Dopravu v Hostinném zpomaluje úzká lávka přes řeku Čistou.

Dopravu v Hostinném zpomaluje úzká lávka přes řeku Čistou. | foto: Tomáš Plecháč, 5plus2.cz

Přetížené Hostinné potřebuje obchvat. V návrzích je i drahá estakáda

  • 6
S komplikovanou dopravou v centru se potýká Hostinné na Trutnovsku. Hradecké hejtmanství už připravuje přeložku frekventované komunikace. Může stát desítky, ale i stovky milionů korun.

Jak zajistit pohodlnější průjezd skrz Hostinné pro nákladní auta a odvést dopravu z centra města, začal vymýšlet Královéhradecký kraj. Inženýři vypracovali projektovou dokumentaci se třemi variantami.

Nejlevnější by stála okolo 16 milionů korun, nejdražší se vzdušnou estakádou více než desetinásobek. K realizaci je však ještě dlouhá cesta, konkrétní datum si dnes nikdo netroufá odhadnout.

Pro klasický obchvat není v pětitisícovém městě prostor, kraj proto počítá s přeložkou silnice II/325, která vede středem města a představuje spojnici Krkonoš s Trutnovskem a Královédvorskem.

Po masivních investicích do vrchlabského závodu Škoda Auto a rozšíření tamní průmyslové zóny důležitost komunikace ještě vzrostla. Na trase jsou však dvě problematická místa, která zpomalují provoz: historický most přes řeku Čistou z roku 1926 a krkolomná křižovatka ulic Horská a Hostivínská u Národního domu.

Lávka, která se nedávno stala kulturní památkou, a kraj ji proto nemůže vyměnit za novou, je příliš úzká. Po odstranění mostního provizoria navíc její nosnost klesla na 30 tun. Na křižovatce, kde se střetávají auta jedoucí z Vrchlabí, Trutnova a Dvora Králové, mají hlavně kamiony problém se vytočit.

Kvůli rozvoji vrchlabské automobilky a navyšování výroby převodovek se předpokládá, že dopravní zatížení Hostinného bude v budoucnu ještě vyšší.

„Důvodem přeložky jsou zejména dvě bodové závady na průtahu městem a dále snaha odvést dopravu z městské památkové zóny s ohledem na zkapacitnění silnice pro výhledový nárůst dopravy z důvodu výstavby průmyslové zóny ve Vrchlabí,“ potvrzuje Michal Friček z tiskového odboru hradeckého hejtmanství.

První varianta vede po stávající trase Horskou ulicí, nevyžaduje výkupy soukromých pozemků a k zemi by šel pouze jeden dům ve vlastnictví města naproti Národnímu domu. Zde také projekt počítá s rozšířením silnice. Doprava by však dál vedla přes starý most s omezenou nosností. Je to nejméně komplikovaná a nejlevnější varianta.

Podporu má od radnice města, návrh schválila komise pro rozvoj města i radní. Stávající situaci však příliš neřeší, náklaďáky budou i nadále jezdit po historickém mostě.

„Zlepšily by se dopravní podmínky na křižovatce u Národního domu, těžké kamiony ale budou muset město dál objíždět. Hostinští podnikatelé se vyjádřili, že jim to nevadí,“ říká místostarosta města Petr Kesner.

Město se může změnit

Další řešení podle krajské studie by výrazně změnilo podobu Hostinného. Druhý návrh obchvatu vede ulicí Karla Václava Raise a poté po novém mostě přes Čistou kolem základní školy, auta by vyjížděla u Národního domu. Pokud se pro to kraj rozhodne, dojde k demolici sedmi budov, hejtmanství musí vykoupit velké množství soukromých parcel.

„Nevýhodou této varianty je, že doprava vede městskou památkovou zónou a komunikace rozdělí městskou klidovou zónu mezi jednotlivými školními institucemi, kde v průběhu dne dochází k velkým přesunům žáků,“ poznamenává Michal Friček.

Třetí verze je nejdražší a také by nejvíce změnila tvář podkrkonošského města, dopravu by však více odklonila od historického centra. Projektanti navrhují estakádu na pilířích s protihlukovou stěnou, provoz se tak, stejně jako u druhého návrhu, úplně vyhne sto let starému mostu.

U lávky přes Čistou propojující náměstí Obránců míru a Tyršovy sady by vzniklo mimoúrovňové křížení. Na silnici II. třídy směřující do Vrchlabí a Trutnova se estakáda napojí v Hostivínské ulici.

„Výhodou je, že nevede městskou památkovou zónou, nevýhodou je nutný výkup soukromých pozemků a demolice dvou budov, velké finanční nároky a to, že doprava vede nad stávající úrovní terénu a tím může stavba narušit krajinný ráz,“ vyjmenovává Friček. Náklady by v tomto případě přesáhly 170 milionů korun.

Podle hostinské radnice je problémem druhé a třetí verze to, že přeložka silnice by svedla dopravu do středu Hostinného. „Nezavrhujeme žádný z návrhů, ale smysluplné by bylo, aby doprava ústila až za městem, centrum je už dnes přetížené,“ tvrdí místostarosta Kesner.

Kdy dojde k realizaci, případně zda plány na přeložku vytížené silnice zůstanou jen na papíře, v tuto chvíli nikdo nedokáže říci. „Varianty se posuzují a po vyhodnocení se rozhodne o dalším postupu. Před samotnou realizací je nutno projednat majetkoprávní vypořádání dotčených pozemků, vypracovat dokumentaci pro územní rozhodnutí a následně pro stavební povolení a provedení stavby,“ říká neurčitě Michal Friček.