Kamiony ničí obytnou část na severu Hradce, obchvat je v nedohlednu

  • 3
Severní tangenta v Hradci Králové je zatím v nedohlednu. Hradecká radnice se proto Pouchovu svíranému těžkými kamiony bude snažit ulevit přeložkou Kladské ulice či zákazem vjezdu těch nejtěžších. Všechny kamiony však z obytné čtvrti, kterou vede silnice třetí třídy, ze zákona vykázat nemůže.

Stovky plně naložených náklaďáků pendlujících mezi skladištní oblastí a zbytkem světa, otřásající se rodinné domy, jízda na kole připomínající ruskou ruletu. Taková je už mnoho let realita městské části Pouchov v Hradci Králové.

Stala se oblíbenou spojnicí do sousední skladištní oblasti, v níž sídlí celá řada firem a tudíž do ní denně zajíždějí stovky kamionů. Obyvatelům však nezbývá nic jiného, než čekat na výstavbu Severní tangenty, která jako jediná svede nákladní dopravu z obydlené oblasti, jenže její vybudování je zatím v nedohlednu.

„Kamiony obytnou čtvrtí projíždějí ze skladištní oblasti, ale jezdí tudy i ti řidiči, kteří se snaží vyhnout placení mýta na silnici I/33,“ posteskl si předseda pouchovskověkošské komise místní samosprávy Zdeněk Petr.

Město se proto bude snažit čtvrti ulevit alespoň prosazením takzvané přeložky Kladské ulice, která svírá skladištní oblast z druhé strany od Slezského Předměstí. Zhruba půlkilometrový úsek se už ukazuje ve viditelnějších obrysech, když se hradecké radnici podařilo dohodnout s církví, jejíž klíčový pozemek přeložku blokoval.

Úsek je krátký, ale problémový

„Podařilo se nám to dohodnout po nesmírně obtížných jednáních. Do orgánů města by tato věc měla jít na přelomu května a června. Až záměr schválí rada a zastupitelstvo, obrátíme se na Správu a údržbu silnic Královéhradeckého kraje (SÚS), které komunikace patří, aby v projektu pokračovala,“ uvedl náměstek hradeckého primátora pro rozvoj města Jindřich Vedlich (TOP 09).

SÚS podle něj bude muset některé části už dávno hotové dokumentace ještě aktualizovat podle nových norem.

Podle ředitele krajské SÚS Jiřího Brandejse je úsek sice krátký, ale velice problémový právě co do majetkových vztahů a dalších okolností.

„Byla tam spousta problémů nejen ohledně církve, ale také kvůli různým dědickým řízení či ohledně pozemků patřících pekárně, takže jsme museli projekt zastavit. Nyní ho bude nutné zase obnovit,“ uvedl Brandejs. Odhadl, že by mohli žádat o územní rozhodnutí na přelomu let 2017 a 2018, termíny dalších navazujících akcí raději nechtěl předjímat.

Celé řízení vyžaduje ze zákona řadu souhlasů a projednání. „Musíme dodržet přesný postup. Jelikož jde o otevřené řízení, může do něj každý vznést svoji námitku. Dále je nutné vše projednat s policií a získat od ní stanovisko, projednat s vlastníky dotčených komunikací a teprve pak zahájit samotné řízení,“ popsal vedoucí oddělení pozemních komunikací na hradeckém magistrátu Martin Kabrhel.

Značka zákazu pro těžké vozy?

Do té doby by tamním obyvatelům mohlo pomoci alespoň zkomplikování průjezdu kamionům snížením rychlosti nebo zákazovou značkou. Podle představitelů města však není možné do Velké ulice umístit zákazovou značku pro automobily těžší 6 tun, a to ani na základě již vypracovaných posudků na dopravu.

„V posudku je pouze slovo, že se tam vjezd těchto automobilů nedoporučuje, nikoliv zakazuje. Po několika projednáních se všemi orgány jsme dospěli k tomu, že značku zákazu vjezdu vozidel nad 6 tun tam umístit nemůžeme. Bohužel, tyto silnice jsou hodně chráněné legislativou,“ vysvětlil Kabrhel, podle něhož stát neumožňuje omezovat nákladní dopravu na silnicích třetí třídy.

Alespoň drobnou náplastí by pro Pouchovské mohlo být umístění značky zákazu vjezdu vozů nad 12 tun, což by z obytné čtvrti vyhnalo alespoň ty nejhlučnější. Tato eliminace tranzitní nákladní dopravy nad 12 tun je možná dle zákona od letošního ledna a Hradec ji bude chtít využít.

„Jako samospráva vzneseme podnět na umístění této značky,“ přislíbil Vedlich.