Pivovar vznikl na hranicích s Čínou a Ruskem (ilustrační foto).

Pivovar vznikl na hranicích s Čínou a Ruskem (ilustrační foto). | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Hradecká firma prorazila na severokorejský trh. S vybavením pro pivovar

  • 3
Pivo vařené v přístrojích z Hradce Králové nyní vedle Vietnamu, Gruzie či Etiopie pijí i lidé v Korejské lidově demokratické republice. Na trh nejizolovanější země světa se dostala firma ZVU Potez.

Co má společného Hradec Králové se Severní Koreou? Pivo. Komunistický stát je jednou z nejuzavřenějších zemí na světě. Dostat se na tamní trh je pro evropskou firmu velmi složité.

Královéhradecké společnosti ZVU Potez se to povedlo. Informace o obchodu hradecké firmy se Severní Koreou si všimli i zpravodajové asijského vydání ekonomického časopisu Forbes.

Vlakem přes Moskvu a Sibiř až do města Rason na severu Korejské lidově demokratické republiky putoval kompletní pivovar s varnou na 5 hektolitrů. Sloužit bude v tamní průmyslové zóně na hranicích s Čínou a Ruskem, která ročně přiláká desetitisíce hlavně čínských turistů.

Korejci si firmu vyhlédli přímo

Když se firma dostane na severokorejský trh, je to většinou díky tomu, že si ji druhá strana vyhlédne a osloví. Tak ke kontraktu s asijskou zemí přišla i hradecká společnost.

"Jejich zástupci v České republice nás oslovili přímo, že by měli zájem vyrábět pivo českého typu. Díky tomu byl pro nás vstup na jejich trh jednodušší. Už sami měli představu, co přesně chtějí a jaký typ piva mají vařit, podle toho jsme jim vytvořili nabídku," popisuje vznik kontraktu obchodní ředitel firmy ZVU Potez Martin Kovář.

Obchodování přes prostředníky potvrzuje i šéf Asociace exportérů Jiří Grund. "V těchto zemích se obchody přes prostředníky dějí v 99 procentech," říká.

Zástupci asijské země s 23 miliony obyvatel nechtěli experimentovat, rozhodli se vařit běžné české pivo podle tradiční receptury.

"Vzali jsme je po několika českých minipivovarech, aby si je prohlédli a věděli, co od nich mohou očekávat. Vybrali si typ piva, který jim nejvíc zachutnal. Náš sládek připravil recepturu a naučil je vařit. Teď to už je kompletně v jejich režii," říká Kovář.

Hradecká firma do KLDR vyslala sládka Tomáše Novotného, který v Asii strávil půl roku.

Česká republika musela Severokorejcům dodat suroviny na vaření piva, neboť v zemi je s jejich zásobováním problém. Hradecká firma jim zatím dodala slad, chmel a pivovarské kvasnice na půlroční provoz.

"Roční kapacita pivovaru, který jsme do KLDR dodali, je do 60 tisíc litrů,“ uvádí obchodní ředitel.

Pivovar musí počítat s výpadky elektřiny

Čeští technici si museli poradit s komplikacemi, které způsobuje nestabilní elektrická síť.

"Dodávka napětí je v KLDR nestálá, museli jsme to proto řešit dodatečnou elektrocentrálou, která zajistí, že várku půjde dovařit i v případě, že elektřina vypadne. Stejně tak musí být zajištěno chlazení, které je pro uzrání piva nezbytné," popisuje Kovář.

Podobné centrály má podle něj každý pivovar jako záložní zdroj, v korejských podmínkách ji ale museli nainstalovat jako standardní vybavení.

Byť se Severní Korea potýká s řadou sankcí ze strany evropských zemí, a to kvůli svému jadernému programu a autoritářskému režimu, vývoz pivovaru do této země není podle expertů nic špatného.

"Jde o mírovou a komerční záležitost, nevidím na takovém obchodu nic špatného. Jen ať se v KLDR naučí pít pořádné pivo, to jim přeji," říká šéf Asociace exportérů Grund.

I tak si ale myslí, že se ZVU podařil husarský kousek, když se na tak uzavřený trh dostala. "Tamní trh je nevyzpytatelný. Já sám bych odhadoval, že budou potřebovat něco jiného než pivovar," míní podnikatel.

Sankce proti KLDR dodávku ovlivnily jen minimálně. "Kvůli určitým vývozním restrikcím jsme měli problém s mikrobiologickým filtrem, který vůbec nebylo možné do pivovaru dodat. To jsme ale operativně vyřešili," říká Kovář.

Jinak obchod proběhl bez problémů, evropské restrikce se při obchodování se Severní Koreou týkají spíše dovozu zlata, diamantů nebo obchodování se severokorejskými dluhopisy.

Obchodování se Severokorejci je běh na dlouhou trať. "Jednání je určitě složitější než v Evropě a má trochu jiná pravidla. Je při něm potřeba klást veliký důraz na formální stránku prezentace společnosti, na její nabídky, ale i na vlastní komunikaci," přiznává obchodní ředitel.