Trolejbusy brázdí krajské město již od roku 1949 a za tu dobu se jich vystřídalo několik generací. Zatím poslední nováček je kloubový trolejbus Škoda 31 Tr SOR.
"V sedmdesátých letech minulého století se některé trasy zrušily, ale opět jsme je po několika letech obnovili. Trolejbusy nyní tvoří jednu třetinu našeho vozového parku," uvedl na slavnostním představení a křtu nových vozů ředitel hradeckého Dopravního podniku Miloslav Kulich.
Jména vybrali čtenáři iDNES.czDopravní podnik se rozhodl trolejbusy pojmenovat a oslovil spolu s magistrátem veřejnost, aby navrhovala pohádková jména. Z dvaceti nejčastějších návrhů pak vybírali 11 jmen čtenáři iDNES.cz. A Dopravní podnik je všechny použil. Po dvanácté hodině se tak lidé dozvěděli, že první vůz se jmenuje Rákosníček. Postupně se poté objevil Špagetka, Hurvínek, Fifinka, Cipísek, Křemílek, Rumcajs, Mánička, Škubánek, Krteček a Amálka. |
Dodal, že v posledních letech se v Hradci Králové obnovoval spíše autobusový park. U trolejbusů si Dopravní podnik převzal první várku jedenácti vozů, další stroje pak postupně přibudou do začátku roku 2013. "Vždy některé už mají za sebou i dvacetiletou práci." řekl Kulich na adresu starších vozů.
"V říjnu očekáváme dalších šest vozů, tentokrát v krátké verzi," dodal ředitel. Po konci dodávky bude mít Hradec Králové 31 nových vozů a jen čtyři trolejbusy starší generace.
Kromě pětice dveří má novinka také informační systém, takže na obrazovkách uvnitř vozu lidé uvidí jakou cestou se trolejbus vydává a jaké jsou následující zastávky.
"Povedlo se nám také snížit hmotnost. Teď je novinka asi o půl druhé tuny lehčí než předešlé modely," dodal Karel Majer z plzeňské společnosti Škoda Electric.
Zcela první jízdu novým trolejbusem s cestujícími odřídil šofér a dispečer v jedné osobě Miloš Holeček. Usedl za volant už pátého typu trolejbusu a hned ho dal na první místo mezi všemi.
"Je to fantastické, s předchozími modely je tu nesrovnatelně lepší komfort pro řidiče, ale i pro cestující. Taky tu máme výkonnou klimatizaci a to je dobře," uvedl řidič.
Kvitoval také kamery ve voze. "Na monitoru uvidím, ve kterých dveřích stojí člověk, který chce vystoupit a také budu lépe pozorovat interiér," řekl Holeček s tím, že to chvíli potrvá, než odvykne klasickým vnitřním zrcátkům.
Podívejte se na nové trolejbusy |
Komfort si užívali i první cestující, i když našli pár much. "Je to pěkný a jsem spokojený, hlavně je to pohodlné. Je tam i dobrý nástup a vůz je velmi tichý," řekl Jaroslav Kramařík.
Podobné pocity měla po první jízdě i studentka Kateřina Kopečná: "První dojmy jsou úžasné. Trolejbus je tichý a komfortní. I na sedačkách se dobře sedí a je kolem nich dost prostoru," uvedla studentka.
Nezdály se jí ale sedačky na vyvýšeném stupínku, které by podle ní mohly dělat problémy starším lidem.