Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Dan Materna, MAFRA

Školy chtějí miliony z Unie, některé projekty se ale možná nevyplatí

  • 0
Stovky milionů korun z evropských fondů na opravy a lepší vybavení chtějí získat střední školy v Královéhradeckém kraji. Podle hejtmanství však některé projekty nemusí být smysluplné a v budoucnu mohou znamenat vyšší výdaje. Kraj proto nevylučuje, že po kontrole některé projekty školám zakáže.

Z fondu ITI pro Hradecko-Pardubickou aglomeraci má jen do škol v Hradci Králové a Novém Bydžově přitéct 107 milionů, projekty za dalších 360 milionů pak chtějí čerpat střední školy z celého regionu z fondů IROP. Vedení hejtmanství však nyní všechny předložené projekty podrobí analýze.

„Teď se s jednotlivými projekty seznamujeme a vyhodnocujeme jejich smysluplnost,“ říká náměstkyně hejtmana zodpovědná za školství Martina Berdychová (STAN). U některých žádostí má totiž pochybnost, že se škole a potažmo i kraji vyplatí.

100 milionů na stáje

Jedním z žadatelů o dotaci z IROP je třeba sloučené Gymnázium, střední odborná škola a střední odborné učiliště v Hořicích. Za zhruba 100 milionů korun chce zmodernizovat cvičné stáje. A právě na tento projekt se chce Berdychová zaměřit.

„Musíme zjistit, jestli nám to zachrání zemědělské vzdělávání jako takové, které nám v kraji hodně upadá. Nyní mám dva měsíce na to, abych koncepci krajského zemědělského školství probrala například i s ministrem zemědělství Marianem Jurečkou (KDU-ČSL),“ říká Berdychová, která se přestavby hořického školního statku obává i z důvodu budoucího zvýšení nákladů na provoz.

„Už nyní kraj statek dotuje téměř milionem korun ročně. Odhad provozní ztráty po rekonstrukci jsou však už dva miliony,“ upozorňuje náměstkyně.

Škola by ráda za dotaci zrekonstruovala stávající objekty a vybudovala mezi nimi i novou přístavbu odborné učebny se zázemím. U dvou objektů má také dojít k rozšíření stájí, všechny budovy dostanou novou střechu. Zemědělská škola chce zároveň z dotace pořídit nové vybavení, a to technologii stáje pro dojnice a mladý skot, několik druhů zemědělské techniky, ale také vybavení učeben, třeba interaktivní dotykovou tabulí či počítačovou technikou.

Školní statek je totiž zastaralý, o jeho modernizaci hovořila už předchozí krajská vláda. Tehdejší hejtmanův náměstek Otakar Ruml (KSČM) označil vybavení za skanzen z 50. let minulého století. Hejtmanství s hořickou školou rekonstrukci statku probíralo už před dvěma lety. Tehdy šlo zatím jen o studii, nyní už škola předložila konkrétní projekt.

Studenti oboru agropodnikání přijdou na školním statku do styku s živočišnou i rostlinnou výrobou. Veřejnosti pak nabízejí vlastní produkty rostlinné, ale i živočišné výroby, třeba mléko, které před třemi lety při návštěvě školy ochutnal i ministr zemědělství Marian Jurečka. Milionovou ztrátu, kterou musí kraj každoročně doplácet, však podle Berdychové nezachrání ani prodej těchto výrobků.

Traktor i relaxační zóna: i to může zaplatit Evropa

Své projekty však představily i další školy. Například Střední škola gastronomie v Nové Pace chce za evropské peníze zrekonstruovat cvičnou kuchyni i s vybavením a zároveň nově vybavit učebnu informatiky novými počítači, projektorem a interaktivní tabulí.

Česká lesnická akademie v Trutnově zase usiluje o technické vybavení - například mulčovací brány, vyvážecí traktor, štěpkovač, secí stroj a další techniku potřebnou pro výuku budoucích lesníků. Jičínská Střední průmyslová škola by ráda zakoupila třeba robotickou ruku, CNC obráběcí centrum a soustruh. Hradecká Střední umělecko-průmyslová škola hudebních nástrojů a nábytku chce evropské peníze využít především na rekonstrukci učeben a sociálního zázemí, zajištění bezbariérového přístupu či vytvoření relaxační zóny.

O využití dotačního titulu IROP se rozhodne na jaře. „Jsme však trochu v časovém presu, protože všechny realizace musí být hotovy do konce roku 2018. To nám nařizují pravidla programu,“ uvedl Berdychová.

Dalších 107 milionů chtějí čerpat střední školy především z Hradce Králové, ale i z Nového Bydžova z programu ITI, v němž plynou miliardy do hradubické aglomerace. Školy rovněž chtějí přispět především na vybavení, které pomůže k rozvoji technického vzdělávání v regionu.