náhledy
Na letiště do Hradce Králové se na aviatický den sletělo 11 slavných dvouplošníků Antonov An-2, kterým se u nás neřekne jinak než Andula.
Autor: Radek Kalhous, MAFRA
Anduly byly hlavními hvězdami letecké show. Evropský slet těchto letadel s charakteristickým brumlavým zvukem se konal už pošestnácté. Nejdelší cestu na sraz museli urazit piloti strojů ze Švédska a Dánska.
Autor: Radek Kalhous, MAFRA
"Další fandové těchto letadel přijeli kvůli vzdálenosti bez letadel, například jsou tady fandové z Velké Británie," řekl ČTK Petr Kolmann, který se podílí na organizaci akce.
Autor: Radek Kalhous, MAFRA
Letadlo, původně navržené jako malé dopravní pro armádu, po válce používali vojenští parašutisté v Sovětském svazu i celém východního bloku.
Autor: Radek Kalhous, MAFRA
"Andula se dočkala několikatisícové série a až čtyřiceti modifikací. Ve 40. letech se používala hlavně pro dopravu, ale také jako sanitní letoun pro vojenské účely," říká letecký expert a spoluorganizátor akce František Kučera.
Autor: Radek Kalhous, MAFRA
Andulu si neoblíbili jen vojáci a ruští pohlaváři, ale také zemědělci. "Používali ji i jako práškovací letadlo. Je největším dvouplošníkem na světě, má velmi dobře konstruovaná křídla pro malé rychlosti a vyniká stabilitou," vysvětluje Kučera.
Autor: Radek Kalhous, MAFRA
Anduly jsou také pověstné svojí spolehlivostí, což dokazuje fakt, že se používají při výsadcích sportovních parašutistů dodnes. "V České republice jich je v provozu zhruba 15 až 20, cena letuschopného stroje se pohybuje mezi milionem až 1,5 milionem korun," řekl Kolmann.
Autor: Radek Kalhous, MAFRA
V sobotu bylo možné dvouplošníky vidět na hradeckém letišti, kde se nabízela prohlídka interiérů či vyhlídkové lety. Sraz skončí v neděli.
Autor: Radek Kalhous, MAFRA