Jičín zatím s cyklostezkou nezačal. Snímek je z hradecké Písečnice.

Jičín zatím s cyklostezkou nezačal. Snímek je z hradecké Písečnice. | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Jičínu hrozí, že ztratí dotaci na cyklostezku do Železnice

  • 2
Plánovaná výstavba cyklostezky z Jičína do Železnice tento měsíc určitě nezačne. Opozdí se přinejmenším o několik měsíců. Městu tak hrozí, že stavbu nestihne dokončit v termínu a kvůli tomu přijde o dotaci 4 miliony korun.

Ministerstvo dopravy totiž zamítlo odvolání radnice proti rozhodnutí Krajského úřadu Královéhradeckého kraje.

„Krajský úřad loni v říjnu na základě podnětu některých občanů Jičína zrušil rozhodnutí jičínského odboru dopravy, který ohlášením stavby povolil výstavbu budoucí cyklostezky vedoucí mezi Jičínem a Železnicí,“ potvrdila mluvčí jičínské radnice Magdaléna Doležalová.

Celý spor se vede o to, že Jičín a kraj nahlížejí na stávající cestu, kterou má nová cyklostezka nahradit, jinou optikou. Zatímco město tvrdí, že jde o stavbu a že ohlášením stavby výstavbu budoucí cyklostezky povolilo, naopak kraj soudí, že v trase budoucí cesty pro kolaře v současnosti žádná stavba není.

Řízení o cyklostezce se vrací na začátek

I když tato zdánlivá hra se slovy může někomu znít absurdně, pro Jičín znamená závažný problém. Rozhodování o povolení k výstavbě cyklostezky musí totiž nově proběhnout v režimu územního řízení.

„Příprava celé stavby se tím vrací na začátek. V tuto chvíli nemáme platné povolení stavby. Budeme muset zkusit jiný postup řízení,“ uvedla Doležalová.

Ve středu má rada města na svém zasedání vydat pokyn odboru územního plánování, jak ve věci dál postupovat. S největší pravděpodobností bude následovat úprava dokumentace pro stavební ohlášení, úprava pro územní řízení a pak město podá žádost o umístění stavby.

„Jediná možnost je podstoupit regulérní stavební řízení, to znamená získat územní a stavební povolení,“ sdělil místostarosta Jičína Petr Hamáček.

Předpokládaná cena nové bezbariérové asfaltové stezky, dlouhé 1,8 kilometru a široké tři metry, měla být zhruba 5,2 milionů korun. Přitom asi 85 procent celkových nákladů měla pokrýt dotace. Podmínkou bylo, aby cyklostezka byla hotová do konce letošního roku.

„Jarní termín zahájení stavby se stoprocentně nestihne. Odpůrcům výstavby cyklostezky se to podařilo zpozdit minimálně o rok. Zatím však nejde říci, že Jičín o dotaci přijde. Se Státním fondem dopravní infrastruktury budeme ještě jednat o prodloužení termínu. Zkrátka je to daň za právní stát. Odpůrci uspěli a my se s novou situací musíme popasovat,“ uvedl Hamáček.

Město chce odvést kolaře ze silnice

Nyní je ve hře několik scénářů: město termín nestihne a celou stezku zaplatí ze svého, město vyjedná s fondem výjimku s prodloužením termínu a je možné i to, že stavbu odloží na příští rok a zažádá o novou dotaci.

Podle vedení města však šance dostavět stezku v termínu a s dotací stále existuje, a to za předpokladu, že Jičín získá stavební povolení do října.

„Předpokládáme, že samotná výstavba potrvá zhruba dva měsíce. Teoreticky by se to ještě na podzim mohlo stihnout. Nikdo však nedovede říci, jak dlouho bude trvat stavební řízení,“ řekla Doležalová.

Cílem města je vyvést kolaře mimo frekventovanou silnici, která vede z Jičína do Železnice a dál na Semily.

„Cyklostezka mezi Jičínem a Železnicí je potřeba. Uděláme všechno pro to, aby cesta vznikla. Vůle jičínských i železnických obyvatel po výstavbě cyklostezky je jednoznačná,“ dodal Hamáček.

Projekt cyklostezky obyvatele Jičína rozděluje. Cyklostezka měla původně mít nezpevněný povrch, avšak kvůli nedostatečné údržbě a také po špatných zkušenostech jiných měst se Jičín rozhodl pokrýt stezku asfaltem. Proti tomu někteří obyvatelé města začali protestovat.

Trasa téměř dvoukilometrové cyklostezky je plánována v historické trase mezi Jičínem a Železnicí ze severního okraje Čeřovky kolem zahrádek, vrchu Zebín a toku Cidliny až k pile u Železnice.

Nedávno vznikla petice s více než 600 podpisy, která naopak výstavbu asfaltové cyklostezky podporuje.