Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Evropská komise

Přibývá podvodných e-shopů, varují inspektoři. Řeší je už i policie

  • 0
Česká obchodní inspekce upozorňuje, že roste počet problematických e-shopů. Zákazníci neobdrží zboží v uvedené lhůtě, dostanou jiné, jiné internetové obchody rovnou vznikají jako podvod. Jakmile zákazník zaplatí předem, už se nikdo neozve. Podobné statistiky eviduje i policie.

Za nárůstem problémových e-shopů je podle ředitele hradecké pobočky České obchodní inspekce (ČOI) Františka Švihlíka především jejich živelný rozvoj. Za největší průšvih označují inspektoři zahraniční on-line obchody, problémy však nacházejí i u těch českých.

„České internetové obchody vznikají a zanikají jako houby po dešti. V oblastech obchodních podmínek si mnozí napíší, co je napadne. Nerespektují právo na vrácení bez udání důvodu a tak dále. Těch věcí jsou kvanta,“ říká Švihlík, podle kterého si lidé provozováním internetového obchodu často jen přilepšují ke svému zaměstnání. Výsledkem je, že řada z nich nemá sklady a zboží pouze přeprodává.

Jedním z častých nedostatků proto bývá špatné uvedení dostupnosti zboží. Zákazníci očekávají, že zboží skladem jim přijde do tří dnů, místo toho se ale teprve nakládá na loď v Číně.

„Zákazníci se na lhůty spoléhají například kvůli nějakým akcím a podnikatelé je pak nedodají. Hodně stížností máme také na platby dopředu, protože se stává, že se potom prodávající již neozývá. Obecně proto doporučujeme neplatit předem, pokud obchod neznáte,“ pokračuje Švihlík.

Stejnou zkušenost má Kateřina Zubrová z Hradce Králové. Pro čtyřletého syna objednala na internetu stavebnici s motivem policie. Když přišlo potvrzení, ihned zboží zaplatila, jenže od té doby bylo ticho.

„Psala jsem tam e-mail, telefonovala jsem, ale nikdo nereagoval. Psala jsem jim, že to chci pro syna k svátku, jak to vypadá. Asi po třech týdnech mi odepsali, že je to poslané. Když jsem ale v den svátku rozbalila balíček, bylo tam něco úplně jiného,“ popisuje Kateřina.

Místo policejní sady přišla stavebnice s hasičskou stanicí. Od té doby obchod opět nereaguje a zákaznice tak přemýšlí, že zboží prodá někomu jinému.

Když se lidé nemohli domoct svých práv u obchodníků, museli se až dosud obracet na soudy. K takovému kroku se však odhodlal jen málokdo a obchodníci proto podnikali dál. Od letošního února však mají spotřebitelé v rukou novou zbraň. ČOI spustila službu ADR, která umožňuje za pomoci jejích právníků řešit spotřebitelské spory mimosoudně.

„Prodávající má povinnost do 15 pracovních dnů od vyrozumění poskytnout ČOI své vyjádření, jinak se vystavuje sankci jeden milion korun. Na základě podkladů ČOI celý spor posoudí a případně připraví nezávislé a nezávazné stanovisko, které oběma stranám předloží,“ přibližuje novou službu mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Pokud se však poté obě strany nedohodnou, inspektoři za ně problém nevyřeší. Nespokojení zákazníci by se v takovém případě stejně museli obrátit na soud.

„V Evropě je podobný institut běžný. Zjednodušeně to má předejít tomu, aby se banalitami nezatěžovaly soudy. Služba je pro spotřebitele zdarma. V Praze nejdříve žádost vyhodnotí a pak se jí zabývá regionální pracoviště v Pardubicích, které má na starosti celé východní Čechy. Pokud se strany nedohodnou, pak teprve je na řadě soud,“ vysvětluje Švihlík.

Žádost mohou lidé vyplnit elektronicky nebo na pobočkách inspekce. V Hradci Králové už službu několik spotřebitelů využilo, zatím se však projekt ADR teprve rozjíždí.

Podvodníci najímají bílé koně, aby získali bankovní účet

Nárůst problémů s internetovými obchody evidují kromě inspekce také policisté, kteří se jimi zabývají v případě podezření na vědomé podvody. Elektronickou kriminalitu sledují jako současný trend, který začíná u drobných podvodů na inzertních serverech a pokračuje až k falešným e-shopům, které používají bílé koně k zajištění registrace a bankovního účtu.

„Bílý kůň předá přístupová hesla podvodníkovi a ten potom účty ovládá. Setkáváme se i s tím, že to řídí lidé ze zahraničí. Pak se peníze přeposílají na jiné účty, i za hranice, takže je složité je nakonec dohledat,“ popisuje Jan Čížkovský z Krajského ředitelství policie Královéhradeckého kraje.

V případě podvodných internetových obchodů jde až o stovky podvedených lidí a škody za statisíce korun. V současnosti řeší kriminalisté případ několika desítek poškozených z okresu Hradec Králové a mají indicie, že stejnému pachateli naletěli další stovky lidí z celé republiky.

„Ono to někdy začne oznámením o jednom přestupku, například objednaných pneumatikách se škodou dva tisíce korun. My pak zjistíme, že ty pneumatiky si na e-shopu objednaly stovky zákazníků z celé republiky a najednou je z toho trestný čin s vysokou škodou,“ dodává Čížkovský.