Letiště v Hradci Králové

Letiště v Hradci Králové | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Hradecké letiště živilo třikrát více lidí, než bylo potřeba

  • 4
Obsluhu letiště v Hradci Králově by zvládlo pět zaměstnanců, ve skutečnosti jich tu ale bylo zaměstnáno třikrát tolik. Každý z nich tak pracoval jen na 30%. Poukázal na to audit, který si nechal zpracovat hradecký magistrát.

Hradecký magistrát poslal městské firmě Letecké služby Hradec Králové během let 2009 a 2010 celkem 22,2 milionu korun. Největší položku v rozpočtu společnosti tvořily mzdy: na platy 15 zaměstnanců a na odměny členů představenstva šlo ročně 6,5 milionu korun. Přestože nedávný audit naznačuje, že tyto peníze firma zneužívala, radnice na ni nepodá trestní oznámení. I tak je ale možné, že se věcí bude zabývat zabývat policie. Uložil ji to totiž státní zástupce (více zde).

Opozice podala trestní oznámení

Několik opozičních královéhradeckých zastupitelů ve středu podalo kvůli společnosti Letecké služby Hradec Králové trestní oznámení, sdělila agentuře ČTK zastupitelka za KSČM Lenka Fialová. Oznámení se týká podezření z trestného činu porušení povinnosti při správě cizího majetku a zneužití pravomoci úřední osoby na bývalého ředitele, představenstvo a dozorčí radu společnosti.
"Podaným trestním oznámením reagujeme na několikatýdenní nečinnost vedení města, které bylo, na rozdíl od nás opozičních zastupitelů, informováno o výsledku auditu a závažných zjištěních, které jednoznačně ukazují na to, že představitelé firmy při nakládání s veřejnými finančními prostředky nepostupovali hospodárně, účelně a efektivně," uvedla Fialová.
O podání trestního oznámení uvažovalo i vedení hradecké radnice, většina radních s tím ale nesouhlasila.

Pro srovnání, jak to s lidmi na letišti vypadalo v minulosti: firma Gemini Port, která hradecké letiště provozovala před založením LSHK (od konce devadesátých let až do roku 2008), měla pouze pět zaměstnanců a dostávala dotaci 100 tisíc korun měsíčně, tedy 1,2 milionu ročně.

Na druhé straně tato soukromá firma do hradeckého letiště neinvestovala. Od roku 2008 pak město odstranilo společně s LSHK celkem 74 závad, kvůli kterým hrozilo uzavření aerodromu. Magistrát do letiště vložil celkem 33,6 milionu, přičemž nejdražší byla řídicí věž a oplocení areálu. Letecké služby investovaly za tři roky 12,6 milionu korun, ale podle auditorů nehospodárně a bez řádných výběrových řízení.

Změny? Nejdříve v květnu

V pořádku nebyly ani odměny pro členy představenstva. V roce 2009 na ně padlo 392 tisíc a vloni 321 tisíc korun. Odměnu dostal i Roman Šabrňák, který v představenstvu zastupoval město a podle zákona neměl na honorář nárok. Přesto bývalý hradecký úředník získal přes 73 tisíc korun.

Problém měl Šabrňák už na jaře, kdy vyšlo najevo, že založil soukromou firmu Nový Tuzex a stal se jejím jednatelem. Vedoucí úřadu, který spravuje a kontroluje majetek města, přitom nesmí být členem statutárního orgánu společnosti nebo být spojen s firmami, které od města dostávají zakázky.

Počet členů představenstva LSHK se za čtyři roky trvání vyšplhal z původních tří na sedm. Pozoruhodné však je, že se nesnížil ani po katastrofálních výsledcích auditu, valná hromada pouze odvolala ředitele Romana Zindulku.

"Pokud budou nějaké další personální změny v představenstvu, tak až na řádné valné hromadě v květnu nebo červnu 2012," uvedl nynější předseda představenstva Jiří Jiroušek.