Městská hromadná doprava v Hradci Králové přidá novou linku zdarma.

Městská hromadná doprava v Hradci Králové přidá novou linku zdarma. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Ubývá cestujících, hradecký dopravní podnik zvyšuje ztrátu o 6 milionů

  • 21
O téměř šest milionů větší ztrátu letos očekává Dopravní podnik v Hradci Králové. Zastupitelé schválili pokrytí ztrát z městského rozpočtu částkou 163,5 milionů korun stejně jako loni, zbytek peněz chtějí sehnat v průběhu roku. Opozice má výhrady.

Kdo ztrátu doplatí, ale ještě není jasné. Prozatím je zapsána v kolonce „na dořešení“.

„Dotace je stejná jako v loňském roce, její vypočtená výše je však 169,4 milionů korun, takže 5,9 milionů korun není kryto,“ uvedl ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich a připomíná, že si městská akciovka říká o mnohem menší dotaci, než na jakou má podle vyhlášky ministerstva dopravy o prokazatelné ztrátě nárok.

„Vyhláška připouští i možnost, aby společnost tvořila přiměřený zisk až do výše 7 procent, což jsme nikdy neuplatňovali,“ upozornil zastupitele Kulich.

Krytí prokazatelných ztrát má městská firma zaručené smlouvou na veřejné služby a úhradu prokazatelné ztráty z provozu městské hromadné dopravy pro roky 2009 až 2018, k níž zastupitelé každoročně schvalují dodatek dle aktuální finanční kondice firmy.

Za loňský rok vydal dopravní podnik na nákladech 284 milionů korun, na jízdném vybral 120 milionů. Předpoklad na letošní rok je vyšší. Opoziční zastupitelé měli výhradu k tomu, že dopravní podnik jim nedává přesný rozpis předpokládaných ztrát.

Ubývá pasažérů, ti černí neplatí

„Podkladem je pouze odborný odhad prokazatelné ztráty. Město by mělo dohodnout předložení více vypovídajících podkladů pro hodnocení stále se zvyšující ztráty. Ve smlouvě by například zřetelně měly být očekávané cenové pohyby pohonných hmot. Pokud tyto údaje nejsou, není se při rozhodování o 163,5 milionech korun o co opřít,“ kritizovala důvodovou zprávu pro zastupitele Monika Štayrová (ANO 2011).

Na ztrátě dopravního podniku se podepisuje zejména stálý úbytek cestujících, a tudíž i propad tržeb. Na to se v roce 2013 společnost pokusila reagovat změnami na některých linkách. Kvůli velké nevoli cestujících však většinu linek vrátili do původního režimu, zůstalo jen zrušení linky 28 a její nahrazení přetrasovanou devítkou (více čtěte zde).

O miliony korun podnik přichází vinou černých pasažérů (více čtěte zde), jejich dluh u dopravního podniku rok od roku roste, loni činil už 7 milionů korun.

„V posledních třech letech počet černých pasažérů neklesl pod 10 tisíc. A s postupem času upadá i platební morálka,“ upozornil již dříve Josef Januš, který má v dopravním podniku na starost oddělení jízdenek a revizorů. Firma kvůli tomu proto loni utratila přes 600 tisíc jen za soudní kolky a žaloby.

Zdražovat jízdné se zatím nebude

Další peníze podniku chybí poté, co Královéhradecký kraj snížil částku za vjezd meziměstských autobusů na terminál hromadné dopravy provozovaný dopravním podnikem.

Po této roztržce krajský úřad nejprve přestal dopravnímu podniku platit a pak se s ním dohodl na pětimilionovém ročním příspěvku. „Částka byla ze strany města neustále zvyšována, až na 7,5 milionu korun, což už přestávalo být únosné,“ vysvětlil hejtman Lubomír Franc.

I přes zvýšenou předpokládanou ztrátu dopravní podnik nepřikročil od začátku letošního roku ke zdražení jízdného. Cena jízdenek v Hradci Králové vzrostla naposledy loni v únoru, kdy papírová jízdenka podražila z 15 na 18 korun.