Parkování na Velkém náměstí v Hradci Králové

Parkování na Velkém náměstí v Hradci Králové | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Hradec chce vyhnat 100 aut z náměstí, nová parkoviště přitom nemá

  • 0
Z parkovišť na hradeckém Velkém náměstí vznikne v příštích letech relaxační zóna. Otázku, kde potom zaparkují všechna auta, ale zatím projektanti vyřešenou nemají. Pod náměstím to není možné a další výstavba je nejistá.

Dnes je na náměstí 261 parkovacích míst, z nichž 75 využívají majitelé parkovacích karet. Zbylých 186 míst je pro hosty a tělesně postižené občany, ale podle průzkumů jsou využita jen z poloviny.

Do budoucna se počítá s mnohem menším množstvím parkovacích míst, dopravní průzkum stanovil počet potřebných míst téměř o stovku nižší.

"Podle našich propočtů bude na Velkém náměstí po rekonstrukci chybět přesně 101 stálých parkovacích míst. Ve hře jsou nejen nové parkovací domy, ale i úpravy okolních ulic nebo přestavba bývalých kasáren," uvádí Jaromír Chmelík, architekt a spoluautor studie řešící revitalizaci Velkého náměstí.

Přímo na náměstí vznikne po rekonstrukci 80 parkovacích míst, z toho 12 bude sloužit svatebčanům, ale pouze o víkendech.

Původní plán postavit parkovací domy přímo pod Velkým náměstím a tím nahradit zrušená stání pro automobily se rozplynul v průběhu průzkumů geologů.

Ti ve spolupráci s archeology zjišťovali, zda by důlní stavba nezničila historické a archeologické památky, dále analyzovali přírodní podmínky a museli zohlednit i peněžní stránku.

Podzemí se nedoporučuje

"Dělali jsme rizikovou analýzu na šesti vybraných lokalitách v historickém centru města a porovnávali jsme kladné a záporné faktory u každé z nich. U podzemních staveb jsme shledali příliš negativních faktorů, a to z hlediska zajištění stability okolních domů, přeložek stávajících sítí či zničení archeologických situací," vysvětluje geolog Jiří Petera.

Ten zpracoval s archeologem Radkem Bláhou podrobnou dokumentaci a stavbu podzemních parkovacích domů městu nedoporučil.

"Zohlednit jsme museli také technickou náročnost díla, omezení provozu během stavby, hluk nebo prašnost. Náměstí by bylo nadměrně zatíženo dopravou, protože z takové stavby se vytěží až 25 tisíc kubíků skalní hmoty, která se musí z centra odvézt," udává Petera.

Jediná vhodná lokalita pro podzemní stavbu je podle něj v Komenského ulici, ale tam je nutné vyřešit problém se soukromými pozemky. Podobná situace nastala v Tomkově ulici.

Velké náměstí v historickém centru Hradce Králové s přilehlými ulicemi.

"Jsme teprve na začátku, vytipovali jsme možné lokality, ale předtím, než budeme jednat s majiteli pozemků,musíme projednat výstavbu s památkáři. Vstupujeme do památkové zóny, což je velmi citlivá záležitost," řekl ředitel hradeckého úřadu pro rozvoj města Jiří Svátek.

Nejdřív se upraví okolní ulice

Než začne v roce 2013 samotná rekonstrukce, počítají projektanti s úpravami ulic v okolí historického centra Hradce.

"Parkovat by se mělo například v Šimkově nebo Hradební ulici, více míst vytvoříme díky šikmému stání namísto podélného. Podle odhadů tak v ulicích vznikne až 285 parkovacích míst," uvedl Chmelík.

Podle architektů je nejpravděpodobnější stavba parkovacího domu v Klicperově ulici, kde vlastní pozemky z větší části město a kde jsou jednání s majiteli zbylé třetiny pozemků nejdále. Přímo v historickém centru naproti divadlu by tak mohlo už během rekonstrukce náměstí vzniknout 70 parkovacích míst pro rezidenty a abonenty.