náš region," rozčiluje se Adamec.

"Silnice R11 je naopak naprosto nezbytná. Proč by dálnice D11 měla končit jen u Hradce? To by přece postrádalo veškerou logiku. Nás by měly zajímat východní trhy, které mají ohromný potenciál a R11 by nám je výrazně přiblížila," připomíná Adamec nedalekou polskou dálnici A4, která naše severní sousedy spojuje s Německem a v plánu je její dokončení až na Ukrajinu.