Kraj už nyní jízdné dotuje, hejtman však chtěl pro studenty a seniory jízdné zdarma.

Kraj už nyní jízdné dotuje, hejtman však chtěl pro studenty a seniory jízdné zdarma. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Jízdné zdarma pro studenty a důchodce se nekoná, slib ustoupil koalici

  • 4
Předvolební slib hradeckého hejtmana Jiřího Štěpána, který chtěl zavést jízdné zdarma pro studenty a seniory, se v tomto volebním období neuskuteční. Musel ustoupit při sestavování pětikoalice. Někteří představitelé kraje si jeho projednávání dokonce vůbec nevybavují.

Lákadlem v podobě jízdného zdarma pro žáky do 10 let a seniory nad 70 se loni před podzimními krajskými volbami oháněla ČSSD. Jiří Štěpán, jednička kandidátky sociální demokracie v Královéhradeckém kraji, šel ještě dál a navrhl bezplatné jízdné pro studenty do 18 let a seniory nad pětašedesát.

Od krajských voleb utekly už čtyři měsíce, Štěpán se stal hejtmanem, a jeho slib naprosto vyšuměl. Nejenže se ani náznakem nedostal do programového prohlášení rady, ale někteří radní si nevybavují, že by se o tomto bodu při lepení pětikoalice vůbec jednalo.

„Zaměříme se na optimalizaci veřejné dopravy s cílem nabídnout časově i trasově výhodnější plošnou službu obyvatelům i obcím,“ stojí velmi neurčitě v programovém prohlášení.

„Tento záměr byl během utváření programu koalice diskutován, ale nebyla nalezena společná shoda,“ odvětil písemně hejtman. Podle něj za to může především výsledek voleb: „Vzhledem k tomu, že sociální demokracie nezískala ve volbách takovou volební podporu, aby mohla tento záměr prosadit, je v rámci koaličních jednání realizace pozastavena.“

Štěpán ještě na podzim tvrdil, že jeho plán by rozpočet kraje stál asi 40 milionů korun, ale hejtmanství by to ekonomicky ustálo, neboť hospodaří s přebytkem 250 milionů korun.

„Ekonomicky se nyní kraji daří velmi dobře a já si myslím, že když se daří dobře, mělo by se i vracet. Opravdu to nevnímám jako nějaké problematické vyjádření,“ zdůrazňoval ještě před volbami (celý rozhovor najdete zde).

Podle předpokladů tento návrh striktně zavrhuje ODS a hlavně její radní pro dopravu Martin Červíček.

„Musím odpovědně říct, že Královéhradecký kraj v současné době nepočítá s tím, že by pro studenty nebo seniory bylo jízdné zdarma. Je to věc, která vůbec nespadá do strategie zajištění dopravní obslužnosti, je samozřejmě spojená se zvýšenými finančními náklady a v tuto chvíli absolutně nepočítám s tím, že bychom k něčemu takovému přistoupili. Není to na programu dne. Nebudu sdělovat detaily, jak jsme se dohodli, ale v této oblasti jsme došli k naprosto jasnému závěru,“ pronesl náměstek Červíček.

Pětikoalice musela dělat velké kompromisy

Naopak do vzorce chování pravicového politika příliš nezapadá názor radního Rudolfa Cogana (Starostové a Východočeši), v jehož kompetenci je ekonomika.

„Je to typicky sociální služba, která by být zadarmo měla. Zkrátka si to dokážu představit. Dotujeme například muzea, která přinášejí zážitky hlavně turistům, a přitom nepomáháme skutečně potřebným lidem. To já jsem při tvorbě prohlášení vykřikl, že nejsystémovějším řešením by bylo, kdyby se to udělalo zcela zadarmo. Všechno ostatní by bylo selektivní dělení,“ uvedl Cogan a upozornil, že v „jeho“ Nové Pace jezdí MHD zadarmo.

K tomu zároveň dodal, že jeho filozofický názor na bezplatné jízdné poněkud koliduje s jeho ekonomickým pohledem: „Řekl bych, že 40 milionů, o kterých hovořil hejtman, nebylo jen slepým nástřelem.“

Žákovské jízdné až do loňského roku proplácel Středočeský kraj a také tady došli ke stejnému číslu jako Štěpán. Letos tu tehdy vládnoucí ČSSD hodlala na zavedenou praxi dát 40 milionů z krajského rozpočtu, jenže plán zhatila nová pravicová koalice, která žákovské jízdné k velké nelibosti sociální demokracie v listopadu zrušila (psali jsme zde).

Coganova stranická kolegyně a poslankyně Martina Berdychová raději upozornila, že v její kompetenci je na kraji hlavně školství. „Nevzpomínám si totiž, že bychom něco takového probírali,“ řekla náměstkyně hejtmana, „avšak když skládáte koalici, musíte v nějakých věcech ustoupit a předkládat věci kompromisní, na nichž se všichni shodnou.“

Se Štěpánovým plánem, který s největší pravděpodobností minimálně do roku 2020, tedy do konce platnosti programového prohlášení, zapadl hluboko do krajského šuplíku, se částečně ztotožnil radní pro sociální oblast Vladimír Derner (Koalice pro Královéhradecký kraj): „Myslím si, že v tomto případě nešlo ani tak o peníze jako o názorovou roztříštěnost stran. My jsme někde uprostřed, protože senioři si nepochybně nějakou podporu zaslouží, ostatně stejně jako mládež a rodina.“

Slib nebyl ekonomicky podložený, říká opozice

Komunisté, kteří si až do konce roku libovali ve vládnoucí krajské koalici s ČSSD, naopak nyní hejtmanův nerealizovaný pokus kritizují.

„Tomu slibu jsem popravdě nevěnoval moc velkou pozornost. Když se podívám, jak se k bezplatnému jízdnému zachovali ve Středočeském kraji, docházím k závěru, že to nemá moc reálné základy, tím spíš v Královéhradeckém kraji. Dopravu v současné době trápí víc mzdy řidičů,“ odkázal na dlouhodobý problém se zadáním tendru na zajištění krajské autobusové dopravy pro roky 2017 až 2026 bývalý náměstek hejtmana Otakar Ruml.

Hnutí ANO sice skončilo v opozici, ale ani podzimní krajská lídryněKlára Dostálová nezaznamenala snahu o prosazení jízdného zdarma do stálého repertoáru.

„Podle mě to pan Štěpán neměl ekonomicky podložené, jinak by si to musel dát jako prioritu kraje. Tou se nakonec staly spíš rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy,“ konstatovala Dostálová. Podle ní je zapomenutý slib logickým důsledkem široké pětikoalice: „Koalice, kterou tvoří pět stran, opravdu bude hledat shodu nad jednotlivými nápady jen velmi obtížně. Bude docházet k hodně velkým kompromisům, vždyť ani tento nápad se zcela jistě neshodoval s programem pravicovějších stran.“