Křižovatka Koruna oslňuje a přitom svítí málo, tvrdí hradecký kritik

  • 9
I když se hradecká křižovatka Koruna otevřela už před čtyřmi měsíci, stále se na její adresu objevují nové a nové stížnosti. Naposledy se stalo terčem její osvětlení, které podle kritika magistrátu údajně odporuje všem normám - řidiče oslňuje a zároveň není dostatečné. Na měření se zatím čeká.

Ještě před dokončením díla za bezmála 130 milionů korun byly často slyšet hlasy, že je předražené a zcela zbytečné. Po zprovoznění se objevily problémy třeba s vadnými trolejovými výhybkami (o padání „klacků“ trolejbusů jsme psali zde), nevhodnými sloupky, které ohraničují cyklostezky.

A když se otevřel sousedící obchodní dům Aupark, doprava zhoustla natolik, že vozy MHD měly často zpoždění (více čtěte zde).

Na mizerné osvětlení nové křižovatky si stěžuje městu velmi dobře známý spolek Světlo pro Hradec, jmenovitě jeho předseda Jaroslav Kott.

„Žádáme o měření stavby a odstranění problémů. Týká se to zejména osvětlení kruhové křižovatky Koruna, která oslňuje a je zároveň osvětlena nedostatečně,dále špatných výložníků ve Všehrdově ulici, ale i stožárů pro nasvětlování chodeckých přechodů. Tyto problémy bohužel zajišťují osoby neznalé problematiky,“ stojí ve stížnosti adresované vedoucímu investičního odboru magistrátu Valentýnu Avramovovi.

Kott se domnívá, že osvětlení ignoruje všechny předpisy, zákony i české technické normy. Kvůli údajným mezerám v zákoně o veřejných zakázkách oslovil i ministryni pro místní rozvoj Karlu Šlechtovou.

„Stížnost na osvětlení křižovatky Koruna mi přijde neopodstatněná, stejně tak jako stížnost na zákon o veřejných zakázkách. Je to nejspíš způsobené tím, že pan Kott tady v minulosti hodně osvětlení navrhl, pak jej pro město začal i dodávat a nechtěl pochopit, že právě kvůli zákonu o veřejných zakázkách nemůžeme dávat přesně jeho typy osvětlení. Pokud potom nebyly použity právě typy, které dodával, vždy bylo všechno špatně,“ říká Avramov.

„Zákon je podle mě špatný. Kvůli němu nemůžu projektovat, protože když podle požadavku investora vyberu svítidla, nesmím uvést, od koho je mám, kolik stály a o jaký jde tip,“ argumentuje Kott.

Ani šéf spolku se nemůže opřít o měření, které by jeho tvrzení o špatném osvětlení Koruny podpořilo, nebo vyvrátilo.

„S křižovatkou jsme měli problémy, ale určitě nesouvisely s malou intenzitou osvětlení. Mohla by trochu méně zářit hlavně od Gočárovy třídy, ale neřekl bych, že by vyloženě oslňovala,“ uvádí dlouholetý řidič hradeckého dopravního podniku.

„Největší problém je, že se nedodržel projekt. Některá světla oslňují, další svítí úplně jinam, než by měla. Je to stejný případ, jako se udál na Dukelské,“ pokračuje Kott odkazem na úpravy černých stožárů v centru města, kterým někteří Hradečáci začali říkat šibenice (o tamním osvětlení čtěte zde).

„Mně ještě radnice nikdy za pravdu nedala a vím, jakou mám na městě pověst. I tam jsou ale zodpovědní lidé, kteří jsou nejnověji z osvětlení Koruny nešťastní. Bohužel mají nad sebou neschopné nadřízené, kterým je to jedno,“ uzavírá stěžovatel.

Jaroslav Kott v minulosti kritizoval kromě Koruny a Dukelské i osvětlení na Benešově třídě, na sídlišti Podzámčí nebo na pěší zóně. Kvůli rekonstrukci ulic Dukelské a S. K. Neumanna podal na úředníky magistrátu trestní oznámení, které však policie odložila.