Nová lanovka na Sněžku svezla první pasažéry (20.12.2013).

Nová lanovka na Sněžku svezla první pasažéry (20.12.2013). | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Kvůli údržbě jezdí lanovka na Sněžku jen o víkendech, jindy musí lidé pěšky

  • 0
Lanovka na Sněžku je od pondělí mimo provoz. Technici na ní provádějí pravidelnou jarní údržbu. Turisty sveze na nejvyšší českou horu pouze o víkendech a o Velikonocích. Do denního provozu se vrátí po 28. dubnu.

Kdo se chce v dubnu podívat na Sněžku v pracovní dny, musí počítat s pěší tůrou. Ani jeden ze dvou úseků totiž kvůli jarní odstávce nejede. Technici mají měsíc na to, aby zařízení důkladně zkontrolovali před nastávající letní sezonou.

„Pravidelnou údržbu nám v pokynech ukládá výrobce, vše je v nich rozepsané. Hlavní část děláme na podzim, toto je vyloženě kontrola zařízení. Projíždějí se tratě, kontroluje se stav traťových kladek, důkladně se prohlíží lano,“ popisuje náčelník lanovky Jiří Martinec.

Kontrolu lana bude pouze vizuální. Defektoskopie se provádí jednou za dva roky a lanovou dráhu na Sněžku čeká na podzim. Mimořádným úkonem však bude výměna převodového oleje, k níž také nedochází při každé odstávce.

„Je to náročné spíše finančně než časově. Kompletní výměna oleje zabere jen něco přes hodinu,“ říká Martinec.

Na kontrolu zařízení si provozovatel vyhradil celý duben. Provoz však obnoví vždy o víkendech a také o Velikonocích od pátku až do úterý. Odstávku technici využijí také ke kompletnímu úklidu nebo výměně části podlahových krytin v horní stanici lanovky.

„Tady je pořád co dělat. Mezitím jezdíme, takže to musíme před víkendem vždy trochu sbalit,“ vysvětluje Martinec, proč si na práce vyhradili celý měsíc.

K pravidelné odstávce lanovka přistupuje vždy v dubnu a listopadu. Jde totiž o měsíce s nižší návštěvností mezi letní a zimní sezonou. Turisté v tuto dobu do hor zavítají v pracovní dny jen výjimečně.

Kabinková lanovka na Sněžku je v provozu od prosince 2013, druhý úsek od února 2014 (podrobnosti zde). Nahradila původní sedačkovou lanovku, která byla již zastaralá a ukončila provoz v roce 2012. Nové zařízení přišlo na 300 milionů korun a má kapacitu 250 osob za hodinu, stejně jako před rekonstrukcí. Turisty vyveze na vrchol české nejvyšší hory za 16 minut.