Přetížené Hostinné potřebuje obchvat. V návrzích je i drahá estakáda

  8:59
S komplikovanou dopravou v centru se potýká Hostinné na Trutnovsku. Hradecké hejtmanství už připravuje přeložku frekventované komunikace. Může stát desítky, ale i stovky milionů korun.

Dopravu v Hostinném zpomaluje úzká lávka přes řeku Čistou. | foto: Tomáš Plecháč, 5plus2.cz

Jak zajistit pohodlnější průjezd skrz Hostinné pro nákladní auta a odvést dopravu z centra města, začal vymýšlet Královéhradecký kraj. Inženýři vypracovali projektovou dokumentaci se třemi variantami.

Nejlevnější by stála okolo 16 milionů korun, nejdražší se vzdušnou estakádou více než desetinásobek. K realizaci je však ještě dlouhá cesta, konkrétní datum si dnes nikdo netroufá odhadnout.

Pro klasický obchvat není v pětitisícovém městě prostor, kraj proto počítá s přeložkou silnice II/325, která vede středem města a představuje spojnici Krkonoš s Trutnovskem a Královédvorskem.

Po masivních investicích do vrchlabského závodu Škoda Auto a rozšíření tamní průmyslové zóny důležitost komunikace ještě vzrostla. Na trase jsou však dvě problematická místa, která zpomalují provoz: historický most přes řeku Čistou z roku 1926 a krkolomná křižovatka ulic Horská a Hostivínská u Národního domu.

Lávka, která se nedávno stala kulturní památkou, a kraj ji proto nemůže vyměnit za novou, je příliš úzká. Po odstranění mostního provizoria navíc její nosnost klesla na 30 tun. Na křižovatce, kde se střetávají auta jedoucí z Vrchlabí, Trutnova a Dvora Králové, mají hlavně kamiony problém se vytočit.

Kvůli rozvoji vrchlabské automobilky a navyšování výroby převodovek se předpokládá, že dopravní zatížení Hostinného bude v budoucnu ještě vyšší.

„Důvodem přeložky jsou zejména dvě bodové závady na průtahu městem a dále snaha odvést dopravu z městské památkové zóny s ohledem na zkapacitnění silnice pro výhledový nárůst dopravy z důvodu výstavby průmyslové zóny ve Vrchlabí,“ potvrzuje Michal Friček z tiskového odboru hradeckého hejtmanství.

První varianta vede po stávající trase Horskou ulicí, nevyžaduje výkupy soukromých pozemků a k zemi by šel pouze jeden dům ve vlastnictví města naproti Národnímu domu. Zde také projekt počítá s rozšířením silnice. Doprava by však dál vedla přes starý most s omezenou nosností. Je to nejméně komplikovaná a nejlevnější varianta.

Podporu má od radnice města, návrh schválila komise pro rozvoj města i radní. Stávající situaci však příliš neřeší, náklaďáky budou i nadále jezdit po historickém mostě.

„Zlepšily by se dopravní podmínky na křižovatce u Národního domu, těžké kamiony ale budou muset město dál objíždět. Hostinští podnikatelé se vyjádřili, že jim to nevadí,“ říká místostarosta města Petr Kesner.

Město se může změnit

Další řešení podle krajské studie by výrazně změnilo podobu Hostinného. Druhý návrh obchvatu vede ulicí Karla Václava Raise a poté po novém mostě přes Čistou kolem základní školy, auta by vyjížděla u Národního domu. Pokud se pro to kraj rozhodne, dojde k demolici sedmi budov, hejtmanství musí vykoupit velké množství soukromých parcel.

„Nevýhodou této varianty je, že doprava vede městskou památkovou zónou a komunikace rozdělí městskou klidovou zónu mezi jednotlivými školními institucemi, kde v průběhu dne dochází k velkým přesunům žáků,“ poznamenává Michal Friček.

Třetí verze je nejdražší a také by nejvíce změnila tvář podkrkonošského města, dopravu by však více odklonila od historického centra. Projektanti navrhují estakádu na pilířích s protihlukovou stěnou, provoz se tak, stejně jako u druhého návrhu, úplně vyhne sto let starému mostu.

U lávky přes Čistou propojující náměstí Obránců míru a Tyršovy sady by vzniklo mimoúrovňové křížení. Na silnici II. třídy směřující do Vrchlabí a Trutnova se estakáda napojí v Hostivínské ulici.

„Výhodou je, že nevede městskou památkovou zónou, nevýhodou je nutný výkup soukromých pozemků a demolice dvou budov, velké finanční nároky a to, že doprava vede nad stávající úrovní terénu a tím může stavba narušit krajinný ráz,“ vyjmenovává Friček. Náklady by v tomto případě přesáhly 170 milionů korun.

Podle hostinské radnice je problémem druhé a třetí verze to, že přeložka silnice by svedla dopravu do středu Hostinného. „Nezavrhujeme žádný z návrhů, ale smysluplné by bylo, aby doprava ústila až za městem, centrum je už dnes přetížené,“ tvrdí místostarosta Kesner.

Kdy dojde k realizaci, případně zda plány na přeložku vytížené silnice zůstanou jen na papíře, v tuto chvíli nikdo nedokáže říci. „Varianty se posuzují a po vyhodnocení se rozhodne o dalším postupu. Před samotnou realizací je nutno projednat majetkoprávní vypořádání dotčených pozemků, vypracovat dokumentaci pro územní rozhodnutí a následně pro stavební povolení a provedení stavby,“ říká neurčitě Michal Friček.

  • Nejčtenější

Muž skočil do přehrady zachránit dítě, oba tam uvázli. Vysvobodili je až hasiči

24. března 2024  14:35,  aktualizováno  14:58

Do labské přehrady Les Království na Trutnovsku v neděli dopoledne sjelo dítě na kole. Do vody za...

Kaderka jako Putin. Kdo se vládci tenisu vzbouřil, poznal tvrdou odplatu

27. března 2024

Premium Tato příhoda je stará už 14 let, ale hodí se připomenout, neboť výmluvně líčí dlouho zaběhlé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sparta zlomila Liberec a je v semifinále, Pardubice se postupu přiblížily

20. března 2024  16:40,  aktualizováno  22:55

Hokejisté Sparty jsou prvním semifinalistou letošního play off extraligy. Pražané ve čtvrtém zápase...

Bez řidičáku a po panáku řídil mustanga, na křižovatce kuriózně boural

26. března 2024  11:18

Oslava padesátin se nevyvedla muži v Hradci Králové. Ten dostal darem zážitkovou jízdu sportovním...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejnáročnější úprava křižovatky v Česku začala, v Hradci ji přestaví za provozu

21. března 2024  17:45

Skoro až symbolicky dopravními komplikacemi začala přestavba nejvytíženější křižovatky Mileta v...

Kuks slaví výročí a ukáže dřevořezbu sochaře Brauna i restaurování sochy

28. března 2024  7:14

Výročí 340 let od narození sochaře Matyáše Bernarda Brauna a 40 let od otevření lapidária, kde jsou...

Velikonoční lyžování v Krkonoších: střediska nabídnou 12 kilometrů sjezdovek

27. března 2024

V Krkonoších se bude o velikonočních svátcích lyžovat ve Špindlerově Mlýně, Peci pod Sněžkou a na...

Tady si rádi zvykneme. Malšovická aréna hnala lvíčata i mexickou vlnou

27. března 2024  9:59

Fantastickou atmosféru vytvořili diváci při kvalifikačním zápase české reprezentace do 21 let o...

Kaderka jako Putin. Kdo se vládci tenisu vzbouřil, poznal tvrdou odplatu

27. března 2024

Premium Tato příhoda je stará už 14 let, ale hodí se připomenout, neboť výmluvně líčí dlouho zaběhlé...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...