Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hodiny na Bílé věži se musely zastavit, přetočení zabere desítky minut

  15:32aktualizováno  15:32
Vratislav Charfreitag se už dvacet let stará o hodiny na Bílé věži v Hradci Králové. V noci ze soboty na neděli musel vyjít 199 schodů na věž a na hodinu zastavit čas. Přetočení stroje o jedenáct hodin dopředu by mu totiž zabralo desítky minut a "couvat" se nedá.

Vratislav Charfreitag a hodiny na Bílé věži v Hradci Králové | foto: Jan Strouhal, MAFRA

"S hodinami by se nemělo "couvat" zpět. Mechanismus, který ovládá ty na Bílé věži, ani vracet nejde. Stroj proto musím ve dvě hodiny zastavit a hodinu počkat, než ho znovu uvedu do chodu. Jinak bych hodiny musel přetahovat o 11 hodin dopředu, a to nejde tak jednoduše, jako když se přesouvají rukou běžné hodiny. Tady u věžních by to trvalo třeba i několik desítek minut," vysvětlil správce největších hradeckých hodin Charfreitag.

Fotogalerie

Ještě před tím, než na věž vystoupal, poseděl s kamarádem u piva. Je to tradice, kterou opakují vždy při změně času. Proberou zážitky za půl roku, kdy se neviděli, a pak jdou měnit čas.

Na Bílé věži je jeden z největších hodinových mechanismů v České republice. Odlévaná litinová kola a soukolí i další součástky váží minimálně 150 kilogramů.

"Ciferníky jsou navíc na všech čtyřech světových stranách. Aby stroj mohl pohánět všechny ručky, musí mít velký mechanický výkon, proto je i sám relativně velký," objasňuje správce.

Elektrotechnik s geny po prapradědečkovi

Správce chodí hodinový stroj kontrolovat každé dva týdny. Prohlédne celý mechanismus a pak ho tiše poslouchá, jako když lékař naslouchá pacientovu dýchání. Kdyby se objevila závada, přišel by na ni.

Hodiny na Bílé věži

Původní stroj z roku 1827 od vynálezce Josefa Božka věž opustil během její rekonstrukce v 80. letech minulého století a je vystaven v Muzeu východních Čech. Nahrazen byl dnešním, jejž sestrojili hodináři z Vyškova.

Hodiny pohánějí tři mechanická závaží natahovaná elektrickým motorem. Rezerva chodu je zhruba dvacet hodin, takže kdyby byla Bílá věž během nich bez proudu, stroj se nezastaví.

Jednou za půl roku mechanismus promaže. Říká, že jde o běžnou údržbu. Kdyby zjistil nějakou závadu v mechanické části, museli by přijet hodináři z Vyškova. Ti je tak jako tak kontrolují jednou za tři roky.

Charfreitag není profesí hodinář, jak by se mohlo zdát, ale vyučený elektrotechnik. Zálibu v hodinařině zdědil po svém prapradědečkovi Františku Albertovi ze Žamberka.

"Změnu času bych zrušil"

Jednou se však čas na Bílé věži už měnit nebude. Má tam být elektronický stroj, který to zvládne sám. Avšak i pak bude správce z nostalgie chodit na kontrolu, protože i moderní techniku je zapotřebí pohlídat.

"Aby v neděli ráno měli Hradečáci opravdu přesný čas z Bílé věže, hodiny musí správně odbíjet. Ráno v pět musí odbít pětkrát a ne šestkrát. Plno lidí totiž hodiny poslouchá a třeba v polospánku si odpočítává, kolik je. Proto je budu kontrolovat i nadále, abych měl jistotu, že je vše v pořádku," plánuje Charfreitag.

Samotnému se mu však změna času vůbec nelíbí a zrušil by ji. "Je mi jedno, jestli bude letní nebo zimní čas, ale ať se nemění. Všichni vědí, že z ekonomických důvodů je to nesmysl a dělá se to už jen ze setrvačnosti. Líbí se mi, že v Rusku už čas měnit přestali a zvolili letní," dodává.



Nejčtenější

Policie uzavřela příjezdy do Adršpachu, pod náporem Poláků kolabuje doprava

Do skalních měst v Adršpachu a Teplicích nad Metují přijely tisíce návštěvníků...

Kvůli dopravnímu kolapsu v Adršpachu na Náchodsku policisté uzavřeli dvě ze tří příjezdových komunikací do obce....

Padesát let bydlí v jednom domě. Čtvrtá rekonstrukce stála 10 milionů

Dům prošel postupně několika rekonstrukcemi. Za poslední čtvrtou proměnou stojí...

Miloš Drapač se v malém dělnickém domku na Náchodsku narodil a dosud v něm žije. Dům prošel postupně třemi...



Chaos na D11. Řidiči se otáčeli a couvali, nechtěli čekat v koloně

Auta na D11 se otáčela a couvala ke sjezdu z dálnice (16.8.2018).

Neuvěřitelný hazard téměř tří desítek řidičů zaznamenaly kamery na dálnici D11 u Chlumce nad Cidlinou. Auta tam krátce...

Slovenský šerpa napsal historický milník, na vrchol Sněžky vynesl 165,5 kila

Slovenský šerpa pokořil sedmdesát let starý rekord (18. srpna 2018).

Tři padesátiletí extrémní vynašeči dohromady na zádech odnesli čtyři metráky vody. Čekala je kamenitá cesta i dvě stě...

Turista při toulkách v Krkonoších natočil horkem vyschlý pramen Labe

V Krkonoších vyschlo koryto u pramene Labe (8.8.2018).

Turista Luděk Bouška z Jilemnice natočil při svých toulkách Krkonošemi vyschlý pramen Labe. Video na jeho facebookovém...

Další z rubriky

„Máničky“ chtěly zapálit tank, okupanti je ostříhali, líčí historička

Protestní nápisy v Hradci Králové v srpnu 1968.

Obyvatelé Hradce Králové reagovali na okupaci v srpnu 1968 lidovým humorem, peticí, letáky a výzvami. Jinak se...

Sahal mi mezi nohy a hrozil uškrcením, řekla soudu dívka o svém dědovi

Krajský soud v Hradci Králové.

Krajský soud v Hradci Králové dál projednává případ seniora M. U., který je obžalovaný ze znásilnění a zneužívání tří...

V Trutnově narazila okupační vojska na odpor, na cestách hořely barikády

Stržený památník tanku v Horské ulici v Trutnově v srpnu 1968.

Při příjezdu okupačních vojsk v roce 1968 to v Trutnově vypadalo jako ve válečné zóně. Na příjezdových cestách hořely...

ZE ŽIVOTA: Že jsem ho neporodila? To je jedno, dám mu všechnu lásku
ZE ŽIVOTA: Že jsem ho neporodila? To je jedno, dám mu všechnu lásku

V podstatě jde o pohádku, protože vše končí dobře, jen svatbou to teprve začalo...

Najdete na iDNES.cz