Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kaštanová alej má naději, dvoukolejka do Pardubic by mohla vést vedle

  10:05aktualizováno  10:05
Bojovníci za zachování téměř stoleté kaštanové aleje v okrajové části Hradce Králové mají naději. Projektanti dvoukolejky do Pardubic, jíž mělo stromořadí ustoupit, slíbili, že zváží možnost vedení druhé koleje po vedlejších pozemcích. Nápad úplného odklonění trati od čtvrti však neuspěl.

Správa železniční dopravní cesty chce nechat vykácet vzrostlé kaštany v hradecké Opatovické ulici kvůli stavbě druhé koleje do Pardubic. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Předpokládal přimknout pardubickou trať k pražské a na původní trasu ji vrátit přes Temešvár. Takové řešení by ovšem pohřbilo smysl stavby druhé koleje, která má dopravu mezi oběma krajskými městy zrychlit.

Projektanti se však i přesto pokusí vymyslet, jak jírovcovou alej zachránit. Přislíbili to na posledním městském zastupitelstvu, kam si s lidmi z iniciativy Kaštanka přišli vyměnit názory.

Fotogalerie

„Zvažovali jsme několik variant, ale území je natolik stísněné, že jsme se rozhodli nezasahovat do soukromých pozemků na levé straně a spíš zasáhnout do jedné strany kaštanové aleje. Po jednání se spolkem prověříme i variantu výkupu pozemků na druhé straně, kam bychom mohli přesunout jednu kolej,“ přislíbil Daniel Filip, který ve firmě Sudop Praha vede projekt zdvoukolejnění trati Hradec - Pardubice.

Někteří lidé z Farářství by však nejraději koleje za svými domy zrušili a přesunuli je na druhou, méně obydlenou stranu, kudy už vede trať na Prahu.

„Jde nám o prosazení plánu a odklonění pardubické trati k pražské přes vlečku, která zásobuje uhlím elektrárnu v Opatovicích. Jako bonus nabízíme využití stávající tratě pro cyklostezku na Pardubice. Uvažovaná dvoukolejka po současné trati se na první pohled zdá jako rychlé řešení na propojení Hradce a Pardubic, ale do budoucna výrazně ztíží rozvoj Farářství, Pražského Předměstí a později Kuklen,“ apeloval na zastupitele Milan Gonda, jeden z řečníků na zasedání.

O myšlence přiklonění pardubické trati k pražské a jejím zpětném navedení do původního směru přes Temešvár až k Březhradu však podle představitelů města nemůže být ani řeč.

„To je v samém rozporu s ideou zdvoukolejnění. My chceme kapacitní a rychlé spojení do Pardubic a úhly zatáček by to znemožnily. Navíc jsme vázáni určitými termíny k dotacím a toto by vše zdrželo,“ vysvětlil spolku náměstek primátora zodpovědný za rozvoj města Jindřich Vedlich (TOP 09).

„Zničí se dětské hřiště“

Zastupitelé kromě diskuse s petenty na svém květnovém zasedání odsouhlasili záměr spolupráce se Správou železniční dopravní cesty, jehož výsledkem by v dalších letech mělo být několik nových podchodů pod hradecko-pardubickou tratí. Radnice se zavázala zaplatit projektovou dokumentaci v celkové ceně 1,25 milionů korun. Nahradit by měly dva současné přechody a jeden přejezd.

Podchody by měly vzniknout v Bezručově a Honkově ulici a podjezd v ulici Kuklenské/Poděbradově. Podle Vedlicha je nezbytné je vybudovat nyní.

„Musíme tyto mimoúrovně vybudovat v návaznosti na zdvoukolejnění. Je to strategická věc z hlediska rozvoje Hradce Králové. Musíme proto navrhovaná mimoúrovňové křížení realizovat. Není to nic nového, jsou zakotvena ve stávajícím i připravovaném územním plánu,“ vysvětlil.

Vybudování podjezdů se však lidem, kteří si to přišli se zastupiteli vyříkat, také nelíbí. Nejraději by vše nechali při starém.

„Proč je nutné stavět podjezd v Poděbradově ulici, když o pár metrů dál je k hlavnímu nádraží přejezd? Znehodnotí se tím nemovitosti, zkomplikuje se průjezd na Rybárnu a svede se doprava do Poděbradovy. Zničí se tak dětské hřiště, děti nemají kam jinam chodit, takže na to doplatí. Zničíte celé Pražské Předměstí,“ řekla zastupitelům Marie Elišáková.

Zastupitele tím však neobměkčila. Pro vybudování podjezdů se vyslovili i někteří členové opozice.

„Je jasné, že dvě křížení, plotišťský nadjezd a kuklenský podjezd, jsou nedostačující. Není možné stále všechno nechávat na kuklenském, je nutné část té místní městské dopravy rozptýlit. Určitě to však nebude žádná tranzitní doprava. Tu převezme jižní spojka a pětatřicítka,“ uvedl dlouholetý opoziční zastupitel Alois Havrda (KSČM), který je zároveň členem komise místní samosprávy v Kuklenách.

Že by zmizelo hřiště, se podle představitelů města a projekční kanceláře tamní obyvatelé nemusí obávat.

„Navrhli jsme tam pouze přeskládání herních prvků a oplocení k ochraně dětí. To je nízké, zhruba metrové a v něm asi tři branky. Mezi železniční tratí a hřištěm je navrženo oplocení vyšší, které zabrání vběhnutí dětí do kolejiště,“ uklidnil Elišákovou projektant Filip.

Po zdvoukolejnění by měl na trati narůst provoz a budou to právě podjezdy, které zajistí plynulost dopravy z jedné strany na druhou. Součástí projektu bude i rozšíření stávajícího již nevyhovujícího podjezdu v Kuklenách.

Video z měřenírychlostivlaků na trati mezi Hradcem a Pardubicemi:



Nejčtenější

Policie uzavřela příjezdy do Adršpachu, pod náporem Poláků kolabuje doprava

Do skalních měst v Adršpachu a Teplicích nad Metují přijely tisíce návštěvníků...

Kvůli dopravnímu kolapsu v Adršpachu na Náchodsku policisté uzavřeli dvě ze tří příjezdových komunikací do obce....

Padesát let bydlí v jednom domě. Čtvrtá rekonstrukce stála 10 milionů

Dům prošel postupně několika rekonstrukcemi. Za poslední čtvrtou proměnou stojí...

Miloš Drapač se v malém dělnickém domku na Náchodsku narodil a dosud v něm žije. Dům prošel postupně třemi...



Chaos na D11. Řidiči se otáčeli a couvali, nechtěli čekat v koloně

Auta na D11 se otáčela a couvala ke sjezdu z dálnice (16.8.2018).

Neuvěřitelný hazard téměř tří desítek řidičů zaznamenaly kamery na dálnici D11 u Chlumce nad Cidlinou. Auta tam krátce...

Slovenský šerpa napsal historický milník, na vrchol Sněžky vynesl 165,5 kila

Slovenský šerpa pokořil sedmdesát let starý rekord (18. srpna 2018).

Tři padesátiletí extrémní vynašeči dohromady na zádech odnesli čtyři metráky vody. Čekala je kamenitá cesta i dvě stě...

Turista při toulkách v Krkonoších natočil horkem vyschlý pramen Labe

V Krkonoších vyschlo koryto u pramene Labe (8.8.2018).

Turista Luděk Bouška z Jilemnice natočil při svých toulkách Krkonošemi vyschlý pramen Labe. Video na jeho facebookovém...

Další z rubriky

Megaskluzavka přilákala stovky návštěvníků, 300 metrů po zadku zkusila i redaktorka

Stovky návštěvníků se svezly na tři sta metrů dlouhé megaskluzavce v Hradci...

Tři sta metrů dlouhé svezení na vodní megaskluzavce si v neděli nenechalo ujít v Hradci Kálové několik stovek...

Sahal mi mezi nohy a hrozil uškrcením, řekla soudu dívka o svém dědovi

Krajský soud v Hradci Králové.

Krajský soud v Hradci Králové dál projednává případ seniora M. U., který je obžalovaný ze znásilnění a zneužívání tří...

Slovenský šerpa napsal historický milník, na vrchol Sněžky vynesl 165,5 kila

Slovenský šerpa pokořil sedmdesát let starý rekord (18. srpna 2018).

Tři padesátiletí extrémní vynašeči dohromady na zádech odnesli čtyři metráky vody. Čekala je kamenitá cesta i dvě stě...

Najdete na iDNES.cz