Řidiči autobusů vítali ráno cestující v Královéhradeckém kraji ve žlutých či...

Řidiči autobusů vítali ráno cestující v Královéhradeckém kraji ve žlutých či oranžových reflexních vestách (5.1.2016). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Kraj schválil změny v autobusovém tendru, odboráři přesto hrozí stávkou

  • 4
Vedení Královéhradeckého kraje odsouhlasilo a zveřejnilo změny v zadávacích podmínkách tendru na zajištění autobusové dopravy v regionu pro roky 2017 až 2026. Odborářům, kteří požadovali úplné zrušení tendru, radní nevyhověli. Odboráři proto i nadále zůstávají ve stávkové pohotovosti. O případné stávce rozhodnou v dalších dnech.

Nejdříve si totiž chtějí krajský dokument prostudovat. Kraj se v něm pokusil vyjít vstříc řidičům, kteří si stěžují zejména na nízké platy a obávají se, že podle nich špatnými zadávacími podmínkami tendru dojde k jejich další platové diskriminaci.

„Zakotvili jsme do podmínek závazek, kterým vybraný uchazeč sám stanoví nepodkročitelnou výši mzdy, kterou bude svým zaměstnancům vyplácet. Zároveň jsme zavedli stoprocentní valorizaci mezd. Tedy pokud v České republice naroste průměrná mzda za jeden rok o tři procenta, navýší se o ně i mzdy řidičů,“ vysvětlil novinářům hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc (ČSSD).

Minimální mzdu, kterou bude zaměstnancům vyplácet, si však vítěz tendru stanoví sám. „My tuto částku budeme moct kontrolovat a dopravci za její nedodržení bude hrozit sankce,“ dodal hejtman, který poslední měsíc kvůli tendru pendluje mezi jednáními s odboráři, ale i s představiteli vlády, kteří se do celé kauzy také vložili (více o vyjednávání čtěte zde).

Poslední schůzku s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) absolvoval v úterý odpoledne. „Hledali jsme spíše celostátní řešení výše mezd řidičů jezdících ve veřejném zájmu. Pomoci by mohlo nařízení vlády o mzdách či aplikace zákona, který bude platit od 18. dubna a bude obsahovat sociální doložku,“ uvedl Franc a zároveň vzkázal odborářům, že samotný Královéhradecký kraj tento problém nevyřeší.

Zatímco hejtman i premiér si výsledek schůzky pochvalovali, odboráře příliš nenadchl. „Nedošlo ke sblížení stanovisek. Premiéra i hejtmana jsem upozornil, že hrozí sociální konflikt,“ uvedl po jednání předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

Mění se seznam sankcí pro řidiče

Královéhradecký kraj v upravených zadávacích podmínkách kromě minimálních mezd provedl i další změny, například navýší cenu veřejné zakázky o 100 milionů korun na 5,65 miliardy a také změnil seznam sankcí pro řidiče, který sami šoféři tvrdě kritizovali.

„Odstraňujeme sankci za nevyužití výkonu vozidla a maximální povolené rychlosti,“ uvedl hejtman. V seznamu však zůstaly sankce například pokuty za neobsloužení zastávky, nevydání platné jízdenky, záměrné neježdění dle jízdního řádu či kouření ve voze. „Jsou to pokuty, které hájí zájmy cestujících, a my na nich trváme,“ potvrdila mluvčí hejtmanství Martina Götzová.

Přepracovanou dokumentaci kraj nejpozději ve čtvrtek zveřejní na svých webových stránkách, kde bude na profilu zadavatele volně ke stažení.

Kvůli dodržení lhůt muselo hejtmanství posunout i termíny otevírání obálek. To se uskuteční 5. dubna, tedy skoro o pět měsíců později, než byl původní zamýšlený termín. „Další zhruba měsíc a půl je budeme hodnotit a do konce července bychom rádi podepsali smlouvy,“ pravil Franc.

Takový časový harmonogram však kraj dodrží pouze v případě, že se proti výsledku tendru nikdo neodvolá, což není moc pravděpodobné. Největší hrozbou budou odmítnutí dopravci. V současnosti linky v kraji obsluhuje celkem 14 dopravců, od roku 2017 jich bude maximálně 8, neboť kraj rozdělil region na 8 oblastí, o jejichž pokrytí se soutěží.

Obavy šoférů

„Po dlouhých diskuzích jsme region rozdělili na osm oblastí, které jsou dle mého mínění určeny velmi logicky,“ říká hejtman. V tendru tak může uspět maximálně osm dopravců. Nebo taky jen jeden.

Toho se obávají odboráři, kteří již několikrát nařkli kraj, že je spolčený s dopravcem ICOM Transport. Naposledy po jednání v minulém týdnu, kdy na jednání odborů s radními přišel právník a bývalý člen dozorčí rady společnosti ICOM Michal Lorenc. Podle odboráře Jiřího Kuchynky tam neměl co dělat.

„Byl jsem požádán odbory z Jindřichova Hradce, abych je na schůzce zastupoval. Prezentovali jsem se jako zástupce našeho klienta,“ uvedl Lorenc, který na své účasti na jednání neviděl nic nelegálního.

Odboráři kraj z nadržování této firmě nařkli již v minulosti. Například na předsilvestrovském setkání šoférů s hejtmanem, kdy toto nařčení France rozčílilo natolik, že další diskuzi utnul.

Šoféři se obávají, že nízké ceny nabídnuté jejich zaměstnavateli odnesou na výplatách oni. Průměrný měsíční plat řidiče linkového autobusu je nyní zhruba 12,5 tisíce korun.

Řidiči se do protestu proti tendru pustili o prvním lednovém úterý, kdy jich v akci Vesty pro Královéhradecký kraj velká část vyjela do terénu v reflexních vestách. Zároveň cestujícím rozdávali letáky, v nichž shrnuli své požadavky a také vypsali sporné a chybné body v zadávacím řízení (více o akci čtěte zde).