Nově otevřený úsek silnici z Pardubic do Hradce Králové (listopad 2011).

Nově otevřený úsek silnici z Pardubic do Hradce Králové (listopad 2011). | foto: Michal Klíma, MAFRA

Stodesítka na Hradubické se opět odkládá. Testování začne až na jaře

  • 25
Ministerstvo dopravy už potřetí odložilo termín, odkdy budou moci řidiči alespoň trochu šlápnout na plyn při jízdě mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Stodesítkou se na Hradubické začne jezdit nejdřív na jaře. Možná.

Z původně plánované bleskové akce s cílem zvýšit rychlost na Hradubické silnici se stává nekonečná sága.

V listopadu 2011 ministerstvo dopravy přispěchalo s horkou novinkou, že test maximální povolené rychlosti 110 km/h na dosud nekompletním čtyřpruhu mezi Hradcem Králové a Pardubicemi spustí v květnu 2012.

Když lhůta uplynula, následovala omluva a kajícně ohlášené zpoždění na podzim. Už v září však došlo k další obstrukci a posunu na leden 2013. Teď přichází již třetí odklad.

Úplně nejnovější, avšak po předchozích zkušenostech nejistý termín zní: možná letošní jaro.

"Předpokládáme, že pilotní provoz bude opravdu zahájen na jaře," potvrdil Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Další zdržení zavinily nejméně tři okolnosti:

1. Byrokratický aparát

Ještě loni o prázdninách se předpokládalo, že bude stačit pouhá porada a tichý souhlas ministra dopravy. Teď je vše jinak. Kvůli zvýšení rychlosti bude nutná celá novela zákona o pozemních komunikacích a poté i vládní ano.

"Projekt proto budeme moct realizovat až po schválení této novely," pokračoval Neusar.

2. Požadavek na vyšší bezpečnost

Přestože čtyřpruh mezi Stéblovou a Opatovicemi voní novotou, až teď se zjistilo, že nepostradatelné budou další úpravy za mnoho milionů. V zájmu bezpečnosti se totiž musí vyměnit svodidla. "Realizaci plánujeme rovněž na jaro," uvedl Neusar.

"Nová svodidla ale určitě přispějí k lepšímu komfortu jízdy, už například z hlediska možnosti oslnění protijedoucích řidičů, eliminují také hrozbu přejetí těžších vozidel do protisměru," pochválil druhý důvod zdržení koordinátor Besipu Miroslav Charouz.

3. Jaro moudřejší zimy

Poslední důvod se ministerstvu hodí do krámu. Přišlo na to, že jízda na suchu je bezpečnější než na zledovatělé či zasněžené silnici. "Usoudili jsme, že testování bude lepší mimo zimní sezonu," přiznal Neusar.

Protože ale stavba Hradubické silnice připomíná spíš chaotické skládání puzzle z obou stran, test vyšší rychlosti bude i na jaře s určitostí platit pouze pro šestikilometrový úsek Stéblová - Opatovice.

Zrychlení na celé zhruba sedmnáctikilometrové trase totiž blokuje nedokončená mimoúrovňová křižovatka u Stéblové.

"Zařadili jsme ji do rozpočtu na letošní rok, ale stavební povolení máme pouze na pravou část, protože na druhé straně ještě nejsou vypořádané pozemky," zamračil se Bohumil Vebr z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Snad aby špatných zpráv nebylo málo, zkomplikovala se i dostavba v úseku Opatovice - Březhrad. Stavařům se nedaří postup podle plánu, a tak i tady dojde ke zdržení. Opakuje se i situace s posouváním termínu, protože tento úsek už měl být hotov.

ŘSD ještě loni tvrdilo, že hotovo bude letos v květnu, jenže teď je jisté, že dříve než v prosinci to nebude.

"Když vidím to tempo stavby, jinak to dopadnout ani nemohlo," řekl jízlivě Vojtěch Kousal, jenž téměř denně dojíždí z Hradce do Pardubic. Náklady na stavbu posledního dílu skládačky jsou 1,2 miliardy korun, úsek měří přes tři kilometry, jsou na něm tři mosty i téměř kilometr protihlukových stěn.

Tím nejmenším problémem v záplavě neradostných odsunů je ztráta puncu výjimečnosti pro Hradubickou. Původní návrh počítal s tím, že již dokončený šestikilometrový úsek Stéblová - Opatovice bude premiérovou českou silnicí první třídy, na které ministerstvo v praxi otestuje povolenou stodesítku. Teď však přibyly další dvě komunikace se stejným jarním termínem na Liberecku a v jižních Čechách.