Hradečtí strážníci chtějí argumentovat tím, že moderní kamery nemusí jen měřit rychlost, ale i získat data pro optimální řízení provozu. Ilustrační foto

Hradečtí strážníci chtějí argumentovat tím, že moderní kamery nemusí jen měřit rychlost, ale i získat data pro optimální řízení provozu. Ilustrační foto | foto: Radek Miča, MAFRA

Kamery nad hradeckými silnicemi pomohou s provozem, lobbují strážníci

  • 4
V Hradci Králové znovu ožívá nápad vybavit silnice a křižovatky desítkami kamer, které by hlídaly rychlost a dopravu vůbec. Vrátil se spolu s novelou zákona o silničním provozu, která už nevyžaduje označování úseků, kde se měří. Strážnici mají podporu státní policie a slibují, že kamery by uměly víc, než jen měřit rychlost.

Když před pěti lety hradecká radnice posvětila nápad prošpikovat město 70 pevnými kamerami či radary, setkala se s hysterickými reakcemi i slovy o totalitním šmírování.

Teď se ale ředitel hradeckých strážníků Miroslav Hloušek chystá hledat podporu u místních zastupitelů. V zádech bude mít nejen konkrétní techniku, ale s největší pravděpodobností i podporu státní policie.

"Je to trend, který potvrzuje většina velkých měst a my se takovému nápadu nebráníme, protože je to velmi dobrá forma prevence," souhlasí krajská policejní mluvčí Ivana Ježková.

Před pěti lety byla radnice ochotná do projektu vložit až 700 milionů korun. Nyní částka není jasná, ale ušetřit by se mohlo na tom, že technologie pokročily.

Kde by mohly hlídat kamery

ulice vytipované policií

Pospíšilova
Benešova třída
Brněnská
Koutníkova
Antonína Dvořáka

ulice vytipované redakcí MF DNES

Rašínova třída
Pražská třída
Zborovská
Štefánikova
Víta Nejedlého
Bratří Štefanů

"Mluvíme o víceúčelových zařízeních, která dokáží monitorovat průjezd vozidel, rozlišovat nákladní od osobní dopravy, číst registrační značky a hledat podle nich určitá vozidla. Umí ale také monitorovat průjezdy na červenou i měřit rychlost," představuje výhody Hloušek.

Náměstek primátora: Je to v souladu s našimi plány

"Rádi uděláme maximum pro bezpečnost dopravního provozu. Myslím, že podobné zařízení by si na sebe dokázalo vydělávat," míní náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich.

"V koaličním programovém prohlášení stojí, že nové vedení Hradce chce pozitivně ovlivnit dopravu ve městě. Tento systém by k tomu přece přispěl velmi významnou měrou," sází Hloušek na sliby voličům.

Podle zkušeností řidičů to teď piráti silnic mají v Hradci Králové hodně jednoduché. Pokutu za rychlost, ohrožování chodců na přechodech nebo jízdu na červenou totiž dostanou jen opravdoví smolaři.

"Naprosto zásadní ale je, aby kamery nesloužily jen k buzeraci řidičů a byly namířené jen na místa, kde jsou skutečně potřebné," podotýká bývalý komisař hradeckého dopravního inspektorátu Lubomír Šitina.

Podle šéfa strážníků už před pěti lety existoval soupis konkrétních míst, kde by kamery pozorovaly život v ulicích. Nyní by se jejich seznam musel jen aktualizovat, což prý nebude problém.