Pobořenou historickou bránu obec Nahořany dočasně zajistila deskami. (16. 6....

Pobořenou historickou bránu obec Nahořany dočasně zajistila deskami. (16. 6. 2014) | foto: Josef Hlávko

Historická brána se zatím bourat nemusí, škodu uhradí pojišťovna

  • 1
Památkově chráněná brána v Nahořanech na Náchodsku, kterou v pondělí pobořila dodávka, je zajištěná proti dalšímu hroucení. Škodu, která se podle památkářů šplhá až ke dvěma milionům korun, by měla zaplatit pojišťovna.

Řidič dodávky v pondělí dopoledne špatně odhadl boční odstup a pravým bokem zachytil o jeden z pilířů brány pocházející z roku 1885. Pískovcové kvádry včetně sochy lva od sochaře Antonína Suchardy se zřítily na silnici a zavalily i nákladový prostor dodávky. 

Až do odpoledních hodin sutiny odklízeli za dohledu památkářů místní dobrovolní hasiči i profesionálové z Jaroměře (více čtěte zde).

„Museli to uskladnit takovým způsobem, aby nedošlo k dalšímu poškození umělecko-řemeslných dekorativních kamenných prvků. Doporučil jsem uskladnit všechny trosky, zejména fragmenty lva, pod střechu na paletách, v ideálním případě na matracích, aby se křehký kámen dál neničil,“ vysvětlil specialista na restaurování z Národního památkového ústavu v Josefově Pavel Mach.

Bránu nyní celou bořit nemusí, podle statika je zajištěná

„Některé pískovcové kvádry jsou popraskané. Místní hasiči, kterým patří velké poděkování a respekt za odvedenou práci, je složili u hasičárny,“ řekl místostarosta obce Josef Hlávko. Poškozená brána je podle něj zabezpečená, aby se na silnici nemohly uvolňovat další části. Nyní ji rozebírat nemusí.

Historie brány

Pískovcová brána se dvěma vytesanými lvy od sochaře Antonína Suchardy pochází z roku 1885.

Původně stály v obci brány dvě a spolu s kamennými ploty chránily Nahořany před nájezdy zlodějských band z východní i západní strany už za třicetileté války, tedy v 17. století.

Před nehodou: pískovcová brána v Nahořanech na Náchodsku pochází z roku 1885.

Východní brána u statku číslo 19 byla původně klenutá z obyčejného opukového kamene a měla velký průjezd pro povozy a malý průchod pro pěší. Protože byla klenutá, začala v 19. století vadit dopravě a obec ji plánovala zbourat. Nakonec se ji zastupitelé rozhodli upravit tak, že po obou stranách silnice vznikly v roce 1885 dvě samostatné části bez klenutí.

„Ještě v pondělí nám statik navrhl řešení prasklého oblouku, které provedla podle jeho náčrtu truhlářská firma. Porušené části se musely odbourat a celý segment sloupu je obložený OSB deskami, které jsou k sobě přivrtané,“ popsal záchranné práce místostarosta Nahořan.

Příští týden ho čeká jednání se zástupcem firmy, jejíž řidič nehodu způsobil. „Firma má pojištěné automobily do 70 milionů, takže krytí je dostatečné,“ uvedl Hlávko.

Škoda se podle prvních odhadů pohybuje mezi 1,5 až dvěma miliony korun, na vozidle vznikla škoda 200 tisíc korun. Řidič dostal na místě tisícovou pokutu. Zástupce Nahořan čeká vyjednávání s pojišťovnou a výběrové řízení na kamenickou firmu, která bránu opraví.

„Statik vypracuje do příštího týdne posudek a navrhne dvě varianty, jak postupovat dál. V současné době nemusíme zbytek brány bořit, ale až začnou práce, bude se muset postupně odbourat až nad průchod pro pěší, kde je prasklina,“ dodal místostarosta.

„Cílem z pohledu památkové péče je vystavět poškozenou část brány ze stejného materiálu tak, aby ve výsledku vypadala stejně, jako do nehody. Jestli se to podaří letos nebo příští rok, je otázka, protože dosáhnout na finanční podporu z ministerstva kultury už nemusí být letos reálné,“ řekl Jiří Balský, ředitel památkového ústavu v Josefově.