Mezi sedmi premiérami se vedle klasiky objeví i novinky včetně úplně prvních českých uvedení. Jde také o poslední sezonu, kterou před svým odchodem připravila dramaturgyně a umělecká šéfová Jana Slouková.
Pamětníci Morávkova cyklu Čechov Čechům, který hradecké činohře přinesl mnohá uznání i ceny, jistě zpozorní u první premiéry v říjnu. Režisér Ivan Krejčí si vybral Strýčka Váňu, jednu z nejznámějších Čechovových tragikomedií, v níž se praví: „...a pak spolu uvidíme radostný, krásný, šťastný život, rozveselíme se a na dnešní naše neštěstí se ohlédneme s dojatým úsměvem – a uleví se nám.“
„Čechovova autobiografická postava Doktor Astrov zcela současně varuje před ekologickou katastrofou a devastací planety a zatím dojde během jedné noci a dvou dnů k devastaci mnoha lidských duší. To vše nám klasik podává se soucitem i cynickým humorem,“ říkají tvůrci.
Snad poprvé se na hradeckém jevišti objeví newyorský klasik Woody Allen, avšak nikoliv jako dramatik. Režisér Adam Skala sáhl po scénáři k jedné z jeho nejstarších filmových komedií s prvky sci-fi. Spáč se v říjnu vejde do komorního studia Beseda.
„Výborná komedie Woodyho Allena z roku 1973, ve které si po jeho boku zahrála Diane Keaton, si bere na paškál autoritativní politické systémy, zaručeně ‚dokonalé a spravedlivé‘ ideologie, náboženství, pseudointelektuální elity i klonování. Hlavní postavou je nešikovný, nehrdinský hrdina, který se vlastní nemotorností dostává do ztřeštěných situací. Nová autorská adaptace na pomezí sci-fi a grotesky vtáhne do světa, kde se pohybují futuristická monstra s tělem kraba a hlavou sociální pracovnice, kde lze ubít člověka obří jahodou a kde se z orálního sexu udělují doktoráty,“ stojí v anotaci.
Režisér Vladimír Morávek, s bývalým ředitelem Ladislavem Zemanem spolutvůrce mnohaletého divadelního zázraku v Hradci Králové, se rád vrací do 60. let. A do Hradce. Pro svůj návrat do divadla, kde byl uměleckým šéfem a kde zářily jeho verze Akvabel, Hoří, má panenko!, Prodané nevěsty či Světáků, sáhl po dávné hře světového spisovatele Milana Kundery.
Uměleckým šéfem bude Pavel KhekS nástupem sezony 2019/20 čeká Klicperovo divadlo změna v uměleckém vedení. Janu Sloukovou, která se rozhodla odejít do Prahy, nahradí ve funkci uměleckého šéfa režisér Pavel Khek. Nastoupí k 1. srpnu. „Divadlo nemá rádo revoluce – a hradecké divadlo revoluce nečeká. Klicperovo divadlo považuji za jedno z nejlepších českých divadel. Je tedy pro mne ctí a výzvou navázat na práci mých předchůdců. Mé zkušenosti z Městského divadla v Mladé Boleslavi a z Městských divadel pražských mě naučily, že divadlo je jako zaoceánský parník – pokud pohnete kormidlem, změna kurzu se projeví až za několik mil. Kormidlem je třeba manipulovat promyšleně a ne točit zběsile doleva a doprava. Chci tímto příměrem diváky uklidnit, že nastolený trend se nezmění,“ říká. Zůstává tedy počet premiér na obou scénách, projekt Beseda X, veškerá mimoinscenační činnost i festivaly Divadlo evropských regionů a Čekání na Václava. „Chceme i nadále usilovat o maximální kvalitu inscenací, promyšlenou a odvážnou dramaturgii a výrazně se soustředíme na samotnou hereckou práci – tedy na to, co bych pracovně nazval herecké divadlo. Upřímně řečeno, ono v činohře nemůže existovat jiné než herecké divadlo, ale myslím tím, že v tradici evropské činohry se dramatická situace rozvíjí zejména skrze herecké jednání nikoliv skrze vnější formální prvky,“ říká Pavel Khek. Klicperovo divadlo bere jako veřejnoprávní instituci, která by měla nabízet špičkovou službu, spektrum diváků by mělo být co nejširší. „Na tomto širokém diskusním fóru chceme s diváky vést dialog o základních a aktuálních společenských otázkách s důrazem na hledání společného konsenzu, stavění mostů nikoliv bariér, akceptování jiných názorových proudů – toleranci. Česká společnost se čím dál více rozděluje a co je horší, obě strany spolu nediskutují – pouze se protivníka snaží osočit, překřičet, umlčet. Divadlo bylo, je a bude místem k otevřenému dialogu,“ uvádí. Sezonu 2019/2020 nevymýšlel a nepřipravoval, proto ji nechá beze změn. „Pro mě to bude sezona seznamovací – sezona poznávání hereckého souboru, celého zázemí divadla a hradeckého publika. Bude to sezona radostných očekávání,“ říká nastupující umělecký šéf Klicperova divadla. |
Ptákovina z roku 1966, kdy v ní exceloval Miloš Kopecký, se zabývá mocí a tím, jak dokáže zničit obyčejného člověka, když se jí nechá příliš omámit.
„Po roce 1968 byla stažena z repertoáru všech divadel jako nevyhovující a po roce 1989 se hrála pouze jednou, a to v pražském Činoherním klubu. Sám autor si totiž nepřál, aby tato hra o osobních nedostatcích a frustracích, které ovlivňují svět kolem nás, byla kdekoliv uváděna. A právě Klicperovu divadlu se dostalo té cti a jedinečné příležitosti tuto hru nastudovat,“ říkají divadelníci. Kdo zná Vladimíra Morávka, tuší, že uvedení v prosinci bude velkolepé.
Michal Hába, který už v Hradci nastudoval poetickou Černou vodu či ostře stylizovaného Lakomce, se popasuje s klasikou nejklasičtější pro čtyři skvělé herce.
Stále uváděné a stále moderní absurdní drama světoznámého dramatika Edwarda Albeeho Kdo se bojí Virginie Woolfové z roku 1962 staví veškeré hodnoty na hlavu a zpochybňuje základní jistoty včetně té, že jazyk slouží ke komunikaci. Nezapomenutelná je filmová verze Mikea Nicholse s Richardem Burtonem a Elizabeth Taylorovou z roku 1966.
Tandem režisérů Adam Svozil a Kristýna Kosová připraví na březen příštího roku Velkého Gatsbyho podle stále populární předlohy Francise Scotta Fitzgeralda.
Jan Holec, jemuž se v Hradci povedly inscenace Anna Karenina a Fernando Krapp mi napsal dopis, v květnu uvede chytrou komedii úspěšné britské dramatičky Laury Wade Doma, jsem zlato, která v Anglii slavila obrovský úspěch a získala pět nominací na britskou divadelní cenu Laurence Oliviera včetně té za nejlepší novou komedii.
Poslední premiérou v červnu 2020 budou Remarqueovi Tři kamarádi v režii Petra Štindla, kteří měli být uvedeni už nyní, ale místo nich v letošním červnu Štindl nachystá Finského koně. Více o programu najdou zájemci na webu Klicperova divadla.